tips om fisk sammansättning i 540 liters malawi kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebastian
    Användare
    • January 2009
    • 204

tips om fisk sammansättning i 540 liters malawi kar

Tja jag tänkte strta upp ett 540 liters kar med malawi och jag hade tänkt mig att ha mbuna, haplisar och någon rovis. Så jag undrar om ni kunde ge mig lite tips?

Mvh sebbe
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Med risk för att låta riktigt tråkig...

Min erfarenhet av att hålla Mbuna och rovisar ihop är att det inte funkar så bra. Det stora problemet är matningen. Mbunas är mycket snabbare på maten än tröga rovisar.

Det går säkert med vissa Mbunas/rovisar men då kanske du inte kan ha exakt de fiskarna du vill ha.

Kör rovisar och haplisar istället och hoppa Mbunas i den här burken.

Tips på firrar:

En ny favvo i burken hemma: Trematocranus placodon
    Kul rovfisk som inte blir så stor: Rhamphochromis sp. "chilingali"
    Och sen någon Nimbochromis kanske? Nimbochromis venustus eller Nimbochromis livingstonii

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Med risk för att låta riktigt tråkig...

Min erfarenhet av att hålla Mbuna och rovisar ihop är att det inte funkar så bra. Det stora problemet är matningen. Mbunas är mycket snabbare på maten än tröga rovisar.

Det går säkert med vissa Mbunas/rovisar men då kanske du inte kan ha exakt de fiskarna du vill ha.

Kör rovisar och haplisar istället och hoppa Mbunas i den här burken.

Tips på firrar:

En ny favvo i burken hemma: Trematocranus placodon
      Kul rovfisk som inte blir så stor: Rhamphochromis sp. "chilingali"
      Och sen någon Nimbochromis kanske? Nimbochromis venustus eller Nimbochromis livingstonii
      Vilka "tröga" rovisar tänker du på? Det stämmer inte med min erfarenhet generellt. Av mina är Dimidichromis Compresiceps kanske något tröga i den bemärkelsen att de inte är lika heta på maten alltid eftersom de är fullt upptagna med att bevaka revir, konkurrenter om damerna och att uppvakta damerna. Jag har haft Mbunas och rovisar tillsammans sedan september i fjol och det enda jag kan tänka mig man ska tänka på är att inte ha för små mbunas för då blir de säkert mat.

//Kaj

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Med tröga menar jag att de givetvis är på maten men att de har svårt att äta i samma takt som Mbunas. Rovisarna har en tendens att vilja "attackera" maten och sen simma runt och tugga. Mbuna äter tills maten är slut och kan ha hela käften full med mat.

Självklart beror det ju mycket på vad man matar med också. Jag kör NLS rakt över (i burken med rovisar kör jag med jumbo som flyter blandat med 1 mm som sjunker, då har det funkat hyffsat med att de mindre fiskarna käkar det sjunkande och de större från ytan)

Sen är rovisar (iaf efter ett tag) större än Mbuna och behöver då mer mat. Matar man mer riskerar man övergödda grisar till Mbuna.

Det är mina erfarenheter efter att ha provat i flera kar med olika fiskuppsättningar. Det finns inget facit för det här, det som funkar hos den ena kanske inte funkar hos den andre. Det enda man kan utgå ifrån är sina egna erfarenheter och det är upp till TS att skapa sig en uppfattning och göra det han tror på.

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Med tröga menar jag att de givetvis är på maten men att de har svårt att äta i samma takt som Mbunas. Rovisarna har en tendens att vilja "attackera" maten och sen simma runt och tugga. Mbuna äter tills maten är slut och kan ha hela käften full med mat.

Självklart beror det ju mycket på vad man matar med också. Jag kör NLS rakt över (i burken med rovisar kör jag med jumbo som flyter blandat med 1 mm som sjunker, då har det funkat hyffsat med att de mindre fiskarna käkar det sjunkande och de större från ytan)

Sen är rovisar (iaf efter ett tag) större än Mbuna och behöver då mer mat. Matar man mer riskerar man övergödda grisar till Mbuna.

Det är mina erfarenheter efter att ha provat i flera kar med olika fiskuppsättningar. Det finns inget facit för det här, det som funkar hos den ena kanske inte funkar hos den andre. Det enda man kan utgå ifrån är sina egna erfarenheter och det är upp till TS att skapa sig en uppfattning och göra det han tror på.
          Jo, vid närmare eftertanke när jag läser vad du skriver så är jag benägen att hålla med. Så är det. Mina Mbunas är allt lite fetare än rovisarna. Det var mer det här att rovisarna skulle vara tröga med mat som jag fastnade på. Men jag förstår vad du menar nu och du har helt rätt.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Ursprungligen postat av Sebastian
            Tja jag tänkte strta upp ett 540 liters kar med malawi och jag hade tänkt mig att ha mbuna, haplisar och någon rovis. Så jag undrar om ni kunde ge mig lite tips?

Mvh sebbe
            Du kan kolla min tråd "Malawi 840 liter i Malmö" så ser du vilken sammansättning jag har.

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...