Dålig eftermarknad på akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

Det är en hobby, en hobby kostar pengar och är inte en investering. :-)
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Frisken
      Användare
      • June 2010
      • 29

Har man dessutom köpt sitt akvarium med tillbehör på Akvarielagret (vet inte om det är så i ditt fall) så har man ju redan från början gjort en ganska dålig affär då de är löjligt dyra på det mesta. Kunnandet är det garanterat INGET fel på där men om sanningen ska fram finns det affärer (i alla fall en affär mig veterligen) som är lika bra men mycket billigare på "allt"...

Kommentar

• Frisken
        Användare
        • June 2010
        • 29

Den typ av 720-litersakvarium (tror det heter Diversa) som Lagret har till försäljning för strax under 20000 kr köpte jag ett 6 månder begagnat för 4400 kr så jag håller med om att skillnaden på nytt och begagnat är vansinnigt stor och skulle inte vilja kalla ett halvt år begagnat akvarium för "använd nyårsraket"...

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Köp en ny bil idag hos vilken bilhandlare som helst och sälj tillbaka den dagen efter! Hur mycket har du förlorat då?
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Frisken
            Användare
            • June 2010
            • 29

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Köp en ny bil idag hos vilken bilhandlare som helst och sälj tillbaka den dagen efter! Hur mycket har du förlorat då?
            Leker med experimentet "lägg till en nolla"... köper jag en bil idag hos bilhandlare och betalar 200 000 kr är den värd mer än 44 000 kr om ett halvår. Det är vi nog överens om?

Kommentar

• Frisken
              Användare
              • June 2010
              • 29

Förutsatt att jag inte spräckt topplocket under det halvåret förstås...

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Det beror nog på hur bucklig och hur många repor det är i lacken!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Marcus Karlsten
                  Användare
                  • January 2013
                  • 318

Är det inte toppen för hobbyn att nybörjare kan köpa ett ok akvarium för några
                  hundringar för att prova på. Sedan kanske han fastnar och vill gå vidare och då eventuellt köper ett nytt, så får handlaren också sitt. Alltså tröskeln sänks för att komma till skott.
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• Frisken
                    Användare
                    • June 2010
                    • 29

Det är ju så enkelt att priset styrs av efterfrågan men jag är liksom trådskaparen förvånad över den stora skillnaden. En annan sak är ju det här med själva fisken man köper. Såvitt jag vet får man inga garantier på fisken man köper i butik och generellt är en troffe (för att nämna ett exempel) i storleken 10-12 cm betydligt dyrare än en av samma art som är 4-6 cm i butik. Lek med tanken att jag köper dem vid storleken 4-6 cm och drar upp dom till 10-12 cm. Som "amatör" får jag då inte ut vad butiken tar för de på 4-6 cm är min upplevelse och då behöver det inte vara det minsta fel på fisken utan det kan vara riktigt fina exemplar. Är det inte lite så att vi litar FÖR mycket på att det vi köper i butik ska vara så in i helvete mycket bättre än det man köper "begagnat"?

"Andrahandsmarknaden" inom denna hobby upplever jag är en större fyndhörna för köparen än t.ex. vid bilköp. Det är skitsvårt att få ut i närheten av det man lagt ut men känner man bara till det är det ju inget att "bråka" om.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

Jag tycker fisk är skamligt billigt med tanke på de levande djur de faktiskt är.
                      Mvh Alex

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

En bil fortsätter iofs att sjunka år efter år och ett akvarium gör en dip rätt snabbt för at stanna där. Det gör andrahandsmarknaden attraktiv. Du kan köpa ett begagnat och få igen pengarna efter några år, nästan. Köper du en begagnad bil (om den inte är 20 år gammal) så sjunker den avsevärt många år till. Kostnaden att ha bil är den absoluta penga skillnaden mellan köp och sälj utslaget på de år man haft den.

Men det intressant är ju egentligen inte den relativa sänkningen utan i absoluta tal. Jag kan inte gå och köpa mat för 20% men det går lite bättre för 2000 kronor.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Bjorn
                          Användare
                          • October 2009
                          • 939

Ursprungligen postat av Frisken
                          Har man dessutom köpt sitt akvarium med tillbehör på Akvarielagret (vet inte om det är så i ditt fall) så har man ju redan från början gjort en ganska dålig affär då de är löjligt dyra på det mesta. Kunnandet är det garanterat INGET fel på där men om sanningen ska fram finns det affärer (i alla fall en affär mig veterligen) som är lika bra men mycket billigare på "allt"...
                          Jahapp? Du svartmålar Akvarielagret och anger det finns en (1) butik... en anonym sådan... och endast i alla fall en (1)... i parantes... Woaw!! ...är det din butik? ...Näää då vore den inte anonym? ...Vem är du? Anonym?

Du kan inte slänga ur dig A utan B.. Put your money where your teeth is! Ge oss namnet på denna storslagna affären nu! ...allt annat vore ju löjligt!
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Mikael_Wolfbrandt
                            Användare
                            • October 2007
                            • 14

Frågan du kanske ska ställa dig själv också är ifall det egentligen är så viktigt att
                            du får den billigaste fisken. Jag kan tycka att det är klart värt att betala en slant för att få riktigt bra kvalitet på fisken + ett både kunnigt och trevligt bemötande från butikspersonal. Många kedjor har dels inte den kunskapen och kravet på fiskkvalitén och inte kapital att ha kompetent personal. Att akvarielagret, södermalms akvarieaffär Kent i nol m.m finns är något vi fisknördar ska vara oerhört tacksamma för. Jag tycker det skulle vara lite trist ifall det bara fanns olika färgvarianter på mollys,platys och svärdbärare.
                            trial and error

Kommentar

• Frisken
                              Användare
                              • June 2010
                              • 29

Ursprungligen postat av Bjorn
                              Jahapp? Du svartmålar Akvarielagret och anger det finns en (1) butik... en anonym sådan... och endast i alla fall en (1)... i parantes... Woaw!! ...är det din butik? ...Näää då vore den inte anonym? ...Vem är du? Anonym?

Du kan inte slänga ur dig A utan B.. Put your money where your teeth is! Ge oss namnet på denna storslagna affären nu! ...allt annat vore ju löjligt!
                              Tycker inte jag svartmålar utan håller mig till sanningen, åtminstone min erfarenhet. Akvarielagret har väldigt kompetent personal och fina produkter till försäljning INGET tvivel. Då det gäller själva fisken från Tanganyika och Malawi, vilket är den jag kan jämföra med den andra butiken som knappast är hemlig och heter Aquarium Stockholm (Akvarieleasing mer allmänt kallad), så är den ännu bättre på den sistnämnda enligt min erfarenhet. Vad gäller Tanganyika upplever jag det som Lagret "gett upp kampen" med "AS" och det finns kanske inte underlag för två välsorterade butiker (vad gäller fisk från Tanganyika) på så nära avstånd från varann. I gengäld är Christer och Co. antagligen ljusår bättre på Sydamerikanska Ciklider, jag kan bara tala för de fiskar jag köper och har koll på samt produkter som tillhör hobbyn...

Jag har sprungit väldigt mycket i båda butikerna och samtliga produkter jag jämfört är Aquarium Stockholm billigare på. Kan ta några exempel... Eheims Powerline 2252 innerfilter tar Lagret drygt 1300 kr för, "AS" tar någon tia under, möjligen över idag, tusenlappen. Jag själv köpte ett "vattenbytarsystem" (koppling som sätts på kran, hävert osv.) på "AS" för 350 kr (den finns i två utförande, 7,5 meter och 15 meter där den längre är dyrare och jag köpte den längre). Samma tillverkare, Aqua Vac, samma produkt är mer än DUBBELT så dyr på Lagret (750 kr).

Octozin 200 tbl. AS = 425 kr, Lagret 495 kr, lysrören är billigare på "AS" också. Jag kan säkert hitta fler exempel men det är upp till var och en var de handlar och jag vill återigen förtydliga att jag har INGA andra erfarenheter än att personalen vet vad de snackar om på BÅDA ställena. Så jag vill INTE svartmåla Lagret på något vis och anonym är jag inte heller...

Mvh
                              Jonas Frisk 08-373778
                              Senast redigerad av Frisken; 08 May 2012, 06:15.

Kommentar

• Frisken
                                Användare
                                • June 2010
                                • 29

Ursprungligen postat av Mikael_Wolfbrandt
                                Frågan du kanske ska ställa dig själv också är ifall det egentligen är så viktigt att
                                du får den billigaste fisken. Jag kan tycka att det är klart värt att betala en slant för att få riktigt bra kvalitet på fisken + ett både kunnigt och trevligt bemötande från butikspersonal. Många kedjor har dels inte den kunskapen och kravet på fiskkvalitén och inte kapital att ha kompetent personal. Att akvarielagret, södermalms akvarieaffär Kent i nol m.m finns är något vi fisknördar ska vara oerhört tacksamma för. Jag tycker det skulle vara lite trist ifall det bara fanns olika färgvarianter på mollys,platys och svärdbärare.
                                Jag är HELT med dig på detta och det är därför jag handlar nästan uteslutande på Aquarium Stockholm för de har alla ingredienser du nämner (kunnighet, de är trevliga och de har VÄLDIGT fin fisk och jobbar med bra märken på tillbehör) PLUS att de är billigare än Lagret. Jag vet var jag i närområdet köper allra billigast fisk men skulle inte ens köpa maten till min egen fisk där - Bromma Zoo heter stället och där har jag blivit otrevligt bemött och kvalitén på fisken är inte i närheten av den man får på de två redan nämnda butikerna.

Jag är jättetacksam över att Lagret och "AS" finns. Inte alls omöjligt att "AS" valt dyrare prislappar om inte Lagret fanns Å i mitt tycke är "AS" minst lika bra, faktiskt mycket bättre då det gäller Tanganyika som jag är mest intresserad av, men ändå rätt mycket billigare på "allt" så då är inte valet svårt för mig. Det finns garanterat områden där Lagret är bättre än "AS" på och det är väl skönt för SA-fantaster mfl. Toppen med två fina butiker som sagt!

Kommentar

Arbetssätt...