Fotokväll (fulsnygg channa mm)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Fotokväll (fulsnygg channa mm)

Jag fick blixtkabeln till nya kameran idag och har suttit och fotat lite. Cikliderna i 540 är tyvärr för skeptiska till blixten som hänger över karet, men de vänjer sig väl snart, jag lyckades däremot få en channa att fastna på bild som jag bara måste visa upp. Jag köpte channan som en VF pulchra men jag är lur på att det är nåt annat... Jag har iaf andra pulchra som inte är i närheten lika blå. Eller också är det könsskillnaden man ser?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Grymma bilder. Vet du könet på nyckeln?

Vad har du för blixt?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Tackar!
      Jag är tyvärr väldigt ny på nyckelhålsciklider, skulle jag gissa så skulle det bli att det där är en hane då han är en av de största i gruppen, men det är bara en gissning.
      Jag använder Nikons lilla SB400, den har inga egna funktioner eller IR så allt måste styras av kameran med iTTL-kabel, men den fungerar fint som startblixt.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Nu måste du bara in i fototävlingen.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Fotografiskt sett finns inget att anmärka på, kanonbilder! Men du får rengöra glaset
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av Micke
            Fotografiskt sett finns inget att anmärka på, kanonbilder! Men du får rengöra glaset
            Haha jo jag vet nackdelen med systemkamera, ALLT syns TYDLIGT grrr lite för mycket att shoppa bort också även om det säkert går.

En annan sak. Blir det skumma foton med flera blixtar om man ska ta närbilder på fiskar? Får man korslagda fotbollsstadiumskuggor under allt eller kan man trixa bort det på något sätt?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Det gäller att diffusera ljuset så bra som möjligt. Omnibounce på blixtarna rekommenderas, en svindyr plastbit som sätts på blixten/blixtarna och ger betydligt mjukare ljus. Man bör också sträva efter att ha blixtarna ovanför akvariet för att få ett naturligt ljus. Rätt använda ska blixtarna ta bort det mesta av skuggorna.

Här finns ett intressant inlägg om ett annat sätt att lösa diffuseringen:

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ursprungligen postat av Micke
                Det gäller att diffusera ljuset så bra som möjligt. Omnibounce på blixtarna rekommenderas, en svindyr plastbit som sätts på blixten/blixtarna och ger betydligt mjukare ljus. Man bör också sträva efter att ha blixtarna ovanför akvariet för att få ett naturligt ljus. Rätt använda ska blixtarna ta bort det mesta av skuggorna.

Här finns ett intressant inlägg om ett annat sätt att lösa diffuseringen:
                http://www.ciklider.se/forum/index.p...sg8470#msg8470
                Aha, okej, just nu har jag en blixt rakt ovanför karet (monterad på ett mikrofonstativ). Den starka tropikerna-skuggan under fiskarna gillar jag, den vill jag ha kvar, men jag vill bara ha en skugga. Om jag förstår rätt så skulle jag kunna ha två blixtar till ovanför karet, på sidorna, riktade mot mitten på botten, och ha omnibounce (eller liknande) på de två för att få ett mindre platt ljus men fortfarande ha kvar den ensamma snygga skuggan under fiskarna?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Två till blixtfoton på fotomodellen från igår
                  Har ni inte testat channor än men är flyktigt intresserad så kan jag tipsa om att Akvarieteknik har inne VF pulchra, vilket är en alldeles lagom stor ormhuvudsfisk, som dessutom sägs vara lättlekt. De är i riktigt fint skick också, inte så magra som VF kan vara bland, och mina käkar redan mysis och räkor med god aptit. Bra tillfälle att bli med ormhuvven!
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Grymma bilder på grymma fiskar!

Kommentar

• Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

Ursprungligen postat av FI
                      Två till blixtfoton på fotomodellen från igår
                      Har ni inte testat channor än men är flyktigt intresserad så kan jag tipsa om att Akvarieteknik har inne VF pulchra, vilket är en alldeles lagom stor ormhuvudsfisk, som dessutom sägs vara lättlekt. De är i riktigt fint skick också, inte så magra som VF kan vara bland, och mina käkar redan mysis och räkor med god aptit. Bra tillfälle att bli med ormhuvven!
                      Nedersta bilden hade givit en första plats från mig i fototävlingen.
                      Verkligt fin bild på en cool firre.
                      //Kaj

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Nedersta bilden hade givit en första plats från mig i fototävlingen.
                        Verkligt fin bild på en cool firre.
                        //Kaj
                        Oj Tack! Bara nybörjartur dock
                        Men det är verkligen grymt skoj att nu äntligen ha rejäla grejer att fota med, även om jag inte har riktigt allt jag vill ha än så är det väldigt enkelt att få bra foton nu. Största problemet jag har haft tidigare är att få fiskarna skarpa om de rör sig, men det problemet är nästan helt väck nu så nu är det inte bara fengäddor man kan få skarpa foton på

Ett nytt problem är däremot att få rätt del av fisken i fokus... Kort skärpedjup är inte alltid positivt, även om de är vansinnigt snyggt om det blir rätt.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Jag fotade lite mer ikväll, inte så märkvärdiga bilder men nu fastnade nästa monster på bild. Channa marulioides, favoriten från förra svängen med channor. Jag blev varnad på MFK att corydoras-malarna kunde bli dess död så de är flyttade nu, och innan flytten hann jag se lite jakt så arten verkar vara rovgirig redan nu som yngel. Oroväckande, men samtidigt en fisk helt i min smak
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Otroligt vacker firre och toppenbild!!

///David

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ursprungligen postat av DaRe
                              Otroligt vacker firre och toppenbild!!
                              Tack tack! Minns jag fel eller var du lite nyfiken på channor tidigare? Om du har ett kar över så kanske du skulle skaffa ett gäng? Pulchran ser man ju lite då och då men det vore kul om det var nån fler här som startade samtidigt så man kan byta erfarenheter och så.

Jag fick för övrigt veta på MFK att den jag visade i början av tråden var en vanlig pulchra trots färgen, det kunde skilja rätt mycket från fisk till fisk, och även humöret påverkade utseendet. Det som är så kul med de Akvarieteknik har nu är att de är så grova och fina, de jag hade sist såg ut som maskar jämfört med de här.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...