Nytt 540!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trilska
    Användare
    • September 2011
    • 170

Nytt 540!

Tjenare!

Då var man äntligen igång igen med akvariehobbyn! Blev medlem här för ett tag sen men hann aldrig bli särskilt aktiv tyvärr. Precis gått igenom en tuff period i livet så för att få tillbaka lite "livsglädje" (brist på bättre ord) har jag varit och beställt ett helt nytt 540 liters helglas akvarium med tillhörande möbel!

Redan nu, 1 dag efter beställningen känns allting så himla bra! Mycket planerande och pillande framför mig å det är precis vad jag behöver!

Nu har jag även fått lite funderingar (kommer komma många till ) då den här burken inte är komplett, såsom juwels å liknande. Det jag har beställt är alltså bara glasburken å möbel till den. Resten får jag fixa på annat håll.

Själva burken är standard 540, alltså 150x60x60. Möbeln är svart med skåp å hyllor.

Belysningen tänkte jag låta en sån här Hagen Glo T5 sköta : http://www.guldfisken.se/beta/catalo...792c8325266f37 kanske någon som har en sån, får man lysrör med?

Tycker den verkar vara enkel å ser okej ut med. Schabraket ska ju stå i vardagsrummet trots allt

Sen tänkte jag på doppvärmare... det har jag alltid haft en medföljande till alla akvarium så jag har typ ingen aning om vad jag ska ha för en. Eller behöver man 2 st till ett 540?

Täckglas ska jag försöka fixa med, vilken glasmästare som helst va? Lite fundersam där med för att det såg inte ut som att det finns mittstag i burken, blir lååånga täckglas då. Känns lite ostabilt kanske? Jag är ju van vid juwels heltäckande ramp med luckor å grejer

Sen kommer vi till filtrering, återigen jag är van vid juwel! jag har läst på en del forum å försökt skapa mig en bild av de olika ytterfilterna som finns. Ganska säker på att jag vill ha ett ytterfilter, verkar bra liksom.

Jag kom fram till att det inte är lönt att fråga om ytterfilter, man får alltid fx5orna mot eheimarna! Båda verkar skitbra, vissa fx5 har varit kassa, vissa eheimar har varit kassa så jag tänkte låta plånboken vara med här å därför valt fx5. Dock inte köpt något än

Vad som är mer intressant att fråga om är vad jag ska fylla fx5 med, som jag har förstått det hela ska man ha mekanisk (dvs mattor som fångar upp smutspartiklar), biologisk (främjar en god bakteriekultur a la proviva) å kemisk som jag tyckte va lite luddigare men jag tror det va något nedbrytande material, typ kol eller nåt?

Så står det något om förfilter med... det ska alltså vara ett första försvar mot elaka smutssaker som vill åka runt i vattnet. Är inte det detsamma som de där vita mattorna som sitter i en fx5?

Sen har vi alla ringar, makaroner, bollar, substrat å stenar... wtf mate?

Går ju att läsa sig till det mesta på fluval å eheims produktbeskrivningar men jag hade uppskattat lite synpunkter från kunniga, opartiska typer

Blev längre än jag trodde å det kommer mera, hoppas någon orkar läsa å skriva nåt kul!

Tack på förhand!

// Trilska
  • Jonny Österberg
    Användare
    • December 2005
    • 49

Hej hopp..
    Du verkar ha en del erfarenhet av Juwel´s kar med tillbehör, nu vet inte jag om du tycker dom är dåliga men själv så tycker jag att dom är helt ok.
    Har ett kar med Juwel´s tilbehör men är frälst i Eheim tyvärr
    Älskar verkligen Eheim´s 2252 denna pump bara går o går.
    Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
    Malawi i 225L Hörnakvarie
    Viktoria i 200L
    Tanganyika i 540L

Kommentar

• Trilska
      Användare
      • September 2011
      • 170

Hej hopp!

Jag tycker Juwels grejer är helt okej, haft ett par juwelburkar, 110l å 260l. Va bara dags för nåt nytt

Vad har du i din eheim 2252a då?

Kommentar

• aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

Kör du en fx5a och den belysningen så behöver du mest troligt ingen doppvärmare. Det beror iof lite på arter men generellt så klarar du det mesta utom typ diskus matad med oxhjärta. Jag har en 150w värmare just in case men den har nog inte gått många minuter.

Sen så strunta i tanken på aktivt kol, det är som ingen höjdare. Kör hellre UV-c eller ozon generator om du vill ha hängslen och livrem.

Kommentar

• Trilska
          Användare
          • September 2011
          • 170

Aha, hade varit skönt utan doppvärmare faktiskt.

Bättre då med mer biologiska provivamakaroner istället för kol å sånt?

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Låter som ett spännande projekt, kul att ta tag i sådant när annat ljusnar dessutom.

Jag har nyligen skaffat en doppvärmare som är i keramik eller liknande så den inte ska kunna gå sönder om den hamnar över ytan. Det har hänt mig lite för ofta med glasvärmare om jag glömmer stänga av vid vattenbyte. Verkar funka och är helnöjd, lite dyraste laget dock.

Vad gäller material i filterkorgarna så är också jag intresserad. Vad jag förstått så är makaronerna, dvs de korta rören i keramik i princip bara mekanisk rening. Men jag kan ha fel. Det finns istället de som ser ut som keramikstavar och andra som ser ut som små knöliga stenar som ska vara riktigt bra på att hålla bakterier. Jag har den senare i mitt FX5 filter bland annat. Samt filtermatta.

Ett annat tips är att montera en filtermatta över insuget till filtret, då kan du då och då rengöra den filtermattebiten och du behöver knappast öppna och rengöra ytterfiltret alls eftersom nästaningen groms hamnar i filtret utan stannar på filtermattan över insuget i akvariet. det finns speciella runda "strumpor" som man kan trä över.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• aejohansson
              Användare
              • May 2011
              • 432

Kör du filtermatta, biobollar och makaroner i filtret så ska det räcka alldeles utmärkt. Vill du ha kristallklart borde du kunna sätta in en fin filtermatta i förfiltret som du iof får rengöra ofta. UV-c tar mer bort skadliga parasiter och sånt skit.

Vad ska du ha i?

Kommentar

• Trilska
                Användare
                • September 2011
                • 170

Bra tips med filterstrumpan Tack!

Har inte bestämt invånare än men några större ciklider blir det nog.

Bara börjat med lite teknikplanering än, förhoppningsvis kommer burken nästa vecka

Kommentar

• aejohansson
                  Användare
                  • May 2011
                  • 432

Ursprungligen postat av DaRe
                  Vad gäller material i filterkorgarna så är också jag intresserad. Vad jag förstått så är makaronerna, dvs de korta rören i keramik i princip bara mekanisk rening. Men jag kan ha fel. Det finns istället de som ser ut som keramikstavar och andra som ser ut som små knöliga stenar som ska vara riktigt bra på att hålla bakterier. Jag har den senare i mitt FX5 filter bland annat. Samt filtermatta.
                  Det finns olika typer av makaroner, tittar man på fluvals filtermedie så har du mekaniska makaroner som en produkt och en som är för biomassa. Sen om det finns bättre alternativ än fluval biomax, det kan jag inte uttala mig om.

Ursprungligen postat av DaRe
                  Ett annat tips är att montera en filtermatta över insuget till filtret, då kan du då och då rengöra den filtermattebiten och du behöver knappast öppna och rengöra ytterfiltret alls eftersom nästaningen groms hamnar i filtret utan stannar på filtermattan över insuget i akvariet. det finns speciella runda "strumpor" som man kan trä över.
                  På FX5an har du ju en korg på insuget som du kan lägga filtermedie i, annars brukar jag bara sätta en filtermattekub på insuget med ett hål i.

Kommentar

• Trilska
                    Användare
                    • September 2011
                    • 170

Så en filterstrumpa på insuget, mekaniska makaroner i förfiltret å sen ösa på med biologiska makaroner i resten? Klart sitter ju de vita filtermattorna runt om korgarna i fx5an med.

Förresten, vet någon ett bra ställe att samla på sig lite stenar runt Malmö?

Idag tänkte jag börja skissa lite på inredning!

Kommentar

• aejohansson
                      Användare
                      • May 2011
                      • 432

Ursprungligen postat av Trilska
                      Så en filterstrumpa på insuget, mekaniska makaroner i förfiltret å sen ösa på med biologiska makaroner i resten? Klart sitter ju de vita filtermattorna runt om korgarna i fx5an med.

Skissa på inredning är svårt om du inte kärat ner dig i några fiskar, ska du köra riftlake och afrika så är det mest sten medan sydamerika är mer växter och rötter.

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Ursprungligen postat av Trilska

Vilken typ av sten tänker du dig? Jag har ganska mycket rund sten som jag inte använder längre och som du kan få om du kommer och hämtar den. Bra om den kommer till användning. Och så slipper jag ju kånka ut den i naturen igen. Men ta något med dig att bära den i. Bor inne i Malmö.

//Kaj

Kommentar

• Trilska
                          Användare
                          • September 2011
                          • 170

Afrikaner blir det inte, kommer inreda med rötter, sten å lite grönt så SA eller CA eller lite både och.

Tänkt mig nånting sånt här (fantastiskt fin bild, jag vet )

Kommer vara blästersand från Jula, stenar, rötter som jag ska försöka göra "trädstammar" av. Har en del rötter hemma redan som jag leker lite med. De spretiga grenarna tänkte jag använda redwood eller vad de kallas, fästa javaormbunkar på dem. Tänkte köpa lite mossbollar å slita dem i stycken, trycka fast det på stammarna här å där.

Kommer ha en svart bakgrund, ska prova med ett svart skynke man kan göra lite veck i så det inte blir helt platt. Eller bara svart solfilm.

De smala gröna ser man ju att det är vattenpest, eller hur?

Skickar ett PM till dig Kaj

// Martin

Kommentar

• aejohansson
                            Användare
                            • May 2011
                            • 432

Mitt tips är att undvika mossbollar, det är som alger som de rullat ihop. Finns massa fina mossor istället men sånt kräver mycket ljus.

Sen för att vara pessimisten så är det svårt att hitta sånna rötter som du vill ha.

Kommentar

• Trilska
                              Användare
                              • September 2011
                              • 170

Använt mossbollar på liknande sätt innan med bra resultat faktiskt, men det är klart... riktig mossa kanske är finare. Får kika på det

Rötter som ser ut som på skissen vet jag att det är typ omöjligt att hitta men jag ska nog kunna sätta ihop lite mindre rötter i små "högar" för att få ett liknande resultat. Går det inte sen så blir det en annan inredning naturligtvis. Har ett gäng rötter hemma som jag lyckats hyffsat med innan, bild:

Tänkt mer på rötterna faktiskt, de fiskar jag vill ha blir ju lite större så kan jag inte få fast rötterna stenhårt får det va. Vill ju inte att fiskarna ska välta sakerna över sig

Kommentar

Arbetssätt...