Även om man skulle välja någon av dvärgvarianterna? Tänkte när tetrorna är rätt så höga som fullvuxna?
gäddciklider?
Kollaps
X
-
-
Jag tror att belly crawler skulle fungera perfekt. Gissningsvis skulle de dock äta tetror. Jag tycker att de ser betydligt mer ut som fiskätare än crenicichla/lepidota arterna.Kommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Crenicichla strigata hör till lugubrisgruppen och är en snabbsimmare på 40 cm - undvik i akvarier under tre meter.
Crenicichla sveni hör till saxatilisgruppen och kan funka.
känns lagom stor... Frågan är dock hur man ska börja?
Köpa en grupp på 4-6 individer? Försöka satsa på ett par direkt?Kommentar
-
Kollade Åleds lista igår kväll också och blev rätt så sugen på Crenicichla sveni ...
känns lagom stor... Frågan är dock hur man ska börja?
Köpa en grupp på 4-6 individer? Försöka satsa på ett par direkt?
De ljusprickiga arterna inom saxatilisgruppen (Sveni hör till saxatilisgruppen men har inte prickarna) är verkar vara lite speciella då alla ser ut som hanar när de är små (röd rand i ryggfenan, prickar på sidorna) men dessa karaktärer tillbakabildas när honan blir könsmogen, så var det definitivt på de två honorna av menezesi jag köpte - först klockrena hanar sedan färgade de av/om till honor. Jag har tittat i massor av akvarier där det bara verkar finnas hanar.
De prickiga i saxatilisgruppen är enligt mig de vackraste akvariefiskarna som finns. Korten kan inte göra prickarna rättvisa - de lyser nästan som brinnande magnesium.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Mitt intrykk er at folk ønsker kún å kjøpe et par og de skal helst være lekmodne!!!! Hvorfor ikke kjøpe en gruppe med små fisk og la dem vokse seg opp og skille seg ut som par. Men tålmodigheten er antagelig ikke stor nok, det tar jo gjerne et par år. Så tålmod kan være stikkord og man slipper kanske mange problemer.
Billigere kan det kanskje bli også.
Cichlid-PowerKommentar
-
Kommentar
-
Jag skule tro att regani är för små i alla fall, jag har ju haft dessa och de är väldigt milda till sättet och så pass små att de kan ryka.
Med Ornatumen har jag haft Dolkstiocktetro som var 3 år gamla och alla gick åt på ett par månader. Det kan ha varit Aeguidens iofs vilket inte är helt osannolikt.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Är ganska inne på sveni nu... Att de är colombianer skadar inte heller :p Får bli en tripp upp till åled inom kort...
Saxatilis hade varit Nice också om de fanns till salu nånstansKommentar
-
Kommentar
-
Har haft compressiceps i ett par omgångar. Svårt. Fast det är en av de minsta verkar 400 liter inte räcka.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Jag har bara sett Jonathans grupp av C. notophthalmus, men de blev runt 15 cm och ett 400-liters var för litet - bara den dominanta honan visade sig, alla andra fiskar i akvariet fick omedelbart stryk om de försökte lämna sina gömställen. Imponerande aggressiv fisk.Kommentar
Kommentar