Min första lek på ormhuvven!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FINN
    Användare
    • June 2010
    • 679

Jag har inte lyckats leka dom ännu.
    La upp några bilder på dom på Rovfisk.se i går under channor, auranti.
    Jag har alla fyra i ett 720kar och det går utmärkt, men det krävs en massa gömställen.
    Kolla köp&sälj på detta forumet, jag säljer en del intressant

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ursprungligen postat av FINN
      Jag har inte lyckats leka dom ännu.
      La upp några bilder på dom på Rovfisk.se i går under channor, auranti.
      Jag har alla fyra i ett 720kar och det går utmärkt, men det krävs en massa gömställen.
      Kolla köp&sälj på detta forumet, jag säljer en del intressant
      Hur stort kar behövs för ett par? om man nu kan hålla dem parvis?
      Jag har inte plats för dem själv men jag ska tipsa jobbarkompisarna, en av dem ville ha en aktiv och lite större channa men kanske inte micropeltes-stor direkt. Jag tipsade om marulioides, givevtvis hehe, men den var tydligen för brun och ful
      Visst hade du lucius också? Jag såg att de fanns på "fisklistan" och blev sugen på att skaffa dem, är svag för det där mönstret, påminner om jaguarciklidens, men var ska man ha dem? Det eviga problemet :/
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• FINN
        Användare
        • June 2010
        • 679

Skulle nog inte sattsa på mindre kar än 720lit.
        Även om man bara ska ha ett par så blir det bara honan som blir jagad om det inte finns någon annan att jaga. Det är därför jag har dom två mindre kvar i karet (strykfisk) Man ska räkna med att ett auranti par ligger i luven på varandra två till tre månader om året och är det bara paret i då så kommer det sluta med dödsfall. Dom flesta som har aurantipar (3-4st i europa) särar på dom under den tiden men då tar dom en stor risk att dom ryker ihop när dom träffas igen. Risken för det minskar när man har ett par andra auranti som dom kan vara sura på.

Kommentar

• FINN
          Användare
          • June 2010
          • 679

Jag hade inte lucius men en hel hög med andra.

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Skulle nog inte sattsa på mindre kar än 720lit.
            Även om man bara ska ha ett par så blir det bara honan som blir jagad om det inte finns någon annan att jaga. Det är därför jag har dom två mindre kvar i karet (strykfisk) Man ska räkna med att ett auranti par ligger i luven på varandra två till tre månader om året och är det bara paret i då så kommer det sluta med dödsfall. Dom flesta som har aurantipar (3-4st i europa) särar på dom under den tiden men då tar dom en stor risk att dom ryker ihop när dom träffas igen. Risken för det minskar när man har ett par andra auranti som dom kan vara sura på.
            jasså de är så pass besvärliga. Påminner om mitt första jagga-par, hanen ville ha ihjäl honan mellan varje lek så jag plockade regelbundet hem antingen någon till stor ciklid eller fyllde karet med foderfisk. Det funkade men det var rätt jobbigt i längden. Nåt år senare testade jag ha tre honor med en hane istället. Fungerade klckrent. Honorna höll sina revir stenhårt, karet blev i princip uppdelat till tre små kar, och hanen turades om att leka med dem och simmade runt fritt över hela karet precis som han ville. En riktig eye-opener för mig. Jaggor lever uppenbarligen inte i par, de bara lever som par under leke, sedan sticker de åt olika håll.
            Kanske är det så med en del channor också?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FINN
              Användare
              • June 2010
              • 679

Vem vet, det får vi inte svar på i första taget, för lite forskning och för lite hobbyister just med dom munruvande Channorna är det alltid hanen som ruvar och honan som tar hand om reviret, den första tiden ialla fall. Då är det ingen som kommer i närheten. Det som hade behövts är riktigt stora kar för att testa om dom behåller reviren bredvid varandra och leker med varandra igen eller om dom (han/hon) lämnar reviren och hittar något annat efter det att ynglen har försvunnit. Jag kan bara se i mitt kar att dom ligger gärna i varsin enda av karet och det är bara ibland som dom simmar till varandra och kollar så den andre är kvar. Är dom då ovänner så drar honan sig tillbaka (det kan vara hanen som drar sig tillbaka också, det beror på vem som är störst) och är dom vänner så blir det en hälsning igenom att den ene drar sin panna under hakan på den andre eller att den drar hakan på den andres panna.
              Sen är det så också att dom drar upp sina ungar väldigt länge och honan kanske hinner bli lekmogen igen innan dom hinner bli sura på varandra

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Vem vet, det får vi inte svar på i första taget, för lite forskning och för lite hobbyister just med dom munruvande Channorna är det alltid hanen som ruvar och honan som tar hand om reviret, den första tiden ialla fall. Då är det ingen som kommer i närheten. Det som hade behövts är riktigt stora kar för att testa om dom behåller reviren bredvid varandra och leker med varandra igen eller om dom (han/hon) lämnar reviren och hittar något annat efter det att ynglen har försvunnit. Jag kan bara se i mitt kar att dom ligger gärna i varsin enda av karet och det är bara ibland som dom simmar till varandra och kollar så den andre är kvar. Är dom då ovänner så drar honan sig tillbaka (det kan vara hanen som drar sig tillbaka också, det beror på vem som är störst) och är dom vänner så blir det en hälsning igenom att den ene drar sin panna under hakan på den andre eller att den drar hakan på den andres panna.
                Sen är det så också att dom drar upp sina ungar väldigt länge och honan kanske hinner bli lekmogen igen innan dom hinner bli sura på varandra
                Haha va mysigt med hälsningen, det har jag inte tänkt på tidigare, nu måste jag studera mina pulchra
                Mina hade en period strax efter att ynglen var frisimmande då de bråkade rejält varje gång de sågs. Men sedan en dag så var de vänner igen och så har det varit ända till nu. Vad bråket berodde på hann jag aldrig ta reda på.
                Senast redigerad av FI; 26 August 2012, 15:06.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Igår såg jag frisimmande yngel igen! Och lika lömskt som sist, utan att ha sett lek eller direkt uppvaktning innan. Så nu går det två kullar i pulchra-karet samtidigt. De små lär sluta som mat om inget görs och jag vill helst spara första kullen då flera av ynglen är riktigt fina nu. Så det lutar åt att ännu ett kar görs redo för ormhuvven nu! 4 kar inom mindre än ett år! Farligt smittsamma fiskar!
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...