I valet & kvalet, hur f-n ska jag göra!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

I valet & kvalet, hur f-n ska jag göra!?

Imorron lördag ska jag åka och köpa mig lite fisk till mitt 720 kar men blir inte klok på vad jag ska välja.

Valet står mellan Tropheus Bärnsten Kasakalawe eller Tropheus Kasanga Red Rainbow. Visst båda är fina fiska men det som gör mig så fundersam är att det skiljer så mkt på dom foton man ser på "samma" art.

I mina ögon ska en Bärnsten Kasakalawe ha (förutom sin gula fläck) blått skimmer på huvudet samt lite prickar, och de flesta av fenorna förutom sidofenorna vid gälarna ska också ha blått skimmer, stämmer det? Har nån ett foto på sina ÄKTA Kasakalawe för googlar man på bilder så kommer ju allsköns olika bärnsten upp.

Kasanga Red rainbow å andra sidan verkar ofta ganska blek, åtminstone dom ca 6 cm exemplar jag sett i handeln. Beror det på den lilla storleken eller att dom går i butiksakvarier? Jag vill ju ha sånna superfina som man finner när man googlar på red rainbow.

Jag har ett gäng körsbär bulu point och dom är allt ifrån 3-7 cm och dom flesta från 4,5cm ungefär är riktigt starka i sina färger men inga jag har sett i handeln under ca 10cm har ens varit i närheten av färgerna hos mina. Är det också butiksakvarier som spöka måntro?

Man blir galen av denna beslutsångest

Kan ni som har erfarenhet av ämnet &/eller ännu hellre skicka upp lite foton på era exemplar av dom berörda arterna hjälpa mig ikväll?

Mvh: Tobias
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

-T.M."Kasanga.. Har dem. De e skitsnygga! De utfärgade hanarna är fullt röd-lila, med en -typ- fullt gul rektángel över bröstet. -Helt klart ett gott val! -fisken-

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1604

Jag

sulle ha mixat bulun med den röda regnbågen då den har mer rött i sig än bärnsten och skiljer sig mer från från bulun. Alltså mer variation / skillnad på färgerna mellan de 2 grupperna. Annaras tycker jag Bärnstenar är snyggare

Jag har förstått det som så angående skillnader / variationen mellan olika indivder av samma art än något helt normalt. Har sett flera grupper vf och alla ser aldrig exakt lidka ut i färg och prickar på huvet osv. Jag gissar på att det utökade fisket gör att dom fångar på flera samma sort/art på flera olika områden inom artens "revir/biotop/grannskap= Alltså hela Kasakalawe. Just bärnsten verkar skilja sig mer än kanske de röda regnbågarna gör- Personligen tycker jag det är snyggare och roligare med variation då man kan lära sig o skilja lättare på indivderna och att ynglen utseende blir spännande att se

Det finns ju flera nära fångstplatser där dom är mycket lika varandra. T, ex Kalambo, Mbita, Katoto å så har vi Mpulungu som faktiskt är en Bärnsten dvs muppar

Mina är importerade som kasakalawe och dom ser ut som sådana tycker jag. Dock inte så prickiga på huvudet som dom kan vara. Däremot har dom stora fläckar, blått i huvet o ryggfenan=as snygga firrar tycker jag....
      Senast redigerad av doohan; 26 May 2012, 15:58.

Kommentar

• Doktor-T
        Användare
        • April 2012
        • 424

Kasakalawe

Tack för förslagen på fisk.

Det blev en grupp om 20st Kasakalawe på 7-11cm storlek ungefär. Dessa såg verkligen ut som dom Kasakalawe jag hade drömt om och skiljer sig riktigt från Mupparna.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

Kommentar

• nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

Skulle vara kul att se en bild på Kasakalawen om möjlighet finns...

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8623

Sen ska man komma ihåg att (precis som när det gäller även andra fotoobjekt, om du förstår vad jag menar) de bilder man hittar är utplockade fina foton tagna av bra fotografer och på utplockat fina exemplar. Så gå nu inte och bli besviken sedan när alla dina firrar inte ser ut som fotona.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

Ursprungligen postat av Mikael W
              Sen ska man komma ihåg att (precis som när det gäller även andra fotoobjekt, om du förstår vad jag menar) de bilder man hittar är utplockade fina foton tagna av bra fotografer och på utplockat fina exemplar. Så gå nu inte och bli besviken sedan när alla dina firrar inte ser ut som fotona.
              Jag bytte faktiskt bort bärnstenen av två anledningar. gruppen verkade ha för många hanar som var jämnstarka vilket medförde oro i en grupp på 20 fiskar. Sen detta med färgerna, en av 20 fiskar var ganska fin. Den kunde emellanåt ha nära det utseendet en kasakalawe ska ha. ofta såg denna ut som en mupulungu vilket inte var min önskan. Resterande fiskar var lite prickiga på huvudet, svagt gula på magen och förövrigt bleka och randiga som typiskt mooriimaner.

Tråkigt i mitt tycke så det blev en grupp om 20 st kanonfina duboisi mazwa istället. Med dessa är både hag och frugan supernöjda och att dom sen integrerade med min körsbärsgrupp på ca 5 minuter är ju inget minus. Min personliga åsikt är att Blackvarianterna i all sin “enkelhet“ är de finaste i troffesläktet och som dessutom “levererar“ genom att alla uppvisa toppenfärger sågott som konstant.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Har länge tänkt att om jag sätter upp ett rent troffekar igen skall jag blanda mazwa-dubbar med körsbär. Blått/vitt och rött - Union Jack!

Kommentar

• doohan
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1604

Det

Mikael säger är såklart helt rätt. De flesta fotar sina finaste ex som dom har. Vem vill lägga ut en bild på en skrämd ofärgad firre? Så dom bilder du ser är i de flesta fall så som dom ser mest optimal ut. Mycket sällan en hel grupp färgar samtidigt. Men så är det med alla tropheus. Kiriza brukar man kunna få många att färga samtidigt, O övrigt så beror det på många faktorer så som antal hanar, stress, rädsla, humör. vattenkvalitet, matning osv.Kan säga att mina bärnsten har högt % antal som färgar, när någon passerar nära akvariet så tappar de flesta färgen en liten stund å sedan blir dom super vackra igen Jag har inte sett vackrare fiskar inom tropisk fiskhandeln

Ursprungligen postat av Mikael W

Kommentar

• Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

Jag tycker att dubbar kompletterar upp väldigt bra eftersom dom har flera färger och är livliga. Körsbären var det första gänget jag köpte och är väldigt nöjd med dom.
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                      Användare
                      • April 2012
                      • 424

Jag skulle väl generellt vilja påstå att i dom fall jag har sett blackvarianter, t ex bemba, ikola & dubbar i butik så har dom allt som oftast visat sig väl färgade. Då menar jag sågott som hela grupperna.
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...