Det är kul med dessa omröstningstrådar tycker jag. Alltid roligt att pressa fram sina åsikter hehe :pissed off_mid:
Sällskap till Altum?
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Lite kul också att få veta hur olika personer resonerar inför en given situation och inte bara som kommentarer på något man redan gjort (även om det också är väldigt trevligt såklart).
Sen får man ju en del nya tips på vägar att gå som man inte tänkt på själv tidigare. Värdefullt och inspirerande!
//KajKommentar
-
Jämt skägg som man sägerKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Kan se om jag kan få till någon film på dem i morgon och visa, även om jag bara har mobilen att filma med nu när tjejen stulit systemkameran på semesterMvh
//AlfKommentar
-
Vilka tetror som stimmar; mindre bra, bra eller bra, är upplagt för en låååång diskussion. Akvariet i sig är en gräns som förhindrar tetror och annan stimfisk att "stimma" - nyckelordet här är; förflyttning.
I de flesta, eller, mer eller mindre alla, fall stimmar tetror inte nämnvärt efter en tid som nyinsläppta i karet. Jag tror att vi alla kan skriva under på detta!
Nedan en liten film på en erkänt "dålig stimmare"; Glödbandstetran, som i sällskap med Kardinaltetra och många andra liknande uppvisar ett formidabelt stimmande men en kort tid efter introducerande i karet, snabbt grupperar upp sig i mindre stimdelar och sprider ut sig i karet. Och, nej, det handlar inte om att de behöver "skrämselfisk" i karet för att stimma - utan detta beror på att de inte - förflyttar - sig. Karet i sig hindrar dom att göra detta.
Ibland kan man dock se tetrorna röra sig mer homogent i grupp, ofta vid vattenbyte (då en annan typ av vatten eller temperatur får dom att förflytta sig).
"Skrämselfisk" för att få tetror att stimma ger istället helt motsatt effekt; de delar upp sig i mindre grupper - detta givetvis beroende på att karet inte erbjuder den "simyta" som behövs för att undkomma i ett samlat stim.
Kommentar
-
Nej, det kan jag inte hålla med om. Hela grejen med att stimma är, för en stimfisk, en överlevnadsfråga. En ren instinkt att hålla ihop för att förvirra en jägare, att kanske även verka större (kanske). Finns inte det hotet är det mindre sannolikt att stimmet stimmar. Klart att storleken på karet spelar in. Är det så litet att stimmet oavsett var individerna befinner sig har en känsla av att hänga ihop så blir det inte bättre än så. Men släpp i ett hot och de packar ihop sig ytterligare.
Jag hade 12 silverdollartetra tillsammans med stora påfåglar och stimmet höll ihop väldigt bra hela tiden. Tetrorna var uppåt 10 i diameter. Nu har jag 30 rödmunnar tillsammans med skalarer och de håller väldigt bra ihop. De vill absolut inte hamna ensamma utan gruppens trygghet.
Jag är tveksam till att addera ytterligare rödmunnar så att karet "fylls ut" så att de alltid känner att det finns kompisar och därmed trygghet i närheten oavsett var de befinner sig i karet. Det skulle alltså motverka stimmandet.
Jag vill absolut påstå att ett yttre hot främjar stimmandet. Tveklöst.
Sen finns det säkert skillnader mellan stimfiskar, hur benägna de är att söka trygghet i stimmet. Vissa arter är osäkrare, nervösare, otryggare än andra och i kombination med att de bor ihop med andra firrar som i varierande grad utgör hot mot deras överlevande får vi skillnader i stimmandet.
KajKommentar
-
Jag var otrevlig nog att introducera 50 neontetror i ett akvarium med ett Crenicichla regani par. Denna grupp tetror stimmade i en "boll" stor som en mandarin konstant. :-/Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Nej, det kan jag inte hålla med om. Hela grejen med att stimma är, för en stimfisk, en överlevnadsfråga. En ren instinkt att hålla ihop för att förvirra en jägare, att kanske även verka större (kanske). Finns inte det hotet är det mindre sannolikt att stimmet stimmar. Klart att storleken på karet spelar in. Är det så litet att stimmet oavsett var individerna befinner sig har en känsla av att hänga ihop så blir det inte bättre än så. Men släpp i ett hot och de packar ihop sig ytterligare.
Jag hade 12 silverdollartetra tillsammans med stora påfåglar och stimmet höll ihop väldigt bra hela tiden. Tetrorna var uppåt 10 i diameter. Nu har jag 30 rödmunnar tillsammans med skalarer och de håller väldigt bra ihop. De vill absolut inte hamna ensamma utan gruppens trygghet.
Jag är tveksam till att addera ytterligare rödmunnar så att karet "fylls ut" så att de alltid känner att det finns kompisar och därmed trygghet i närheten oavsett var de befinner sig i karet. Det skulle alltså motverka stimmandet.
Jag vill absolut påstå att ett yttre hot främjar stimmandet. Tveklöst.
Sen finns det säkert skillnader mellan stimfiskar, hur benägna de är att söka trygghet i stimmet. Vissa arter är osäkrare, nervösare, otryggare än andra och i kombination med att de bor ihop med andra firrar som i varierande grad utgör hot mot deras överlevande får vi skillnader i stimmandet.
Kaj
Hade tidigare rödmunns tetror och dom simmade alltid i stimm när dom gick med några mindre ciklider.CAKommentar
-
Ja, jag var nog lite vag i inlägget innan - det är klart att tetror drar ihop sig och "stimmar" som ett skydd mot yttre hot, det är jag med på! Men, då får man ha ett konstant yttre hot som gör att tetrorna stimmar, så som i DaRe:s fall.
Vad gör tetrorna när de stimmar? De förflyttar sig bort från hotet. I ett kar där det finns plats för hela gruppen att stimma när de blir hotade, ja, då stimmar de iväg såklart - oftast dock delas stimmet upp och bryts sönder när en hotande fisk jagar dom - eller om man har "tur" ser man dom uppträda i en konstant boll, åter igen som i DaRe:s exempel.
Vad jag menar är att det i de flesta fall i vanliga akvarium inte finns någon direkt hotbild och tetrorna drar sig isär och man upplever att de inte stimmar så som man tänkt sig.
Detta läser vi ju otaliga kommentarer om i massor av trådar på olika forum.
Stimmar tetror enbart vid hot? Nej, och det är lite det jag menar i mitt förra inlägg - de stimmar vid förflyttning - till andra matställen, och vattenmiljöer o.s.v. Därför kan man se tetrorna stimma ett litet tag när man byter vatten och kanske även förändrar temperatur. Kolla min film i förra inlägget - inte ett enda hot någonstans, men ett vattenbyte på 30% och då bar de sig åt som man kan se där - de gör en förflyttning.
Vad jag också menar är det lite godtyckliga epitet man lägger på vissa tetror som "god stimmare" i akvarium - Köp "si och så-tetran", den stimmar bra! Finns dessa tetror verkligen?
Rödmunstetror är väl den tetra som oftast dyker upp som exempel och som sägs stimma bra konstant - och vi ser Kajs funderingar kring om 30 eller 40 tetror i 900 liter kanske påverkar stimmandet... Det är sådana exempel man kanske kan diskutera kring.
Men, slutligen; Kaj har givetvis rätt - det var jag som var otydlig i mitt förra inlägg. Det är klart att tetror stimmar vid en yttre hotbild!
Kommentar
-
Vill ju hävda att man stimmar under förflyttning av samma anledning, nämligen att det är tryggare än att enskilt simma iväg.
Att de stimmar när du byter vatten har väl mest att göra med att de känner sig otrygga när man håller på med vattenbyten.
Överhuvudtaget så är den minsta gemensamma nämnaren när det gäller stimma eller inte stimma: trygghet. Det är vad man söker. Sen uppstår detta behov av i olika situationer så som förflyttning, vattenbyten, rovfisk i närheten etc. Men trygghet är faktorn i sammanhanget.
//KajKommentar
-
Vill bara lägga till "selfish herd". Risken att just du blir uppäten om du blir attackerad av en rovfisk minskar med 50% om ni är två. Är ni hundra är risken att just du blir attackerad 1%. En annan grej är att 200 ögon bättre upptäcker en rovfisk än två.
Sedan finns det lite andra grejer som att det kan sparas energi genom att ligga bakom en annan fisk (eller flyga i V-formation för fåglar).
Passar på att citera mig själv från en artikel i CB http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00104&lopnr=16
Dataanimerat fiskstim
Har ni sett dessa fantastiska fiskstim på TV som verkar styras av ett gemensamt medvetande när de attackeras av en angripare? Stimmet blixtrar till i ett fascinerande mönster för att sedan samlas ihop igen. Ian Couzin hade tillverkat ett dataanimerat fiskstim. Det visade sig att han kunde få det att bete sig på samma sätt med ganska få beslutsparametrar hos varje individuell fisk. I princip räcker regeln, "håll dig så nära dina grannar som möjligt" för att få mönstren. När man sedan lägger till "fly från predator" så kastar sig stimfiskarna iväg åt alla håll men kommer fortfarande samla ihop sig på samma sätt som fiskstimmen på TV. Ian skulle fortsätta att studera sitt dataanimerade stim för att sedan jämföra resultaten från det med naturen. Som ni säkert förstår är det omöjligt att genomföra försök på riktiga fiskstim med tusentals individer.Senast redigerad av Ola Svensson; 27 June 2012, 13:18.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Stimmar tetror enbart vid hot? Nej, och det är lite det jag menar i mitt förra inlägg - de stimmar vid förflyttning - till andra matställen, och vattenmiljöer o.s.v. Därför kan man se tetrorna stimma ett litet tag när man byter vatten och kanske även förändrar temperatur. Kolla min film i förra inlägget - inte ett enda hot någonstans, men ett vattenbyte på 30% och då bar de sig åt som man kan se där - de gör en förflyttning.
Fast visst finns det fler fördelar med gruppliv som att upptäcka föda och att fortplanta sig.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Hej,
Vill bara lägga till "selfish herd". Risken att just du blir uppäten om du blir attackerad av en rovfisk minskar med 50% om ni är två. Är ni hundra är risken att just du blir attackerad 1%. En annan grej är att 200 ögon bättre upptäcker en rovfisk än två.
[/I]
//KajKommentar
-
OK! jag skall inte dra detta i långbänk! Jag håller med er - lugna puckar!
Kaj, tetrorna på filmen var inte otrygga vid vattenbyte, de märkte inte ens av att slangen hängde i karet - men de kunde ibland, någon timme efter vattenbyte bete sig som man ser på filmen, för att sedan sprida ut sig i karet och inte stimma nämnvärt alls!
Hoppas nu att du får riktigt härligt sällskap till dina oerhört fina scalarer, som går i ett formidabelt vackert kar. Alltid kul att kolla i den här tråden!Kommentar
Kommentar