Seriekoppla 2 FX5?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

    Seriekoppla 2 FX5?

    Här kommer en kanske, kanske inte, dum fråga:
    Jag har ett FX5 filter idag och har precis införskaffat ett till. Kan man seriekoppla dem så att vattnet först passerar det ena och sedan pumpas över till det andra, passerar det och sedan pumpas upp i karet igen?
    Skulle bli mindre slangar och skit upp till och i karet och samma cirkulation i karet som tidigare (eller?).

    Den frågan har ni inte fått tidigare på forumet, eller hur?

    //Kaj
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

    #2
    Vad vill du uppnå med detta då?
    Bara mindre slangar i karet eller?

    Det jag kan tänka mig är ett möjligt problem är ju att helt uppenbart kommer första filtret att bli tätt snabbare än det andra och kommer det då komma nog med vatten till det andra filtret så det inte går tort?

    Sen om det ena stannar för att släppa ut luft, som dessa filter gör, och den andra pumpar vidare vad händer då?

    Du fick mer frågar än svar, varsågod.
    Senast redigerad av affealien; 29 June 2012, 05:03.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Med två i serie får du samma cirkulation som med ett. Det ger ett visst vattenflöde och den ena kommer bara att mata den andra i bästa fall, är de lite olika starka får du problem med tryckskillnader mellan pumparna.

      Men en större filtermassa får du ju i alla fall.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

        #4
        Ursprungligen postat av affealien
        Vad vill du uppnå med detta då?
        Bara mindre slangar i karet eller?

        Det jag kan tänka mig är ett möjligt problem är ju att helt uppenbart kommer första filtret att bli tätt snabbare än det andra och kommer det då komma nog med vatten till det andra filtret så det inte går tort?

        Sen om det ena stannar för att släppa ut luft, som dessa filter gör, och den andra pumpar vidare vad händer då?

        Du fick mer frågar än svar, varsågod.
        Ursprungligen postat av DaRe
        Med två i serie får du samma cirkulation som med ett. Det ger ett visst vattenflöde och den ena kommer bara att mata den andra i bästa fall, är de lite olika starka får du problem med tryckskillnader mellan pumparna.

        Men en större filtermassa får du ju i alla fall.
        Ja, mindre mängd slang upp till och i karet är anledningen till mina tankar. Torrt kommer det ju inte att kunna gå, däremot så blir ju det första igensatt fortare än det andra, men det blir ju inte fortare igensatt än om det hade gått singel.
        Däremot har du, affealien, en avgörande poäng när du påpekar det här med utluftningen - där spricker ju den här idén ordentligt.
        Annars tänkte jag att det skulle ge samma vattenflöde, samma mängd slang och sån skit men dubbla filtermassan.
        Men det går ju inte, inser jag nu. Den där utluftningsprocessen avgör det hela.
        Men tack för svaren!

        //Kaj

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 2670

          #5
          ...kanske kan du parallellkoppla de istället.
          Slangen in och ut ur karet bör då lämpligast vara av en större dimension än vad respektive pump behöver för att säkra att de får tillräckligt med vatten.
          Bara en tanke...
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • liv
            NCS Medlem
            • February 2005
            • 192

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Med två i serie får du samma cirkulation som med ett. Det ger ett visst vattenflöde och den ena kommer bara att mata den andra i bästa fall, är de lite olika starka får du problem med tryckskillnader mellan pumparna.

            Men en större filtermassa får du ju i alla fall.
            Heia,har en eheim 2080 og en eheim 2028 til ett 530 akvarie og synes det er mye slanger inn og ut,men det funker aldeles bra.Stor filtermasse på ca.18 liter er jo greit.Tenker på og kjøpe en eheim 2260 med filterposer for lettere rengjøring,slipper da bare unna med en pumpe.alle disse slangene inn og ut krever en del arbeid .Rengjøring ,att de ikke skal vises i akvariet,etc... .Nok med ett stort filter som med litt ekstrautstyr, kan regulere gjennomstrømmingen så det ikke blir for mye storm i akvariet.
            jan

            Kommentar

            • Cichlid-Power
              Användare
              • November 2006
              • 253

              #7
              Om man ønsker og seriekoble filter må man ha i tankene hva man bruker som filtermaterale, det første blir jo et grovfilter og det andre finfilter. Samme materiale i begge filtrene vil jo første filter tette seg til først. Så grovt filtermaterial
              i første filter og finere materiale i det andre.

              Cichlid-Power

              Kommentar

              Arbetssätt...