Odlingsrum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BjooorK
    Användare
    • August 2011
    • 64

Odlingsrum

Är i planeringensstadiet att starta ett odlingsrum i källaren som kommer innehålla 2400 liter fördelat på 16 kar, tanken är att jag ska bygga filterfack i alla karen som ska drivas av en luftpump, ett automatiskt/halv Automatiskt vattenbytessystem. Har ingen tidigare erfarenhet av luftpumpar eller automatiska vattenbyten, kom gärna med tips hur ni har löst detta? Projektet kommer börjas i höst

Läste längst ner på sidan, krav på tillåtelse från länsstyrelsen vid 6 akvarium eller fler i bruk?

Mvh Björk
    1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
    2x375L
    4x300L Under uppstart
    1x300L Tillväxtkar
    1x50l Yngelkar
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Ska du ha det för kommersiellt bruk eller för hobbyodling?
    Mvh Alex

Kommentar

• BjooorK
      Användare
      • August 2011
      • 64

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Ska du ha det för kommersiellt bruk eller för hobbyodling?

Hobbyodling är tanken
      1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
      2x375L
      4x300L Under uppstart
      1x300L Tillväxtkar
      1x50l Yngelkar

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Tjaa, dra ett mail till länsstyrelsen och fråga. Det kan ju vara asenkelt att fixa...

Berätta för oss här i så fall. Det kanske till och med kan bli en liten artikel i Ciklidbladet då det säkert är intressant att veta för alla som har akvarium och är med i föreningen.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

Ursprungligen postat av BjooorK
          Är i planeringensstadiet att starta ett odlingsrum i källaren som kommer innehålla 2400 liter fördelat på 16 kar, tanken är att jag ska bygga filterfack i alla karen som ska drivas av en luftpump, ett automatiskt/halv Automatiskt vattenbytessystem. Har ingen tidigare erfarenhet av luftpumpar eller automatiska vattenbyten, kom gärna med tips hur ni har löst detta? Projektet kommer börjas i höst

Läste längst ner på sidan, krav på tillåtelse från länsstyrelsen vid 6 akvarium eller fler i bruk?

Mvh Björk

mitt tips är att inte lyssna på ett tips utan bygg efter att ha tagit in flera tips och använd dig av det som passar dig bäst, studiebesök hos andra odlare är att föredra så du ser hur du vill ha det, jag har byggt med kemrör och pluggade ändar som är borrade hål i, svårt att beskriva som sagt borde ses
          Mvh
          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• endymion

Som Peter säger studiebesök är bäst och så tar man med sig lite från varje ställe. Men försök komma intill hos folk som har annat än ciklider. Tips från folk som håller på med salt och som odlar sällskapsfisk är för mig mer värda än ciklidodlare som har en tendens att tro att man bara kan göra på ett sätt. För automatiskt vattenbyte har Waterboys i Alvesta väldigt mycket matnyttigt. Dessutom är de himla trevliga också, men sommartid kan det vara svårt att få prata med de duktigaste på företaget eftersom deras huvudsyssla är bevattningssystem.

Kommentar

Arbetssätt...