Det är ju snart dags att lämna in svaren på den nya remissrunden för den nya lagstiftningen och jag förutsätter att NCS och andra akvaristiska hobbyorganisationer denna gång gör så.
Jag funderade lite på en annan sak. I Norge var det ju nyligen en liknande omgång och där samarbetade olika bransch- och hobbyorganisationer om att sammanställa ett svar - kanske skulle det vara vettigt att i framtiden (dock för sent denna gång) genomföra något liknande här i Sverige.
Här lever ju i alla fall de flesta akvarieorganisationer (vet inte hur det är med övriga hobbyorgansiationer) i ett slags strutsliknande tillstånd (sticker huvudet i sanden/vattnet och låtsas som att inget händer).
De som deltog i mötet och svarsskrivelsen i Norge var:
NZB Norges Zoohandleres Bransjeforening
Jag funderade lite på en annan sak. I Norge var det ju nyligen en liknande omgång och där samarbetade olika bransch- och hobbyorganisationer om att sammanställa ett svar - kanske skulle det vara vettigt att i framtiden (dock för sent denna gång) genomföra något liknande här i Sverige.
Här lever ju i alla fall de flesta akvarieorganisationer (vet inte hur det är med övriga hobbyorgansiationer) i ett slags strutsliknande tillstånd (sticker huvudet i sanden/vattnet och låtsas som att inget händer).
De som deltog i mötet och svarsskrivelsen i Norge var:
NZB Norges Zoohandleres Bransjeforening
Norsk Kennel Klub
Norske Rasekattklubbers Riksforbund
Norsk Akvarieforbund
Saltvannsforum
Norske Tropefuglforeningers landsforbund
Norsk Rasedueforbund
Norsk Herpetologisk Forening
Nordisk Forening For Selskaps-Chinchilla Norge
Norges Kaninavlsforbund
Zoobransjens Etikkutvalg