Guianacara geayi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke_88
    Användare
    • January 2012
    • 29

Guianacara geayi

Hej!

Är där någon som har denna jordätare??
    Tycker den är fin och verkar trevlig, skulle vara kul att höra vad alla har att säga om denna.....
  • Cichlid-Power
    Användare
    • November 2006
    • 253

Guianacara geayi

Hei Micke, jeg har tre av slekten Guianacara, og det er Guianacara owroewefi som er etterkommere av fisk jeg fanget i Surinam i Surinam River i 1998, og så er det Guianacara sphenozona og den tredje typen er ikke så store enda, så hva det blir vil tiden vise.
    Alle sammen er flotte akvariefisk og er ikke aggressive, de kan jage litt på hverandre, men ingen skader. De er enkle å holde, med en god vannkvalitet og varierende mat.

Cichlid-Power

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

David Rejdemyhr (DaRe) på forumet har Guianacara geayi
      Han som tagit bilder på arbeskrivningen och har även skrivit en intressant artikel i ciklidbladet som finns att läsa här som PDF om man är medlem.

Har själv tänkt mig ett gäng av dessa roliga jordätare om jag någonsin får mitt akvarium... men med alla helger så går det segt.

David hittar nog tråden och skriver en rad snart.
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• Nicke SA
        NCS Medlem
        • January 2007
        • 290

Hej! Jag har geayi och owroewefi. Väldigt trevliga att hålla. Skaffa en grupp för att se dem gnabbas med varandra och mycket försök skapa mycket grottor och skrymslen på botten.
        Mvh Niklas
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Svarade på ett pm men lägger in här också ifall nån annan bryr sig.

Kul att du också fattat tycke för dem. Jag har mitt par kvar men inga yngel. Dock finns det c:a 15 yngel från min förra kull kvar på Arningen zoo i Täby som dessutom är rabattbutik för medlemmar. De har gått där ett tag och matas rätt lite och han fick dem när de var små så de ser inte mycket ut för världen men växer på sig om de hamnar i rätt miljö.

De gräver dock en del, ett sätt att styra var är att bygga en stengrotta som står på botten av akvarier, dvs mnedsjunken i sanden. Gärna långt bak i akvarier, börja gräva fram en öppning och se till att det inte är insyn i öppningen. De är fiskar som söker trygghet vid grottan och om det inte finns där kommer de gräva någon annanstans. När väl grotta är grävd nöjer de sig med det. Det kan hända att hannen vill ha en alternativ grotta att gå till efter leken och mellan lekarna.

Storleksmässigt skulle jag säga att hannen blir 15cm och hona 12. Men det är i överkant. Vad säger du Nicke om storleken.

Håller också med om att en grupp är roligast.

Hoppas detta gav lite ljus på saken.
          Senast redigerad av DaRe; 17 May 2012, 21:08.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• micke_88
            Användare
            • January 2012
            • 29

Hur tror ni att dessa skulle fungera i ett akvarium med discus????

Kommentar

• salmberg
              Användare
              • October 2007
              • 830

Och hur stort kar bör man har för två par? Har ett 160l som står utan fisk.

Kommentar

• Cichlid-Power
                Användare
                • November 2006
                • 253

Det kan du nok bruke i begynnelsen når de er små, så ser du åssen det blir når de vokser til seg.

Cichlid-Power

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Jag diskuterar storlek på kar lite i min artikel. Men jag håller med Alf
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Nicke SA
                    NCS Medlem
                    • January 2007
                    • 290

"Storleksmässigt skulle jag säga att Hannes blir 15cm och hona 12. Men det är i överkant. Vad säger du Nicke om storleken."
                    Mina är inte 15, den största hannen kanske 12-13. Kanske för att mina har gått tätare.
                    Jag skulle säga att de går att ha med diskus. De bebor olika delar så det borde funka, men diskusägare kanske säger något annat. Guianacaror håller sig till botten och i kring de grottor bor vid.
                    Jag skulle tro att alla Guianacara har liknande beteende, så springer man på nån annan sort, så bör man slå till. Owroewefi har lika trevliga som geayi, kanske tom. lite mer action och grävande Haha!!
                    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• micke_88
                      Användare
                      • January 2012
                      • 29

Någon som har tips om var man kan hitta denna jordätare och gärna då i södra sverige, då jag befinner mig där.

Kommentar

• affealien
                        Användare
                        • January 2012
                        • 1157

Ursprungligen postat av micke_88
                        Någon som har tips om var man kan hitta denna jordätare och gärna då i södra sverige, då jag befinner mig där.
                        Om du läser posten DaRe skrev så står det att han lämnat sina yngel till Arningen zoo i Täby. Men det kanske är lite för lite söderut för dig?

Har jagat dessa själv men brukar inte finnas på några av de vanliga listorna hos handlarna här i sverige så jätte ofta tyvärr.
                        Mvh
                        //Alf

Kommentar

• Cichlid-Power
                          Användare
                          • November 2006
                          • 253

Hei Nicke, Guianacara er flotte fisk, og jeg har voksne av både G.owroewefi og G. sphenozona. Og en hel del yngel. Jeg har også en halvstor type som jeg ikke vet hva er foreløpig. Jeg er interessert i dine G. geayi og Bujurquina apoparuana . Selv har jeg Bujurquina sp. Bolivia og Bujurquina zamorensis .

Cichlid-Power

Kommentar

• lionfish
                            NCS Medlem
                            • August 2011
                            • 83

Otroligt intressanta fiskar att iakta!
                            Mina:
                            Senast redigerad av DaRe; 15 June 2012, 23:30.
                            Hälsningar
                            Piotr

Kommentar

• ReGGae_Ripan
                              Användare
                              • June 2012
                              • 100

Riktigt najs film och riktigt fina fiskar där du Lionfish

Kommentar

Arbetssätt...