Sjuka dubbar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Sjuka dubbar?

Har ett par dubbar som beter sig lite knepigt. Dom står så att säga och simmar på stället utan att för den delen simma framåt eller bakåt. Dom vaggar dock inte som vid soten och jag har sett samma beteende på en polares troffar men vet inte varför dom håller på såhär.

Ibland kliar dom sig lite men inte så mkt. Jag har slängt i ektozonsalt och nu kliar dom sig knappt längre.

Men vad kan få vissa av dom att stå still och simma?

Har igår efter ett par dagars symptom tillsatt Aquamor 1 Forte, hoppas det blir nån ändring.
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • chas
    Användare
    • August 2009
    • 304

Är dom matglada? Bara dom käkar bra och inte "hostar" upp maten tänker jag mest på.
    Dåligt vatten?
    Hur länge har det varit såhär?
    Gäller det alla?
    http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

Dubbar

Är lite osäker på hur matglada dom är, har matat med lite spirulinaflingor men dom verkar inte så intresserade av det. Ska testa och ge dom räkmix när jag kommer hem och se om det blir fart på dom.

Vattenvärdena är mkt bra så där verkar inte vara något fel. 48 fiskar är pigga men 3-4 st är lite sega av sig.

Fiskarna har varit sånna här ca 2-3 dagar.

I samband med att jag igår tillsatte Aquamor så bytte jag även lite vatten och satte i en extra cirkulationspump med diffusor för att öka syrehalten i karet.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• chas
        Användare
        • August 2009
        • 304

Om inte alla hugger på maten så är det inte som det ska.
        Så fort jag kommer in i rummet så står alla fiskar o har huggsexa vid mathålet. Om dom inte går med yngrl vill säga. Kan det vara så att dom ruvar? Film eller bild hade vart bra.
        http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• tomsand
          NCS Medlem
          • February 2010
          • 58

Sjuka dubbar

Ursprungligen postat av Doktor-T
          Är lite osäker på hur matglada dom är, har matat med lite spirulinaflingor men dom verkar inte så intresserade av det. Ska testa och ge dom räkmix när jag kommer hem och se om det blir fart på dom.

Vattenvärdena är mkt bra så där verkar inte vara något fel. 48 fiskar är pigga men 3-4 st är lite sega av sig.

Fiskarna har varit sånna här ca 2-3 dagar.

I samband med att jag igår tillsatte Aquamor så bytte jag även lite vatten och satte i en extra cirkulationspump med diffusor för att öka syrehalten i karet.
          Hej!
          Det kan kanske vara någon hudparasit, exempelvis sammetssjuka.
          Hade ungefär samma symptom på mina dubbar i vintras och medicinerade mot hudparasiter och fiskarna tillfrisknade snabbt.

Kommentar

• Doktor-T
            Användare
            • April 2012
            • 424

[TQUOTE=tomsand;874079]Hej!
            Det kan kanske vara någon hudparasit, exempelvis sammetssjuka.
            Hade ungefär samma symptom på mina dubbar i vintras och medicinerade mot hudparasiter och fiskarna tillfrisknade snabbt.[/QUOTE]

Jag tror du är inne på rätt spår. Dom har kliat sig lite och just detta med lite underliga rörelser. På Aquamors packsedel står det att preparatet behandlar olika typer av angrepp på fisken så det kan nog vara verksamt. Det ska också hjälpa mot bakteriella bekymmer så jag har nog valt rätt medicin.

När jag kom hem från jobbet så matade jag med räkmix och fiskarna hängde i klasar kring maten och alla såg ut att äta. Tror och hoppas att dom är på bättringsvägen. Avföringen ser normal ut så jag misstänker inte soten i detta läge. Gissar på att det rör sig om något utvändigt på fisken (även om d inte syns) &/eller någon form bakterieomställning.

Tror jag ska fortsätta mata enbart med räkmix en tid nu så får vi se hur det artar sig.
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...