Härlig tråd. Ser ut att bli hur läckert som helst.
Nytt 540!
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Fiskarna då, kanske mest intressant
Blivit tokkär i väldigt många fiskar jag sett på denna sidan, både i artregister å i alla bildtrådar å liknande. Jag är ju helt grön när det gäller ciklider, har förstått att många av arterna är ganska aggressiva men jag har ju aldrig upplevt aggressiviteten själv. Därför vet jag inte riktigt vilka kombos som fungerar i ett 540.
Ingenting är spikat än men jag har tänkt mig följande uppsättning. Hade varit kul att få höra några synpunkter från er med erfarenhet.
Samtliga fiskar hade jag tänkt köpa som små å låta de växa upp tillsammans. Det tillkommer ett par malar, å vanliga äppelsnäckor.
Uppsättning: 2 st Astronotus ocellatus
3 st Cichlasoma festae
2 st Andinoacara rivulatus
Vad säger ni? Kan funka eller stockholms blodbad?Kommentar
-
Ett 540 känns spontant lite snålt när de blir fullvuxna, det är ju 2 rätt aggressiva arter som gräver och bökar mycket.
Att låta rötterna stå sådär ska inte vara några problem om du låser fast allt med stenar. I ett sånt kar så skulle jag välja framförallt vallisinera gigantea eller cryptocoryne usteriana som växterKommentar
-
Sen som ett tips så har imazo hemma VF påffar just nu..
Är det inte noga med biotop så skulle jag kanske titta på Rocio octofasciata som tankmate om du vill ha något lite tuffare. och kanske silverdollars som stimfisk, men då är växter helt kört.Senast redigerad av aejohansson; 09 June 2012, 21:13.Kommentar
-
Tack för dina tips
Cryptocoryne är fina växter, kanske kan passa in bland stenarna. Jack dempseyn är en fin firre men gillar inte den lika mycket som de övriga treKommentar
-
Kommentar
-
-
Den kombon borde fungera, möjligen ska du fundera på om påfågelcikliden blir för stor för ett 540Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag tycker du kan köra på vilken kombination av dessa två du vill, kommer säkert fungera ett tag sen kan du ju alltid se vilka av arterna du fastnar mest för och behålla dom när dom börjar växa till sig!
Men ett tips är ju att köp bara ungfiskar i ungefär samma storlek, att köpa halvvuxna el. vuxna fiskar av påfågel,
festae och rivulatus och stoppa ner dom i ett 540 kar det kan nog sluta med "tårar" så satsa på yngel/ungfiskar
lycka till och håll oss uppdaterade på hur det går!CAKommentar
-
Robin tror du det skulle fungera med 4 featae yngel och 4 guldsöm yngel i ett 540 låta de växa upp och behålla 2 par av vardera.
själv tror jag det men du kan detta avsevärt bättre.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Tack för era svar!
Köpa små exemplar var min tanke från början, dels för att det är kul att se dem växa upp å dels för att jag själv ska hinna lära mig lite om dem innan de blir som mest aggressiva, en könsmogen måste ju vara betydligt mer aggro än en icke könsmogen?Kommentar
-
Som nämts många gånger tidigare i forumet så kan det fungera hos dig men inte hos mig eller tvärtom, man får pröva sig fram helt enkelt.CAKommentar
-
Ja aggresionen ökar under lek.CAKommentar
-
Kommentar
-
Ser bra ut.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar