Inget hot mot apistos direktk kanske men en av de grinigaste små SA:are du kan ha. Nöjer sig inte med att bara jjaga undan i sitt revir utan jagar långt och avslutar gärna med en acceleration och bett. Mindre aggression mot övriga arter om du håller två par dessutom mindre aggressioner från hanen mot honan med två par.
Sällskap till Altum?
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Jo, jag har sett de gröna och de är verkligen snygga. Men jag vill först prova det här med diskus på en liten rimligare ekonomisk nivå - om jag nu överhuvudtaget ska gå den vägen.
//KajKommentar
-
Inget hot mot apistos direktk kanske men en av de grinigaste små SA:are du kan ha. Nöjer sig inte med att bara jjaga undan i sitt revir utan jagar långt och avslutar gärna med en acceleration och bett. Mindre aggression mot övriga arter om du håller två par dessutom mindre aggressioner från hanen mot honan med två par.
//KajKommentar
-
-
När jag haft Bujurquina har de varit extremt fredliga, men jag har inte testat med mindre tetror som rödmun eller apistos.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ok, det har så här långt kommit in en del intressanta tips måste jag säga.
Just nu tycker jag de här två huvudspåren är intressantast:
1) Crencichla Regani, skulle vara väldigt kul om jag kunde få det att funka med övriga små invånare. Finns alltså att tillgå hos Lasse i Sandby.
eller
2)Diskus, någon odlad vildform. Har ju funnits i tankarna sedan jag bestämde mig för Altum. Det finns några till salu i Skåne som jag ska titta på. Men då blir det max 5-6 stycken.
Därutöver:
a) Fjärilsciklid är troligt att jag skaffar.
b) Några Apistos till skulle jag tro.
c) Fler Corydoras blir det oavsett vilket spår jag går på.
d) Tror också att det blir ett gäng bilbukar.
Finns det andra förslag?
Bujurquina, t ex Bujurquina oenolaemus , ska jag titta närmare på - tack för tipset Ola.
//KajKommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Och jag som precis skrev upp guldsöm på listan...
Ivanocara är ett bra tips! Ska även kolla de andra du föreslog Ola.
Tyvärr måste jag nog ta bort crencichla regani från listan också. När jag läser beskrivingar på nätet står det ganska klart att de kommer att jaga apistos m fl småfisk.
//KajKommentar
-
Tyvärr måste jag nog ta bort crencichla regani från listan också. När jag läser beskrivingar på nätet står det ganska klart att de kommer att jaga apistos m fl småfisk.
//KajCAKommentar
-
//Kaj
Sedan har du ju Crenicara, Dicrossus och Mikrogeophagus som inte nämnts ännu. Och Apistogrammoides pucallpaensis , sedan är kanske alla släkten småciklider avklarade. Tja, Teleocichla också.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Så det blev 5 st diskus, alenquer, idag när jag var hos Lasse i Sandby. Mina första diskus någonsin.
Det kommer att bli corydoras, ett antal, och några mindre ciklider som fjärilar, apistos, ivanocara så småningom under sommaren.
Jag såg lekparet Crencichla Regani där hos Lasse - fina, men jag vill inte chansa.
//KajKommentar
-
Kommentar