Problem med insjöfiskarna

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Ursprungligen postat av johho
    Det går inte att få lite bilder på akvariet? Kul med svenska fiskar
    -Håller med..Problemet är bara det att majoriteten är "större än vanliga Tropiska-Akv. fiskar"
    OCH! att det är svårare att hålla dem vid liv. De behöver mycket högre syrehalt i vattnet, samt mycket mer känsliga för föroreningar i vattnet. ex. kväven/fosfor/svavel/ m.m.
    Jag har självt haft: gädda/aborre/ olika -mört- sorter/skinnfisk/ kräftor/Öring, m.m.
    -Men bara de , som jag haft utomhus i damm, har mått 100% väl ;-)

Kommentar

• 123

När akvariets vatten har blivit lite klarare, så ska jag nog lyckas slänga upp några bilder Ja, de flesta insjöfiskarna är rätt så krävande när det gäller syrehalten i vattnet som jag förstått det, funderar nästan på att sätta in ännu en pump. Hur ska man sköta vattenbytet nu i början? 1/3 varje vecka eller är det någon annan gräns vid uppstart?

Är det okej att mata braxen med vanligt vitt bröd? Nästan det enda han äter förutom någon enstaka mask!

Kommentar

• nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

Kul att de mår bra nu! Hade själv svårigheter att hålla abborrar vid liv i inneakvarium när jag var i tonåren. Gick mkt bättre när jag grävde ur sandlådan och plastade in den - blev en damm på ngn kubik.

Skulle nog inte skada att sätta in en streamer på 1000 l eller så i karet, de vill ju ha mkt syre som sagt och är vana vid kallare vatten med bättre syreupptagningskapacitet. En diffusor hjälper också.

Vad gäller saltet så klarar de mkt, tänk på att de tål Östersjöns bräckta vatten. De blir ju stressade av att gå trångt och salttillskott i vattnet avlastar deras inbyggda osmospump.

Kommentar

• 123

Ursprungligen postat av nicson
          Kul att de mår bra nu! Hade själv svårigheter att hålla abborrar vid liv i inneakvarium när jag var i tonåren. Gick mkt bättre när jag grävde ur sandlådan och plastade in den - blev en damm på ngn kubik.

Skulle nog inte skada att sätta in en streamer på 1000 l eller så i karet, de vill ju ha mkt syre som sagt och är vana vid kallare vatten med bättre syreupptagningskapacitet. En diffusor hjälper också.

Vad gäller saltet så klarar de mkt, tänk på att de tål Östersjöns bräckta vatten. De blir ju stressade av att gå trångt och salttillskott i vattnet avlastar deras inbyggda osmospump.
          Ja det är inte så lätt som man tror! Vad kan en sådan här streamer på 1000 l kosta isåfall? Är det rimligt pris kan man ju kanske införskaffa en sådan! Funkar en sådan här liten rackare? Behöver man inget tillbehör till denna?
          Senast redigerad av Gäst; 04 May 2012, 12:17.

Kommentar

• eriahl
            NCS Medlem
            • December 2003
            • 110

Koifoder och vanligt flingfoder går bra till brax och liknande sen äter dom såklart fryst och det mesta. Förstår inte varför det skulle vara svårare med svenska fiskar? Fisk som helst vill ha svalare t ex lake kan vara knepigare. Vanlig rumstemp är inga problem annars. Finns mindre som t ex simpor, spiggar, elritsor. Spigg har iofs väldigt ofta parasiter både yttre och inre.

Kommentar

• 123

Ursprungligen postat av eriahl
              Koifoder och vanligt flingfoder går bra till brax och liknande sen äter dom såklart fryst och det mesta. Förstår inte varför det skulle vara svårare med svenska fiskar? Fisk som helst vill ha svalare t ex lake kan vara knepigare. Vanlig rumstemp är inga problem annars. Finns mindre som t ex simpor, spiggar, elritsor. Spigg har iofs väldigt ofta parasiter både yttre och inre.
              Precis, exempelvis gäddan måste jag ju släppa ut innan vintern, om ja inte vill spendera pengar på en dyr kylanläggning. Att fixa mat till gäddan anser jag också som lite knepigt denna årstid när fisket precis gått igång. På sommaren sen är det ju inga problem att skaffa mört och dylikt, men nu har jag metat flera timmar utan fisk vissa dagar!

Det där med spiggen visste jag faktiskt inte, tur jag inte har lyckats fiska upp någon sådan till gäddan än!

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Jag har i omgångar hjälpt till på ett vattenmuseum för bräck och sötvatten fauna. Och rent skötsel aktigt var sötvatten -biten mycket mer krävande än salt/bräckvatten -delen. Vart vill du komma i ditt resonemang kompis? -Att det är enkelt att stoppa en Aborre i Akvariumet. Och du håller den i liv i ett halvår?

Kommentar

• eriahl
                  NCS Medlem
                  • December 2003
                  • 110

Ursprungligen postat av Mr.Fish
                  Jag har i omgångar hjälpt till på ett vattenmuseum för bräck och sötvatten fauna. Och rent skötsel aktigt var sötvatten -biten mycket mer krävande än salt/bräckvatten -delen. Vart vill du komma i ditt resonemang kompis? -Att det är enkelt att stoppa en Aborre i Akvariumet. Och du håller den i liv i ett halvår?
                  Det är lätt att hålla abborre i akvarium fast dom blir/kan bli griniga och kan göra livet surt för andra.
                  Vad jag menar är just det att svenska fiskar inte är svårare än vanliga akvariefiskar.
                  Vad har museumet fått för problem om både du tycker det är svårt?

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

eriahl, du är nog den jag vet som hållit just svenska fiskar i störst omfattning. Alltid lika intressant att läsa och höra om dina projekt.

Håller du något från den Svenska faunan nu?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• nicson
                      Användare
                      • January 2010
                      • 639

Ursprungligen postat av 123
                      Ja det är inte så lätt som man tror! Vad kan en sådan här streamer på 1000 l kosta isåfall? Är det rimligt pris kan man ju kanske införskaffa en sådan! Funkar en sådan här liten rackare? Behöver man inget tillbehör till denna?
                      http://www.akvariumbutiken.se/filter...quael_625.html
                      Just en sån kommer att fungera utmärkt! Det behövs inga tillbehör, men om du vill kan du ju hänga på en svamp/matta/strumpa på ingången. Då kan du ta bort ditt andra filter...

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Gäddor är tråkiga då lukten av dem får de andra firrarna att ligga och trycka (storeken på gäddan spelar ingen roll) och gäddan i sig är inte världshistoriens roligaste fisk.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

Vad har museumet fått för problem om både du tycker det är svårt?
                          Gissningsvis svamp, orsakat av kass vattenkvalitet, i sin tur orsakat av att alla felaktigt utgår ifrån att det är viktigare att vattnet är kallt än att det är rent, och kör recirk utan vattenbyten med en stor kylare & underdimensionerat filter.

Av nån anledning verkar folk ha svårt att tro att svensk fisk är minst lika känslig vad gäller vattenkvalitet som tropisk fisk. Ingen skulle få för sig att hålla ett dussin Cichla i ett 400-liters kar med klen filtrering, men lika stora, lika nedsmutsande, och nästan lika elaka abborrar förväntar man sig det ska funka med.

Kommentar

• 123

Ursprungligen postat av nicson
                            Just en sån kommer att fungera utmärkt! Det behövs inga tillbehör, men om du vill kan du ju hänga på en svamp/matta/strumpa på ingången. Då kan du ta bort ditt andra filter...
                            Tack för svaret! Då köper jag mig en sådan

Kommentar

• Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Gissningsvis svamp, orsakat av kass vattenkvalitet, i sin tur orsakat av att alla felaktigt utgår ifrån att det är viktigare att vattnet är kallt än att det är rent, och kör recirk utan vattenbyten med en stor kylare & underdimensionerat filter.

Av nån anledning verkar folk ha svårt att tro att svensk fisk är minst lika känslig vad gäller vattenkvalitet som tropisk fisk. Ingen skulle få för sig att hålla ett dussin Cichla i ett 400-liters kar med klen filtrering, men lika stora, lika nedsmutsande, och nästan lika elaka abborrar förväntar man sig det ska funka med.
                              -Jag har bara en känsla av att tropiska fiskar utvecklat ett bättre sätt att klara av syrefattiga/återkommande perioder (se special utveckling hos labyrintfiskar)-torkperioder, än insjöfiskar av Nordisk härkomst. -Viss existerar syrefattiga förhållanden även här, under vintern. Men mängden upplöst syre i ett 0-gradigt vatten är trots allt avsevärt högre än i ett 30gradigt vatten. -Jo att kyla ett akvarium, samtidigt hålla reningsverket i trim. Är ett "meck" - MEN , ok jag låter negativ till att hålla "Svensk" fisk i "hemma-akvarium". -Säger bara att det är en större utmaning, än att hålla tropiska fiskar. Har man kunskap och
                              engagemang, som Eriahl har, så är det väl bara att köra på ;-)

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                                Jag skulle gissa mer specifikt på algsvamp av släktet Saprolegnia orsakat av hög fisktäthet vilket ger epidemisk spridning då de sporulerar våldsamt. UV-filter! UV-filter! UV-filter, borttagande av all angripen fisk samt vattenbyten för att få ner mängden sporer i vattnet! Hyferna växer in i köttet så det räcker inte med att ta bort angripna partier. Kanske skulle det gå klippa bort fenbitar? Det finns ingen laglig medicin som klipper det enligt SVA. Torka akvariet och rengöra med sprit räcker inte utan man får ta formalin... I praktiken har man alltså alltid Saprolegnia i akvariet.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...