Ciklider Örnsköldsvik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneb
    Användare
    • December 2003
    • 61

Oki, kanske kan vara nåt att satsa på.

Kommentar

• sundelin
      Användare
      • October 2003
      • 234

Ska kolla om man kan få tag i blästersand billigt här i stan, känns onödigt att åka till sundsvall bara för o köpa den, då kan man gärna köpa dyr sand....

Kommentar

• Spooky
        Användare
        • January 2003
        • 37

citat:Ursprungligen skickat av sundelin

Ska kolla om man kan få tag i blästersand billigt här i stan, känns onödigt att åka till sundsvall bara för o köpa den, då kan man gärna köpa dyr sand....
        Har provat med bästersanden själv o vart inte riktigt nöjd med den.
        hart nu bytt till corrallsand som jag tycker funkar bättre.
        Flyger ej omkring lika mycket som bästersanden.har 1-3 mm corralsand
        är ju mycket dyrare men själv så föredrar jag den.

Kommentar

• Spooky
          Användare
          • January 2003
          • 37

citat:Ursprungligen skickat av danneb

Klart att det är kul. Bra att veta att det finns folk även i ö-vik med kunskap. Troligen så åker jag upp till Umeå och hämtar ett 540-liters kar inom kort. Är det någon som ska ha nåt från akvarielagunen så kan jag nog fixa. Slipper iaf frakten.
          Var tyvärr dit i Lördags o köpte saker så jag står över.

Kommentar

• VäxaLätt
            Användare
            • August 2003
            • 75

Tjena på er !!!!

Jag är gammal Ö-viksbo men bor numera ett stenkast bort (stockholm) men man har ju huset i hörnett kvar än... så man torde ju flytta upp om de vill sig med job.

Jag har tidigare odlat ciklider men la ned pga för liten efterfrågan menar jag hadde ibland kullar om ca 100 yngel i månaden...

Nu har jag ett växtakvarium. Kolla in det vet jag..

Alla bilder är inte riktigt upp to date men lite ser man i alla fall. Planterade igår in ca 6-8 krukor varierande Cryptocoryne.

Har alvarligt funderat på att skaffa mig ett 250 liters kar med 3-5 Discus samt någon eller några malar. Läste att danneb oxå skulle starta ett...

Fråga: Är de så j-kla svårt att ha dicus menar om man inte förväntar sig lek på dem ?
            Mvh Erik
            http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• sundelin
              Användare
              • October 2003
              • 234

Har du byggt det där 12-kantiga? det va riktigt läckert, ett sånt skulle man haft!! Hur länge sen var det du flytta?

Kommentar

• VäxaLätt
                Användare
                • August 2003
                • 75

Flyttade för fyra år sedan....

Jo jag snickrade ihop det för ca ett år sedan. De tog en massa tid att bygga, ca 3 månader, kvällar och helger, då allt är 12-kantigt... menar de finns ju inga standardgrejor att skaffa... Längst tid tog det att bygga bänken. Den måste ju vara tokstark samt helt plan då jag endast har 6mm i botten, karet är 65 cm djupt så =)

Mvh Erik

Kommentar

• sundelin
                  Användare
                  • October 2003
                  • 234

det värsta måste väl ha varit att limma akvariet? Jag skulle oxå vilja ha sån energi =)

Kommentar

• Spooky
                    Användare
                    • January 2003
                    • 37

Ja det måste ha varit ett himmla jobb o få ihop det där akvariet.

Kommentar

• sundelin
                      Användare
                      • October 2003
                      • 234

Är i full gång med att limma ihop frigolit skivor som ska bli bakgrunden i mitt 300l, detta är min första bakgrund, några tips??

Kommentar

• danneb
                        Användare
                        • December 2003
                        • 61

Jag har några länkar på användare på www.zoonen.com
                        Mitt användarnamn är danneb.
                        Dessa killar har gjort artiklar om hur man ska gå till väga.
                        Har själv en bunt frigolit som ska limmas ihop inom 2 veckor. Väntar med att få hem mitt 540 liters kar först.

Kommentar

• danneb
                          Användare
                          • December 2003
                          • 61

Har läst lite om Biltemas blästersand och blev riktigt sugen själv!

Kommentar

• sundelin
                            Användare
                            • October 2003
                            • 234

Ja jag måste bara ha någon som ska åka mellan ö-vik & sundsvall som kan köpa åt mig, har inga planer på att åka ner själv....

Kommentar

• VäxaLätt
                              Användare
                              • August 2003
                              • 75

Tjena... Jag har använt mig utav betong med pigment i då jag gjort mina frigolitbakgrunder. Detta funkar mycket bra synnerligen om det är tänkt att gå malawi i karet sedan. Betongen vilken har något strukturerad yta ger en "naturlig" grogrund för snygga alger medan malarna lätt kan beta på den. Gropigheten medför att några alger alltid blir kvar och bakgrinden ser naturligare ut.

Ett tipps i all allmänhet är att när frigoliten är färdibearbetat så spraya den med en fin dimma av aceton. Detta göt frigoliten något gropig så att ex betong, husfix, lack färster bättre på den.

Att planera utrymmet bakom bakrunden är bra... inte bara en gång som jag gjorde sist utan fundera ett tag så att det verkligen blir praktiskt. Jag fann mig själv i den sistsen att jag till slut hade ett hål som var 55cm djupt och bara 10x10cm, sedan filtret var där, som pumpen var i botten av. Visserligen fugerade det mycket bra men när man får missljud i pumpen så som luft orsakar så är de inte så kul att behöva lyfta filtret för att komma åt.

Mvh Erik

Kommentar

• sundelin
                                Användare
                                • October 2003
                                • 234

Har du inte lackat bakgrunden? har hört att malarna gnager bort husfixen...

Kommentar

Arbetssätt...