Nytt 540!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Härlig tråd. Ser ut att bli hur läckert som helst.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Trilska
      Användare
      • September 2011
      • 170

Fiskarna då, kanske mest intressant

Blivit tokkär i väldigt många fiskar jag sett på denna sidan, både i artregister å i alla bildtrådar å liknande. Jag är ju helt grön när det gäller ciklider, har förstått att många av arterna är ganska aggressiva men jag har ju aldrig upplevt aggressiviteten själv. Därför vet jag inte riktigt vilka kombos som fungerar i ett 540.

Ingenting är spikat än men jag har tänkt mig följande uppsättning. Hade varit kul att få höra några synpunkter från er med erfarenhet.

Samtliga fiskar hade jag tänkt köpa som små å låta de växa upp tillsammans. Det tillkommer ett par malar, å vanliga äppelsnäckor.

Uppsättning: 2 st Astronotus ocellatus
      3 st Cichlasoma festae
      2 st Andinoacara rivulatus

Vad säger ni? Kan funka eller stockholms blodbad?
      Senast redigerad av Trilska; 09 June 2012, 20:40. Anledning: Ändrade lite på uppsättningen.

Kommentar

• aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

Ett 540 känns spontant lite snålt när de blir fullvuxna, det är ju 2 rätt aggressiva arter som gräver och bökar mycket.

Att låta rötterna stå sådär ska inte vara några problem om du låser fast allt med stenar. I ett sånt kar så skulle jag välja framförallt vallisinera gigantea eller cryptocoryne usteriana som växter

Kommentar

• aejohansson
          Användare
          • May 2011
          • 432

Sen som ett tips så har imazo hemma VF påffar just nu..

Är det inte noga med biotop så skulle jag kanske titta på Rocio octofasciata som tankmate om du vill ha något lite tuffare. och kanske silverdollars som stimfisk, men då är växter helt kört.
          Senast redigerad av aejohansson; 09 June 2012, 21:13.

Kommentar

• Trilska
            Användare
            • September 2011
            • 170

Tack för dina tips

Cryptocoryne är fina växter, kanske kan passa in bland stenarna. Jack dempseyn är en fin firre men gillar inte den lika mycket som de övriga tre

Kommentar

• aejohansson
              Användare
              • May 2011
              • 432

Ursprungligen postat av Trilska
              Tack för dina tips

Cryptocoryne är fina växter, kanske kan passa in bland stenarna. Jack dempseyn är en fin firre men gillar inte den lika mycket som de övriga tre
              Sen är festae inte helt enkel att få tag på, det är ofta Cichlasoma urophthalmus när de kommer från grossist. Men jag skulle som sagt överväga något annat än red och green terror i ett 540

Kommentar

• Trilska
                Användare
                • September 2011
                • 170

Hm, det lät inte så kul ju.

Men JD skulle funka med påffar tycker du?

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Den kombon borde fungera, möjligen ska du fundera på om påfågelcikliden blir för stor för ett 540
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

Jag tycker du kan köra på vilken kombination av dessa två du vill, kommer säkert fungera ett tag sen kan du ju alltid se vilka av arterna du fastnar mest för och behålla dom när dom börjar växa till sig!
                    Men ett tips är ju att köp bara ungfiskar i ungefär samma storlek, att köpa halvvuxna el. vuxna fiskar av påfågel,
                    festae och rivulatus och stoppa ner dom i ett 540 kar det kan nog sluta med "tårar" så satsa på yngel/ungfiskar
                    lycka till och håll oss uppdaterade på hur det går!
                    CA

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Robin tror du det skulle fungera med 4 featae yngel och 4 guldsöm yngel i ett 540 låta de växa upp och behålla 2 par av vardera.

själv tror jag det men du kan detta avsevärt bättre.

///David

Kommentar

• Trilska
                        Användare
                        • September 2011
                        • 170

Tack för era svar!

Köpa små exemplar var min tanke från början, dels för att det är kul att se dem växa upp å dels för att jag själv ska hinna lära mig lite om dem innan de blir som mest aggressiva, en könsmogen måste ju vara betydligt mer aggro än en icke könsmogen?

Kommentar

• RobinH
                          Användare
                          • August 2008
                          • 2150

Ursprungligen postat av DaRe
                          Robin tror du det skulle fungera med 4 featae yngel och 4 guldsöm yngel i ett 540 låta de växa upp och behålla 2 par av vardera.

själv tror jag det men du kan detta avsevärt bättre.
                          2par av vardera art tror jag inte fukar speciellt bra när dom blir stora(för litet kar för det) men börjar man med ungfiskar så får man ju se hur det utvecklar sig när dom växer och blir könsmogna, har man tur så funkar det "kanske" med ett par av varje.
                          Som nämts många gånger tidigare i forumet så kan det fungera hos dig men inte hos mig eller tvärtom, man får pröva sig fram helt enkelt.
                          CA

Kommentar

• RobinH
                            Användare
                            • August 2008
                            • 2150

Ursprungligen postat av Trilska
                            Tack för era svar!

Köpa små exemplar var min tanke från början, dels för att det är kul att se dem växa upp å dels för att jag själv ska hinna lära mig lite om dem innan de blir som mest aggressiva, en könsmogen måste ju vara betydligt mer aggro än en icke könsmogen?
                            Ja aggresionen ökar under lek.
                            CA

Kommentar

• Trilska
                              Användare
                              • September 2011
                              • 170

Fått tag på en hel del sten idag (tack Kajjan!) som ska i burken sen, riktigt nöjd med dom!

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Ser bra ut.

///David

Kommentar

Arbetssätt...