Jag fick blixtkabeln till nya kameran idag och har suttit och fotat lite. Cikliderna i 540 är tyvärr för skeptiska till blixten som hänger över karet, men de vänjer sig väl snart, jag lyckades däremot få en channa att fastna på bild som jag bara måste visa upp. Jag köpte channan som en VF pulchra men jag är lur på att det är nåt annat... Jag har iaf andra pulchra som inte är i närheten lika blå. Eller också är det könsskillnaden man ser?
Fotokväll (fulsnygg channa mm)
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Grymma bilder. Vet du könet på nyckeln?
Vad har du för blixt?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Tackar!
Jag är tyvärr väldigt ny på nyckelhålsciklider, skulle jag gissa så skulle det bli att det där är en hane då han är en av de största i gruppen, men det är bara en gissning.
Jag använder Nikons lilla SB400, den har inga egna funktioner eller IR så allt måste styras av kameran med iTTL-kabel, men den fungerar fint som startblixt.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Nu måste du bara in i fototävlingen.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Fotografiskt sett finns inget att anmärka på, kanonbilder! Men du får rengöra glasetKommentar
-
En annan sak. Blir det skumma foton med flera blixtar om man ska ta närbilder på fiskar? Får man korslagda fotbollsstadiumskuggor under allt eller kan man trixa bort det på något sätt?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Det gäller att diffusera ljuset så bra som möjligt. Omnibounce på blixtarna rekommenderas, en svindyr plastbit som sätts på blixten/blixtarna och ger betydligt mjukare ljus. Man bör också sträva efter att ha blixtarna ovanför akvariet för att få ett naturligt ljus. Rätt använda ska blixtarna ta bort det mesta av skuggorna.
Här finns ett intressant inlägg om ett annat sätt att lösa diffuseringen:
Kommentar
-
Det gäller att diffusera ljuset så bra som möjligt. Omnibounce på blixtarna rekommenderas, en svindyr plastbit som sätts på blixten/blixtarna och ger betydligt mjukare ljus. Man bör också sträva efter att ha blixtarna ovanför akvariet för att få ett naturligt ljus. Rätt använda ska blixtarna ta bort det mesta av skuggorna.
Här finns ett intressant inlägg om ett annat sätt att lösa diffuseringen:
http://www.ciklider.se/forum/index.p...sg8470#msg8470Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Två till blixtfoton på fotomodellen från igår
Har ni inte testat channor än men är flyktigt intresserad så kan jag tipsa om att Akvarieteknik har inne VF pulchra, vilket är en alldeles lagom stor ormhuvudsfisk, som dessutom sägs vara lättlekt. De är i riktigt fint skick också, inte så magra som VF kan vara bland, och mina käkar redan mysis och räkor med god aptit. Bra tillfälle att bli med ormhuvven!Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Grymma bilder på grymma fiskar!Kommentar
-
Två till blixtfoton på fotomodellen från igår
Har ni inte testat channor än men är flyktigt intresserad så kan jag tipsa om att Akvarieteknik har inne VF pulchra, vilket är en alldeles lagom stor ormhuvudsfisk, som dessutom sägs vara lättlekt. De är i riktigt fint skick också, inte så magra som VF kan vara bland, och mina käkar redan mysis och räkor med god aptit. Bra tillfälle att bli med ormhuvven!
Verkligt fin bild på en cool firre.
//KajKommentar
-
Men det är verkligen grymt skoj att nu äntligen ha rejäla grejer att fota med, även om jag inte har riktigt allt jag vill ha än så är det väldigt enkelt att få bra foton nu. Största problemet jag har haft tidigare är att få fiskarna skarpa om de rör sig, men det problemet är nästan helt väck nu så nu är det inte bara fengäddor man kan få skarpa foton på
Ett nytt problem är däremot att få rätt del av fisken i fokus... Kort skärpedjup är inte alltid positivt, även om de är vansinnigt snyggt om det blir rätt.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jag fotade lite mer ikväll, inte så märkvärdiga bilder men nu fastnade nästa monster på bild. Channa marulioides, favoriten från förra svängen med channor. Jag blev varnad på MFK att corydoras-malarna kunde bli dess död så de är flyttade nu, och innan flytten hann jag se lite jakt så arten verkar vara rovgirig redan nu som yngel. Oroväckande, men samtidigt en fisk helt i min smakFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Otroligt vacker firre och toppenbild!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Tack tack! Minns jag fel eller var du lite nyfiken på channor tidigare? Om du har ett kar över så kanske du skulle skaffa ett gäng? Pulchran ser man ju lite då och då men det vore kul om det var nån fler här som startade samtidigt så man kan byta erfarenheter och så.
Jag fick för övrigt veta på MFK att den jag visade i början av tråden var en vanlig pulchra trots färgen, det kunde skilja rätt mycket från fisk till fisk, och även humöret påverkade utseendet. Det som är så kul med de Akvarieteknik har nu är att de är så grova och fina, de jag hade sist såg ut som maskar jämfört med de här.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar