Är dagens ciklider veklingar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    Är dagens ciklider veklingar?

    Någon tycker det! Läs denna artikel och bedöm själv!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • johho
    NCS Medlem

    • March 2007
    • 1825

    #2
    Kanske är det gener, men jag tror att vi som akvarister lärt oss att hålla dessa fiskar och erbjuder dem en miljö som gör dem lugnare. Tror fortfarande t.ex. Oscar äter upp familjens Svenssons sällskapsfiskar när den är på väg att växa ur 75 liters akvariet. Men det är inte på det sättet som dessa fiskar hålls nu för tiden. Utan man ger dem utrymme att få vara sig själva och det verkar ha en lugnande effekt helt klart.
    Men finns ju fortfarande många olösta gåtor, några av Petrochromisarna t.ex.
    När jag var mindre var det troffar som var omöjliga att ha, men idag med mycket erfarenhet och snabbare information från nätet så är de inte särskilt svåra sålänge man läst på lite, detta kommer säkert gälla för de större petrochromisarna också, men det kommer ta lite tid innan man får fram receptet för just dem.

    Tack för mig!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • September 2006
      • 796

      #3
      Håller med, men det är nog inte hela sanningen. Odlingsformerna av en del cichlider är nog lite snällare än de var för 30 år sedan (t ex Ap cacatuoides). Guldsömmen tog över istället för den mycket elakare Green Terror. De röda cichlider som finns i handeln idag tror jag inte är samma arter som det monster som fanns i handeln när jag skaffade mina första akvariefiskar. Men som du säjer: vi försökte hålla ett par i 50 liter - ofta med lite mer fisk!

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

        #4
        Hade ett gäng - 4 st - påfåglar som köptes som vf men åtminstone var sjöodlade och därmed inte sönderavlade i alla fall. De var betydligt blygare, skyggare och räddare än mina sedan många generationer neravlade oscar vilka var både tuffare och aggresivare vid jämförelse. Mina oscar var dock samtidigt extremt snälla och lugna men kunde när så behövdes säga ifrån. T ex avskydde hannen håven och han attackerade den frenetiskt, bet o slet i den så snart den kom ner i karet.
        Så baserat på dessa erfarenheter kan jag inte hålla med artikelförfattaren. Men det kan nog vara sant i vissa fall och vissa inte. Sen finns det förklaringar som jag också tror på som redan getts i tråden ovan.

        //Kaj

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          [QUOTE=Kajjjan;871501]Hade ett gäng - 4 st - påfåglar som köptes som vf men åtminstone var sjöodlade
          va i h.......te är en sjöodlad Påfågelciklid ifrån
          måste vara en skitbra säljare
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

            #6
            [QUOTE=cf.akvarielagret;871505]
            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Hade ett gäng - 4 st - påfåglar som köptes som vf men åtminstone var sjöodlade
            va i h.......te är en sjöodlad Påfågelciklid ifrån
            måste vara en skitbra säljare
            Tja, om du har någon vf firre i butiken och jag köper den så behöver inte du vara någon stjärnsäljare för det. Det kanske handlar om min brist på kunskap...
            I det här fallet köptes firren i Köpenhamn, på Neonfisken (som har väldigt mycket vf och ofta tar sändningar från Colombia). Jag har inte kompetensen att avgöra vf eller inte, men jag litar på butiken ifråga - precis som jag litar på din butik. Hursomhelst, de köptes som vf Påfågel från Rio Putuomayo Colombia och när jag publicerade bilder här på forumet efterhand som de växte blev det en diskussion om huruvida de var vf eller inte. Konklusionen var att de kunde också vara sjöodlade. För min del spelade det ingen större roll. De var i min värld definitivt väldigt nära vildformen åtminstone.
            Så det handlade inte om någon skitbra försäljare.
            Men du kanske vet något som inte jag vet. Eller, förmodligen vet du något som inte jag vet när det gäller sjöodlat.

            //Kaj

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #7
              [QUOTE=Kajjjan;871509]
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

              Tja, om du har någon vf firre i butiken och jag köper den så behöver inte du vara någon stjärnsäljare för det. Det kanske handlar om min brist på kunskap...
              I det här fallet köptes firren i Köpenhamn, på Neonfisken (som har väldigt mycket vf och ofta tar sändningar från Colombia). Jag har inte kompetensen att avgöra vf eller inte, men jag litar på butiken ifråga - precis som jag litar på din butik. Hursomhelst, de köptes som vf Påfågel från Rio Putuomayo Colombia och när jag publicerade bilder här på forumet efterhand som de växte blev det en diskussion om huruvida de var vf eller inte. Konklusionen var att de kunde också vara sjöodlade. För min del spelade det ingen större roll. De var i min värld definitivt väldigt nära vildformen åtminstone.
              Så det handlade inte om någon skitbra försäljare.
              Men du kanske vet något som inte jag vet. Eller, förmodligen vet du något som inte jag vet när det gäller sjöodlat.

              //Kaj
              Ta det lugnt
              jag har alldrig hört talas om Sjöodlade Påfåglar

              men ganska skojiga saker om sjöodlade Lab Golden fast dom odlades i fel sjö o vi fick veta det 25 år efteråt
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • August 2002
                • 8616

                #8
                Öh. Är inte sjöodlad odlad vid en sjö, inte i? Till skillnad från havsodlad regnbåge, som är odlad i havet, inte vid.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • May 2011
                  • 432

                  #9
                  Är det inte så med påffar att det är en re-catch? Att de viltfångas i sjöar där de inte ska finnas egentligen.

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • January 2010
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Någon tycker det! Läs denna artikel och bedöm själv!
                    Intressant artikel i bra tidning! Grupper varierar i aggressivitet har jag märkt/förstått. Jag fann det omöjligt att hålla scalare (odlade) med rödmunstetra i 540 l trots att många andra lyckats. Påfågel gick inte heller med Uaru utan påffarna fick flytta ut i dammen (där de frös ihjäl mitt i sommarn). Thorichtys elliotti är påtagligt dominerade av de Ameca splendens de går med i mitt 325 l vilket förvånar mig. Cikider är kanske inte speciellt aggresiva som familj utan det är snarare de yngelvårdande egenskaperna och relativ storlek som placerat dem i aggressionkategorin. Vissa tetror kan ju vara aggressivare utan yngelvård har jag förstått...

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Öh. Är inte sjöodlad odlad vid en sjö, inte i? Till skillnad från havsodlad regnbåge, som är odlad i havet, inte vid.
                      odlad i sjövatten tycker jag det borde betyda, jag har alltid varit skeptisk till att köpa sjöodlad då jag anser att om man ska betala för en dyr transport kan man likaväl köpa VF
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • August 2002
                        • 8616

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        odlad i sjövatten tycker jag det borde betyda, jag har alltid varit skeptisk till att köpa sjöodlad då jag anser att om man ska betala för en dyr transport kan man likaväl köpa VF
                        Just det, vad är det som är så "fint" med sjöodlat? Transporten är ju förutomm en kostnad för köparen, ävedn mycket betungande för fisken. Så det ska vara något ganska kraftigt mervärde för att kompensera för den stressen, inte sant.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Öh. Är inte sjöodlad odlad vid en sjö, inte i? Till skillnad från havsodlad regnbåge, som är odlad i havet, inte vid.
                          Jag bor vid Mälaren
                          men inte blir mina fiskar sjöodlade för det
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

                            #14
                            Jag vet inte jag, jag kan inte minnas att eldbuk, fjäril eller påffe nånsin varit särskilt tuffa, och jag har svårt att tro att zebraciklider inte längre spöar alla fiskar inom en meters håll när de leker.

                            Sen är förstås frågan varför man skulle vilja ha ofördragsam fisk. Så jäkla kul är det inte att ha ett 400-liters kar med EN fisk i (som försöker anfalla en genom glaset). Been there, done that, och jag föredrar mesar i såna fall.

                            EDIT: Enda fördelen med sjöodlat är väl att det oftast är F1'or.

                            Kommentar

                            • Marcus Karlsten
                              Användare
                              • January 2013
                              • 318

                              #15
                              Ursprungligen postat av Backtoheaven
                              Samma negativa utveckling för våra fiskar som för våra andra husdjur, och oss själva - dålig mat under flera generationer, allt fler gifter, radioaktiva partiklar och onaturliga partiklar som inte bryts ned. Plus inavel för våra fiskar. Kolla videon Pottingers cats. Sedan 1945 har det t.ex detonerats över 2000 atombomber, lägg till Tjernobyl och Fukushima samt alla miljögifter, läkemedelsrester osv.
                              Jo, men mänskligheten har ju inte problem med minskad aggressivitet.
                              www.marcuskarlsten.se
                              -www.mobelspecialen.se-

                              Kommentar

                              Arbetssätt...