Systemkamera för att fota fiskar? max 8000 kr

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Min tanke är att du vill ha en kamera med så lågt brus som möjligt vid högre ISO-tal. Detta måste vara viktigare än seriebildshastighet. Höjer du ISO-talet får du snabbare slutartider vilket innebär att du kan "frysa" ögonblicket bättre.

Satsar man sedan på ett objektiv som har mycket ljusinsläpp, dvs låg bländare över hela registret (normalt 2.8 ) ökar möjligheten till snabbare slutartider samtidigt som ett lågt bländartal ger kortare skärpedjup dvs att bak och förgrund blir suddig samtidigt som objektet blir skarpt.

Vad du skall välja är en smaksak.
    Själv har jag en Canon 500D tillsammans med ett Sigma 17-50 2.8 med inbyggd stabilisator. Nu kostar nog det objektivet som din budget men det är lättare att köpa till bättre objektiv än att byta hus.

Kolla på bibliotektet där finns oftast fototidningar att bläddra i... oftast får man låna hem alla nummer Det finns också tester och omdömen på fotosidan.se
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av jhes
      För fiskfoto kan du skaffa fast ljus istället, om du nu behöver det
      Låter jobbit att ta med
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ursprungligen postat av Peter_A_F
        Min tanke är att du vill ha en kamera med så lågt brus som möjligt vid högre ISO-tal. Detta måste vara viktigare än seriebildshastighet. Höjer du ISO-talet får du snabbare slutartider vilket innebär att du kan "frysa" ögonblicket bättre.

Satsar man sedan på ett objektiv som har mycket ljusinsläpp, dvs låg bländare över hela registret (normalt 2.8 ) ökar möjligheten till snabbare slutartider samtidigt som ett lågt bländartal ger kortare skärpedjup dvs att bak och förgrund blir suddig samtidigt som objektet blir skarpt.

Vad du skall välja är en smaksak.
        Själv har jag en Canon 500D tillsammans med ett Sigma 17-50 2.8 med inbyggd stabilisator. Nu kostar nog det objektivet som din budget men det är lättare att köpa till bättre objektiv än att byta hus.

Kolla på bibliotektet där finns oftast fototidningar att bläddra i... oftast får man låna hem alla nummer Det finns också tester och omdömen på fotosidan.se
        Tackar för det utförliga svaret!

Jag var ute på elgiganten, mediamarkt och expert idag och testade de flesta kameror i den tänkta prisklassen, och fick lite mer på fötterna. Sedan var jag till brorsan och testade hans Canon 400D med Sigma 18-200 tror jag det var och ungefär då kände jag att nu har jag hittat hem, nu vet jag vad som behövs. Att lägga ned massor av pengar på kamerahuset känns onödigt, samtliga kameror jag testade på stormarknaderna hade ett 18-55 objektiv, vilket inte fixade det korta skärpedjupet jag vill ha, även om de gick på över 10000kr. Brorsans gamla Canon fixade det däremot galant. Den fotade nog inte över 3 bilder er sekund men även det räckte ju gott och väl. Det är lätt att bara stirra sig blind på siffrorna om man jämför kameror rent teoretiskt inser jag. Det blev några riktigt hyfsade bilder trots snabb genomgång.

Så tanken är nu att köpa ett löst kamerahus, inget dyrt, och utan standardobjektivet 18-55, sedan lägger jag en extra slant på objektivet istället så jag direkt får det som jag vill ha det. 18-200, om det nu var det brorsan hade, kändes lagomt då jag inte behövde sitta så nära karet och fota så fiskarna bara irrar runt och tigger mat. Sedan låter det som att det kan vara med antiskakfunktion också, men det kanske blir för dyrt så vi får se.

Är jag helt ute och cyklar tycker ni eller resonerar jag rätt?
        Senast redigerad av FI; 05 May 2012, 21:31.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Är jag helt ute och cyklar tycker ni eller resonerar jag rätt?
          Du resonerar säkert rätt! Blir det fel har du bara dig själv att skylla på!
          Tips! Köp ett stativ, om du är skakig!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Visst tänker du rätt. Men din spec ändrar sig hela tiden. Tror mitt Blocket tips tidigare är ett kanonpaket för dom pengarna.

Men du jämför ett 18-200 med ett 18-55 och jag kan nästan lova att du får bättre skärpa med ett 18-55 då superzoomar oftast är riktiga superkompromisser.
            Det är även exakt samma skärpedjup med dessa bägge linser om man håller sig på samma brännvidd och med samma bländare. Skärpedjup är ett optiskt fenomen och har inget med vilket märke eller pris det är på produkten. Men ett ljusstarkare objektiv (med större bländare) blir dyrare och då kan man få ett kortare skärpedjup.

Och visst har val av kamerahus betydelse, med högre pris kommer oftast fler pixlar på sensorn(filmen) och framförallt ljusstarkare sensorer som tillåter högre ISO med bibehållen fin bildkvalitet.

Oftast får man mycket bättre grejor om man handlar begagnat istället för nytt. Ser prylarna välskötta ut är dom oftast det och livslängden på hus och linser är länge.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Om du söker en systemkamera för att kunna ta bra bilder på fiskar för max 8.000 kr så skulle jag absolut gå på begagnat.

Jag skulle göra precis som du har gjort, känn och kläm på grejorna först. Försök bestäm dig för att vad du vill ha för kamerahus och objektiv (inte lätt). Ta fram en uppsättning ny och en begagnad hur mycket mer prestanda får du för samma pengar?

Jag har två hus Canon 40D och 5D Mk II och till 99% används 40D vid fisk foto även fast 5D presterar mycket bättre. Mina fiskfoton är inget jag skriver ut eller tapetserar vägarna med utan det läggs upp på webben.

Bidrar med ytterligare ett ex. på ett begagnat förslag på uppsättning som skulle fungera kanonbra till fiskfoto som jag fann bland alla privatannonser.

"Canon 40D inkl. original batterigrepp, 1 org.batteri. fint skick ca: 8.000 exp. laddare, strap. Ej handbok, kan laddas ner på Canon.
              2.500:-

70-200 4L USM Motljusskydd, Påse, UV & Pol.filter 67 mm. inkl. orginal stativfäste, några år på nacken men i mkt fint skick. 4000:-"

Sedan behövs en extern blixt för ca 1500 kr och du har klarat budgeten.

Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Såja, nu är det gjort! Det blev till slut en Nikon D5100, budgetkamerapaket med lite lull lull en bra bit under budgeten, och än så länge med standardobjektivet 18-55. Lekte en stund i eftermiddag och tetran nedan har jag knappt ens fångat på bild tidigare, så nog funkar det där objektivet. Skoj!

Jag måste dock sitta ganska nära karet, jag satt runt halvmetern från glaset då jag tog bilderna nedan, vilket är lite för nära för att fiskarna ska hålla sig lugna. Jag fick med blixt också, måste bara fixa en kabel så jag kan ha den ovanför glaset så blir det nog ännu bättre, drömmen är att kunna sitta en bit bort och smygfota så man kan fånga pysslet, grävandet,revirstriderna osv.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Grattis till ditt köp, ser lovande ut tycker jag.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Fortsätter lite mer här...

Idag lånade jag en blixtkabel och kunde testa fota med blixten som följde med paketet. Hur kul som helst! Nu slipper man ju bruset nästan helt och hållet. Det blir riktigt sköna skuggor också, påminner om vad man kan se i saltvattenskar där man ofta blåser på med rejält med ljus.

Men sladdblixt är ganska bökigt, jag antar att det är IR-blixtar man helst ska ha, eller vad säger ni? Visst går det bra att ha flera IR-blixtar som triggas av samma IR-sändare? Med sladdblixt är man väl låst till bara en.

Några dagsfärksa bilder
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Jättefina bilder!!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Fina bilder.
                        Dags för fototävlingen!! Bilderna hade fått höga poäng av mig i alla fall.
                        Bilden på nyckelhålscikliden har ju fångat det som är typiskt för den. En skygg invånare som gärna håller sig lite dold.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• chas
                          Användare
                          • August 2009
                          • 304

Fina bilder! Radiotriggers använder jag själv för o lösa ut blixten. Finns på ebay för nån hundring. Kan kolla vad dom heter
                          http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• chas
                            Användare
                            • August 2009
                            • 304

Sök på pt-04 på ebay. Jag har en trio. En sändare och 2 mottagare. Så jag kan lösa ut 2 blixtar samtidigt. Väldigt smidiga och billiga
                            http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ursprungligen postat av jinnarparen
                              Fina bilder.
                              Dags för fototävlingen!! Bilderna hade fått höga poäng av mig i alla fall.
                              Bilden på nyckelhålscikliden har ju fångat det som är typiskt för den. En skygg invånare som gärna håller sig lite dold.
                              Tackar! Det är verkligen hur kul som helst att fota nu! Vet inte om jag orkar tävla men nog är det troligt att jag börjar spamma art-trådarna med bilder igen som förr

Helt rätt ang nyckelhålen, men det är ändå en trevlig firre
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ursprungligen postat av chas
                                Sök på pt-04 på ebay. Jag har en trio. En sändare och 2 mottagare. Så jag kan lösa ut 2 blixtar samtidigt. Väldigt smidiga och billiga
                                Kanonbra tips! Det tackar man för
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...