Copadichromis azureus versus Aulonocara stuartgranti cobue

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Copadichromis azureus versus Aulonocara stuartgranti cobue

Ja nu drabbades jag av ett plötsligt dödsfall då min 15 cm hbne av Copadichromis azureus gick bort. Frågan är om jag skall köpa en ny hane eller
    aveckla kvarvarande honor och köpa en grupp Aulonocara stuartgranti cobue
    istället. Sällskapet är golden.
    Jag är i valet och kvalet ,för mig verkar de vara rätt lika, åtminstone färgen.
    Formen är ju lite olika men vad skulle ni som haft båda arterna rekommendera?
    är lite sugen på att använda tillfället till att prova Aulonocara men vad säger ni ? . Sist när jag släppte i en Aulonocara så gjorde Copadicromishanen slut
    på denna på 2 dar så gissningsvis är Copadichromis tuffare än Aulonocara.
    Men med sällskap av golden så spelar det nog ingen roll.
    Så behöver råd för att välja.............................
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Ja om ingen har något att säga i denna fråga så väljer jag nog Aulonocara stuartgranti cobue.........

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Azureusen är det ju lite mer fart på... tycker jag. Aulonocaran står ju gärna lite mer still i bottenregionen.

Båda är ju snygga så jag skulle nog valt den jag kunder få tag i bäst exemplar av för stunden.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Ursprungligen postat av deelay
        Azureusen är det ju lite mer fart på... tycker jag. Aulonocaran står ju gärna lite mer still i bottenregionen.

Båda är ju snygga så jag skulle nog valt den jag kunder få tag i bäst exemplar av för stunden.
        Hum, någon skillnad i antal utfärgade hanar ?. Antag att jag har 3+3 i ett 540 liters, blir det bara 1 utfärgad hane eller fler ?

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Det beror helt och hållet på vad du kan erbjuda för inredning. Kan du erbjuda åtminstone 3 väl avgränsade områden med lite insynsskydd så har du 3 utfärgade hanar.
          Kör du med öppen planlösning så har du 1 hane utfärgad. Kanske 2 om de är jämnstarka.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Jan Kohler
            Användare
            • August 2007
            • 128

Jag har haft båda och tycker nog att Azureusen har mer temperament och för mig har det i stort sett alltid bara varit en hane som färgar ut ordentligt i taget.
            Tror dock att Azureusen kan hävda sig bättre.
            Mvh
            Jan

Kommentar

• diskus
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 276

jag har haft båda tillsammans...

...och det har alltid fungerat i mina burkar. Dock introducerades de vid ett och samma tillfälle och hade ungefär samma storlek. När det gäller antalet hanar som färgar ut upplever jag det som "lättare" att få till det med Azureus.

Om du har ett 540 med bara golden skulle jag satsa på Azereus och någon Aulonocara variant ,men kanske undvika helblå för att minska aggressionerna mellan Aulonocaran och Azureus.

I övrigt instämmer jag med inläggen ovan.

Lycka till

Björn H
              Lite diskus, mal & malawi bilder
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Problemet löstes av sig själv, nu när blå hanen dog så visade det sig att en av honorna var hane som nu färgat ut så nu har jag en hane och en hona Copadichromis azureus

Kommentar

• HenrikV
                  Användare
                  • February 2007
                  • 697

Ursprungligen postat av HåkanM
                  Hum, någon skillnad i antal utfärgade hanar ?. Antag att jag har 3+3 i ett 540 liters, blir det bara 1 utfärgad hane eller fler ?
                  Ja, jag har ju sett ditt akvarium och jag tror att minst 2 hanar kommer att färga.

Kommentar

Arbetssätt...