Vad tyckte ni om CB2?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Vad tyckte ni om CB2?

Jag är grymt nyfiken över vad ni tyckte om CB2! Det är snart dags med att färdigställa CB3 och det vore jättetrevligt att få reda på vad som var + och - i CB2.
    Vore också trevligt att få in lite artiklar av olika slag! Det är inte alls så farligt att skriva en liten uppsats om era akvarier eller fiskar eller någon spännande upplevelse!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

Bra! Speciellt artiklarna av African Diving gillade jag mycket
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Senaste numret av CB var bland det bästa på länge!
      Tanganyika artiklarna var grymt intressanta och nyheter för mig.
      Davids fångstmetod av Ancistrus roade mig mycket och visade på kreativitet utöver det vanliga i all sin enkelhet.
      Som Tanganyika nörd kan man hoppas men knappast begära att kommande nummer skall ha senaste tidningens inriktning men väl dess fräschör.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Hehe, jodå, jag tror förresten jag har spaart lite bilder på vad som hände när han fick träffa frugan...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

Stiligt!
          Kul med en historia och intressanta bilder.
          Rom bilderna är kanon, inte vanligt att man kommer åt att fota.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• liv
            NCS Medlem
            • February 2005
            • 192

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Jag är grymt nyfiken över vad ni tyckte om CB2! Det är snart dags med att färdigställa CB3 och det vore jättetrevligt att få reda på vad som var + och - i CB2.
            Vore också trevligt att få in lite artiklar av olika slag! Det är inte alls så farligt att skriva en liten uppsats om era akvarier eller fiskar eller någon spännande upplevelse!
            Veldig bra.Synes det er er fint og få en medlemstidning i papir i en nettverden der det går litt fort unna i svingene.Mere ro med CB i handa.Har ca. selv men synes det er helt ok og lese om andre verdensdeler også og få litt inspirasjon i hverdagen.All honnør til dere som gjør att vi får CB i postkassa.Veldig bra jobbet.God sommer.
            jan

Kommentar

• Pettap
              NCS Medlem
              • January 2005
              • 1385

Jag håller med Anders. Tanganyika artiklarna var super. Det var samma känsla som när jag läste RP's artiklar i början på 90-talet. Hoppas African Diving har fler spännande artiklar att bjuda oss på. Kanske om Petrochromis sp.Red för det var väl dom som exporterade den först?
              //Peter
              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Innehållet var intressant och bra, kanske lite ensidigt med 2 tunga
                Tanganyika artiklar i samma tidning men det beror väl på vilka artiklar det finns tillgång till. Däremot gillar jag inte när text trycks på ett foto som i första
                Tanganyika artikeln. Alla vet ju att vi nördar har glasögon och ser lite dåligt.
                Att då ha dålig kontrast mellan textfärg och bakgrund är inte bra. Förslag
                ljusa upp den del av fotot där text skall vara som en pratbubbla och ha texten i skarp kontrastfärg, ev större storlek, det måste vara lättläst.
                Annars så ser det ju läckert och flashigt ut med text på foto.

Kommentar

• Cichlid-Power
                  Användare
                  • November 2006
                  • 253

Hei Wilhelm, bladet var bra, men for meg som ikke er kjempeinteressert i Malawi og Tanganiyka, blir to lange artikler om Tanganiyka litt vel mye, du kunne vel ha delt det til to nummer???

Cichlid-Power

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                    Hei Wilhelm, bladet var bra, men for meg som ikke er kjempeinteressert i Malawi og Tanganiyka, blir to lange artikler om Tanganiyka litt vel mye, du kunne vel ha delt det til to nummer???

Cichlid-Power
                    Just detta beslut var mitt och inte Wilhelms (Det är lite mer jobb bmed Africans artiklar och det krävs mer framförhållning) - det finns t.ex. artiklar av Heiko Bleher på gång, men de hade inte fått plats.

Ps. jag tycker ju att Chalinochromis som är lamprologiner är lite mer åt hållet som de firrar du och jag gillar Alf dvs. substratruvare från Amerika och Västafrika.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• shcolsson
                      Användare
                      • January 2005
                      • 256

Ursprungligen postat av specmats
                      Bra! Speciellt artiklarna av African Diving gillade jag mycket
                      Instämmer!
                      Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av Cichlid-Power

Cichlid-Power
                        Håller helt med - bra tidning. Men att ta med 2 artiklar av samma författare om samma grupp av fiskar var fel (även om artiklar i och för sig var mycket bra). De borde ha delats upp i 2 nummer.

Tyckte Jannes artikel var bäst och sedan gillar jag som alltid "Nyheter från fiskvärlden" väldigt mycket. Bra med fotona på de "nya" Melanochromisarna men de gamla namnen borde också ha varit med.
                        Som "part i målet" var det också trevligt med akvariehelgsartikeln - tack Kaj

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Bra med fotona på de "nya" Melanochromisarna men de gamla namnen borde också ha varit med.
                          Det borde de ha varit. Det finns en länk i artikeln till originalartikeln - där finns namnen i Table 5.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 09 June 2012, 20:01.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• maltandis
                            Användare
                            • October 2003
                            • 1567

Det bästa bladet på väldigt länge

mvh Tanganyikanörden
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• HåE
                              Användare
                              • September 2007
                              • 1525

Kanon nummer! Tropheus moorii "Murago" artikeln var en höjdare och vilken snygging dessutom.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

Arbetssätt...