Heros, hvad er rigtigt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans Andersen
    Användare
    • March 2012
    • 86

Heros, hvad er rigtigt?

Hej

Jeg har 4 Heros "Rotkiel" der er ved at vokse godt til, og nu er jeg på jagt efter nogen flere variationer. Jeg kunne godt tænke mig nogen "red spotted" og nogen af den mundrugere art, den hedder vist Heros severus .
    Jeg har fundet dem hos Verduijn i Rotterdam, og de vil godt sende dem .
    Nu er jeg kommet i tvivl om hvad det er de har. De kalder den "Heros Severum Rio Negro, og skriver det er den mundrugere. Er der nogen her der kan bekræfte det ud fra det billede de har på hjemmesiden?

Red spottede skulle komme hjem om ca 4 uger, så regner jeg med at bestille begge slags. En af mine bekendte skal også have nogen dværgchiklider med, det bliver spændende, hvis det er de rigtige fisk.
  • Uffe Lindström
    • May 2005
    • 285

Hej

Den högra bilden på deras hemsida verkar defenetivt vara en ung Severus-hona (vilka är munruvande) där de röda prickarna har börjat komma på sidan. De andra två bilderna är på ganska unga exemplar och svårare att vara säker på.

Mvh
    Uffe

Ursprungligen postat av Hans Andersen
    Hej

Jeg har 4 Heros "Rotkiel" der er ved at vokse godt til, og nu er jeg på jagt efter nogen flere variationer. Jeg kunne godt tænke mig nogen "red spotted" og nogen af den mundrugere art, den hedder vist Heros severus .
    Jeg har fundet dem hos Verduijn i Rotterdam, og de vil godt sende dem .
    Nu er jeg kommet i tvivl om hvad det er de har. De kalder den "Heros Severum Rio Negro, og skriver det er den mundrugere. Er der nogen her der kan bekræfte det ud fra det billede de har på hjemmesiden?

Red spottede skulle komme hjem om ca 4 uger, så regner jeg med at bestille begge slags. En af mine bekendte skal også have nogen dværgchiklider med, det bliver spændende, hvis det er de rigtige fisk.
    www.youtube.com/user/Uffelimpan

Kommentar

• Hans Andersen
      Användare
      • March 2012
      • 86

Ok, så du mener altså også at de har skrevet forkert navn, og at det faktisk er Heros severus , og ikke Heros Severum Rio Negro?

Kommentar

• Uffe Lindström
        • May 2005
        • 285

Severum och Severus är nog samma fisk.
        Det som kan vara förvillande är att ofta i akvarieaffärer så säljs Heros severus men det är inte den munruvande Severus utan förmodlingen Heros efasciatus .

Ursprungligen postat av Hans Andersen
        Ok, så du mener altså også at de har skrevet forkert navn, og at det faktisk er Heros severus , og ikke Heros Severum Rio Negro?
        www.youtube.com/user/Uffelimpan

Kommentar

• Hans Andersen
          Användare
          • March 2012
          • 86

Ja det lidt forvirrende, men de ligner Severus og de skriver de er mundrugende, så jeg tager chancen, så må vi se hvad de udvikler sig til.

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8625

Ursprungligen postat av Uffe Lindström
            Severum och Severus är nog samma fisk.
            http://en.wikipedia.org/wiki/Severum
            Jepp. Orsaken är att Cichlasoma är maskulinum och då ska artnamnet stå i maskulinum (severum), medan Heros är neutrum, och då arten flyttades till Heros måste artnamnet ändras till neutrum (severus).
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Hans Andersen
              Användare
              • March 2012
              • 86

ok, det var da et svar der var til at forstå, det forklarer jo en del. Tak

Kommentar

• Hans Andersen
                Användare
                • March 2012
                • 86

Nu er fiskene på vej til Danmark de skulle gerne ankomme på tirsdag

Der kommer 8stk Heros Severum red-spotted og 8stk Heros Severum Rio Negro, så håber jeg det er rigtige, ellers må jeg jo bare elske dem som de er

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Då vill vi se bilder och höra mer hur det går när du väl fått hem dem.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Hans Andersen
                    Användare
                    • March 2012
                    • 86

Ja, det skal I få.

De kommer i 250l til at starte med, så kan jeg bedre holde øje med dem, og forhåbentligt tage nogen billeder.

Kommentar

• Hans Andersen
                      Användare
                      • March 2012
                      • 86

hej

Nu er de kommet i god behold

De der Red-Spottede, de er bare så flotte. De er meget bedre end jeg forventede.
                      Her er et billede taget med mobil ca 5 minuter efter de er lukket ud. Der skal nok komme flere senere.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

Ah där ser man. Det är en odlingavariant med andra ord. Stiliga.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Hans Andersen
                          Användare
                          • March 2012
                          • 86

Ja, det er en fremavlet variant, men en af de bedre, synes jeg. meget flottere end den rent gule.

De har altså ikke røde øjne, det er blitzen på mobilen der driller.

Kommentar

Arbetssätt...