pump till ett 540L kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    pump till ett 540L kar

    Hej.
    har köpt ett 540L akvarium och jag fick med 2 st "fluval4 plus" och jag har tänkt att fixa i ordning ett malawikar och är lite osäker på pump val.

    Efter div sökningar så har jag fått olika uppgifter om att man ska ha pump som klarar 4-5 ggr karets volym och vissa säger 5-7ggr och andra 7-10 ggr.
    vad är rätt?

    min första tanke va att slopa de pumpar jag fick till och köpa en "Eheim Compact 5000"
    men jag har även funderat på om man kanske kan ha kvar de befintliga pumparna och kanske komplettera med nått annat.
    Vad isf?

    tanken är att göra egen bakgrund och ha pump/pumpar, filter och värmare gömt bakom men hur gör jag då med fluval pumparna?
    Senast redigerad av Gäst; 17 June 2012, 16:29. Anledning: fel i rubrik
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Hej och välkommen till detta formidabla forum, där du får svar på alla dina frågor!
    När jag började med malawi, så gick det bra med ett filter på 250 liter/h!
    Visst går det bra med 2st som går på 1000 liter/h st!
    Märker du sedan att det inte duger så är det bara att satsa på ett par Eheim 2252or!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Går det inte att ändra rubriken?
      råka skriva 450L ist för 540L

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        tack för välkomnandet föresten

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          fixat!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #6
            I mina 540 kör jag lite olika men ett som funkar riktigt bra är ett där jag i ena hörnet har en hörnmodul fylld med mattbitar och en Eheim compakt 2000l och på den andra sidan har en modul som tar in ytvatten och en Aqua clear pump på typ 1500l/ timmen.
            Risken med för mycket pumpeffekt är att det blir för varmt i burken så här års.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            Arbetssätt...