Gjort ett misstag, Eheim's installationskit passar ej! Finns det en lösning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JP1
    Användare
    • May 2012
    • 10

    Gjort ett misstag, Eheim's installationskit passar ej! Finns det en lösning?

    Hej!

    Köpte ett 540L helglas och ett Eheim 2080 ytterfilter, Stort misstag att inte kolla på akvariet innan jag beställde pumpen. Det visar sig att insug och utblåshuvuden inte passar eftersom glasskivorna där täckglaset ska ligga på är i vägen. Det skiljer ca 2-3 cm.

    Nu står jag här med mina Malawisar i ett provisoriskt akvarium och ett nytt Eheim filter som jag inte kan använda. Vad kan jag göra? Finns det några delar som kan förlänga?

    Det är den delen som det står Eheim på som är för kort:http://parts.eheim.com/display_product.php?pid=4005300

    Evigt tacksam för alla förslag och tips!

    Mvh Jerre
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • November 2005
    • 106

    #2
    Är det inte bara en plastbit över röret som det står eheim på? såna fall brde det gå att fölänga det röret..
    Annars får du väl ta en glasskärare/borr och ta ur i glaset, det borde kanske gå?
    Det är väl hyllorna att lägga täckskivan på som är i vägen eller?
    Pånyttfödd med 400 liters malawi

    Kommentar

    • JP1
      Användare
      • May 2012
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av Pelle Linerzén
      Är det inte bara en plastbit över röret som det står eheim på? såna fall brde det gå att fölänga det röret..
      Annars får du väl ta en glasskärare/borr och ta ur i glaset, det borde kanske gå?
      Det är väl hyllorna att lägga täckskivan på som är i vägen eller?
      Hej Pelle!

      Tack för svar!

      Det verkar inte riktigt som att det går att förlänga just den delen, Det ultimata hade ju varit att hitta en del som är längre, Har tänkt på att ta väck en del av glaset men det är ju ca 1 cm tjockt och jag vet inte om det påverkar hållfastheten på akvariet? Sen vet jag inte riktig hur jag ska göra? Jo precis det är glashyllorna som man lägger täckskivorna som är i vägen.

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

        #4
        Bygg ett nytt utblås av PVC?

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Det finns hur mycket tillbehör som helst till Eheim. Så du kan nog beställa just den biten du behöver av närmsta akvariebutik.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Misstänker att det är den övre delen av installationssetet du menar. Jag har faktiskt inte sett en sådan som är längre, någon somvet om det verkligen finns.

            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • JP1
              Användare
              • May 2012
              • 10

              #7
              Ska försöka borra upp tre hål med diamantkärnborr.

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

                #8
                Enklast är väll bara värma lite VP-rör och böja till i den form du vill ha så slipper du borra också.
                Så har jag tänkt i alla fall.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • May 2011
                  • 432

                  #9
                  Ursprungligen postat av affealien
                  Enklast är väll bara värma lite VP-rör och böja till i den form du vill ha så slipper du borra också.
                  Så har jag tänkt i alla fall.
                  Då skulle jag satsa på att fixa med PVC-rör istället. Du kan köpa rören på ex. aquawarehouse och sen limmar man ihop rördelarna med tangit

                  Kommentar

                  • JP1
                    Användare
                    • May 2012
                    • 10

                    #10
                    Borrade hål

                    Problemet löst!!

                    Tack så mycket!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...