Dålig eftermarknad på akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Decimus
    Det visar sig att du har fel.

    Hittar denna text när jag gör en ny annons.

    "OBS !! Endast NCS Medlemmar kan ladda upp bild"

    Dvs att det då bara är betalande medlemmar som kan ladda upp bild.
    Det visar sig att jag har rätt om "här" betyder här dvs. i forumet och "inte heller för att annonsera" betyder att "att annonsera" dvs. inte att lägga upp bilder till annonserna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det visar sig att jag har rätt om "här" betyder här dvs. i forumet och "inte heller för att annonsera" betyder att "att annonsera" dvs. inte att lägga upp bilder till annonserna.
      Vad menar du egentligen? Nu har jag läst mitt egan inlägg och kan se vart det kan ställa till det för folk som läser det.

      Ja man kan lägga upp bilder på blocket. Nej man kan inte det här om man inte är NCS medlem.

      edit 2. "här"= annonsdelen på ciklid.se
      Senast redigerad av Decimus; 05 May 2012, 23:37.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Decimus
        Vad menar du egentligen?
        Att man inte måste vara medlem i NCS för att lägga upp bilder i forumet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Björn-9
          Användare
          • May 2007
          • 18

          #19
          Ursprungligen postat av Decimus
          Du har en poäng. Fast att det skulel bli mer oattraktivt med utrustning är lite konstigt. Kan jag tycka. Köpa nytt är ju oftast dyrare än akvariumet då om man köper det beg. Men men de e la så det är e klart.
          Se det så här: Du säljer en massa utrustning som jag av någon anledning inte vill ha. Jag köper ändå nytt, så varför betala extra för något som hamnar i en låda och bara samlar damm.

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Att man inte måste vara medlem i NCS för att lägga upp bilder i forumet.
            Nej men om man gör en annons.

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

              #21
              Ursprungligen postat av Björn-9
              Se det så här: Du säljer en massa utrustning som jag av någon anledning inte vill ha. Jag köper ändå nytt, så varför betala extra för något som hamnar i en låda och bara samlar damm.
              Varför låta något som fungerar hamna i en låda och bränna tusenlappar på "nytt". Uppfinna och betala för hjulet igen känns lite overkill kan jag tycka.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av Björn-9
                Se det så här: Du säljer en massa utrustning som jag av någon anledning inte vill ha. Jag köper ändå nytt, så varför betala extra för något som hamnar i en låda och bara samlar damm.
                Jag citerar mitt svar som var ungefär samma:
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag tycker faktiskt inte att något är fel utan rätt självklart. Till att börja med är dina grejer begagnade och därmed inte nya - en köpare har ingen aning om hur du skött grejerna.. Dessutom har du säkert valt lite andra grejer än vad en köpare skulle välja. Fiskar riskerar att ha negativt värde. En tredjedel hade jag aldrig betalt då hade jag hellre hostat upp cirka det dubbla för att få det jag vill ha och då dessutom fått nya grejer med garanti.
                Du kan nog ha större framgång att få tillbaka pengar om du delar upp det. Nu vet jag inte hur du skrev men låt oss säga.

                Akvarium: 5000
                Fisk: 1000
                Grus: 300
                Växter: 200
                Pump 1: 500
                Pump 2: 400
                Värmare: 50

                osv.

                Rubbet: 7500

                Vem vet, kanske är det lättare. Jag t.ex. är inte ett dugg intresserad av håvar, algskrapor mm som någon eventuellt sitter och räknar av 2/3 av vad som betalats.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag citerar mitt svar som var ungefär samma:
                  Du kan nog ha större framgång att få tillbaka pengar om du delar upp det. Nu vet jag inte hur du skrev men låt oss säga.

                  Akvarium: 5000
                  Fisk: 1000
                  Grus: 300
                  Växter: 200
                  Pump 1: 500
                  Pump 2: 400
                  Värmare: 50

                  osv.

                  Rubbet: 7500

                  Vem vet, kanske är det lättare. Jag t.ex. är inte ett dugg intresserad av håvar, algskrapor mm som någon eventuellt sitter och räknar av 2/3 av vad som betalats.
                  Tackar och bugar för inputten.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av Decimus
                    Varför låta något som fungerar hamna i en låda och bränna tusenlappar på "nytt". Uppfinna och betala för hjulet igen känns lite overkill kan jag tycka.
                    För att man inte behöver dessa grejer och hellre lägger pengarna på något annat vilket flera nu skrivit
                    Ursprungligen postat av Decimus
                    Nej men om man gör en annons.
                    Deelay frågade efter en bild och du skrev "det går inte". Du hade fel. Det går lägga upp bilder här.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

                      #25
                      "priset på använda nyårsraketer är inte så högt heller " -Är väl lite o ta i, men en del av sanningen! Du köper ett "Akvarium-Ferrari" för 10loppor. Och sedan har du hyenorna på dej, om du måste avyttra det av någon anledning. Hälst skall man inte avyttra investeringen alls.-Känns bättre så..-Men,men Vet Ni att "skrotpriset" för en liter AKV. var 1kr/L redan på 80-talet? -Snacka om dålig Investering! -Som sagt -stoppa hellre 10loppor burken hos Shurgard, tills ni funnit en större lya ;-)

                      Kommentar

                      • endymion

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag citerar mitt svar som var ungefär samma:
                        Du kan nog ha större framgång att få tillbaka pengar om du delar upp det. Nu vet jag inte hur du skrev men låt oss säga.

                        Akvarium: 5000
                        Fisk: 1000
                        Grus: 300
                        Växter: 200
                        Pump 1: 500
                        Pump 2: 400
                        Värmare: 50

                        osv.

                        Rubbet: 7500

                        Vem vet, kanske är det lättare. Jag t.ex. är inte ett dugg intresserad av håvar, algskrapor mm som någon eventuellt sitter och räknar av 2/3 av vad som betalats.
                        Dela upp köpet tror jag inte alls på. Det enda som kan vara bra är att bli av med fisken för den är "värdelös" i ett akvarieköp. Men det är väl som alltid, ibland är det omöjligt att sälja. Senast jag sålde en bil hade jag noll intresse i flera månader fast jag hade bäst pris och bättre utrustning än flera andra annonsörer. Men rätt vad det var hade jag kunnat sälja tre bilar samma dag.

                        Det enda tipset jag har angående att sälja akvarium är att inte skriva akvarie i annonsen utan akvarium. Många av de som givit upp och rear sina kar skriver just akvarie i annonsen och har haft dem ute länge.

                        Kommentar

                        • zeke66
                          Användare
                          • May 2006
                          • 106

                          #27
                          Ursprungligen postat av Decimus
                          och med det vill du säga. ?
                          Att om han fick bestämma så skulle det inte finnas begagnade akvarium att köpa för då kunde han sälja massor av nya.
                          450 L med Tropheus Ilangi F1

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • October 2003
                            • 3615

                            #28
                            När jag kollar på begagnatmarknaden så letar jag alltid, alltid och åter alltid efter akvarium som inte innehåller varken fisk, inredning eller andra onödiga ateraljer. Att bara komma till säljaren, kolla på karet och köpa det. Istället för att stå och vänta tills allt är nedtömt, slaska med hinkar fulla med fisk man inte vill ha och rostiga algskrapor.

                            Det är som folk skrivit tidigare, saker som ligger och skräpar varför ska jag betalar för det?

                            Ps. Köpte ett Vision 450 komplett för 2000:- för fyra månader sedan...
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              #29
                              Och jag missade (5 minuter) ett komplett 350 liters alu på ställning med dubbelramp eheim innerfilter samt eheims professional ytterfilter för endast 500 spänn!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • olof
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1823

                                #30
                                Jag kan bara hålla med Decimus om att det är en dålig (eller bra beroende på om man köper eller säljer) begagnat marknad på akvarium. Jag ser två orsaker till detta.

                                Den hela kommer förstås ner till ett efterfråge och utbuds problem. Om fler slutar med akvarium än de som börjar blir det ett överskott på begagnade akvarium. Tyvärr är min uppfattning att detta har varit fallet under ett antal år och att denna trend dessutom accelrerat under det senaste året.

                                Sen är akvarium också en produkt där det inte skett någon som helst produktutveckling under 30 år. Det enda som förändrats är belysningen (och även där säljs det ändå mest gammal teknik med nya akvarium). Akvarierna håller också nästan hur länge som helst och den enda begränsande faktorn, mängden repor, beror mer på hur akvariet använts än på hur gamalt det är.

                                Mitt råd är att sätta ut akvariet igen på blocket, tömt, med nya bilder, med ett nytt lågt pris. Nu är våren här och du får vara glad om du blir av med det överhuvudtaget. Alternativet är att vänta till oktober då akvariesäsongen är igång igen och försöka få ett bättre pris då.

                                Det jag är glad för i sammanhanget är att jag inte lever på att sälja nya akvarium. Det är nog ännu svårare än att sälja begagnade.

                                mvh

                                olof
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...