Malar och inredning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Malar och inredning

Funderar på valet av malar till mitt skalarkar (se annan tråd). Förutom en liten svärm pansarmalar vill jag ha några andra, typ L-mal och har då ett par frågor:
    Förresten, räknas "vanlig" Ancistrus till L-malarna? Alltså, har den något L-nummer?
    Jag har ju väldigt goda erfarenheter av de vanliga Ancistrusen - den håller väldigt rent från alger och den käkar inte upp modulerna i karet. Men jag skulle vilja ha någon vackrare art av L-malar med samma egenskaper, dvs att den håller väldigt rent från alger och den käkar inte upp modulerna i karet.

Några rekommendationer?

//Kaj
  • irwin_fletch
    Användare
    • April 2010
    • 306

Ancistrus har L-144 om jag minns rätt. Små Ancistrus brukar vara okej som algätare men tycker det försvinner helt när de blir större. Tycker de flesta andra L-malarna är finare än just Ancistrus.

Vill du ha färg på dem så:
    L-177 (gul/svart)
    L-200 (gröngul)
    L-128 (blå)

Svartgrå eller svartvit
    L-411
    L-260
    L-066

L-134
    L-046

Kommentar

• irwin_fletch
      Användare
      • April 2010
      • 306

De L-malar jag skrev upp är dåliga algätare. Men kör man med siamesisk algätare eller ottosar så fixar det sig ( mycket bättre algätare än Ancistrus enligt mig)

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ursprungligen postat av irwin_fletch
        De L-malar jag skrev upp är dåliga algätare. Men kör man med siamesisk algätare eller ottosar så fixar det sig ( mycket bättre algätare än Ancistrus enligt mig)
        Jag hade 4 Ancistrusar i mitt SA-kar tidigare, tillsammans med 2 påfåglar och där höll de rent på rutor och rötter. När jag sen skulle tömma det karet fick de flytta över till mitt malawi-kar där det låg en tjock matta brunalger över hela inredningen. Mindre än 24 timmar senare var det fullständigt rengjort! Det kan jag inte klaga på.
        Och det jag söker är vackra (nej, ancistrusen kan man knappast kalla vacker) L-malar med samma eller bättre egenskaper när det gäller rengöring men också att de skonar inredningen och inte gnager sönder den som jag vet en del L-malar kan göra.

//Kaj

Kommentar

• irwin_fletch
          Användare
          • April 2010
          • 306

Ja den rengöringen gick ju inte klaga på. Mina latmaskar har mest legat och väntat på den vanliga maten (jag har väl skämt bort dem). De L-malar jag räknade upp förstör inte din inredning på något sätt och jag kan inte säga om de håller alger borta för jag har inte haft några senaste åren (förutom på rutorna). Antar att det är mitt UVC-filter som håller det borta.

När det gäller malar som ger sig på inredning antar jag att du tänker på panaque (tex L-190). Dessa är ju träätare. Vet inte hur mycket skada de kan göra men vet att de skitar ner väldigt mycket.

Ska jag ge ett förslag till ditt kar säger jag L-200. Tror den gröngula färgen skulle få fin effekt i ditt kar.

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Ja den rengöringen gick ju inte klaga på. Mina latmaskar har mest legat och väntat på den vanliga maten (jag har väl skämt bort dem). De L-malar jag räknade upp förstör inte din inredning på något sätt och jag kan inte säga om de håller alger borta för jag har inte haft några senaste åren (förutom på rutorna). Antar att det är mitt UVC-filter som håller det borta.

När det gäller malar som ger sig på inredning antar jag att du tänker på panaque (tex L-190). Dessa är ju träätare. Vet inte hur mycket skada de kan göra men vet att de skitar ner väldigt mycket.

Ska jag ge ett förslag till ditt kar säger jag L-200. Tror den gröngula färgen skulle få fin effekt i ditt kar.
            Är det bara Panaque som är träätare? Trodde det var flera...?

De du räknat upp ovan är verkligt tjusiga. Man kan ju ha några vanliga arbetande Ancistrusar och sedan ett par lyxlirare som bara glider omkring och ser vackra ut - förutsatt att de inte käkar på inredningen!

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Om du vill ha lite fason på dina rötter, så kan du få låna min 20cm L330!
              På köpet får du vattnet Amazonasbrunt!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Vattnet är redan amazonasbrunt! Och det är precis så jag vill ha det i det här karet. Men det låter som om dina malar är gnagare och det är just de som inte är välkomna.
                //Kaj

Kommentar

• Ciklid_Martin
                  Användare
                  • May 2011
                  • 136

L-128 och L200 är otroligt fina och är utmärkta algätare. Bilderna gör inte kusarna rättvisa. L-200 lyser grönt i svartvatten och L-128 är lysande blå i samma miljö. Den viktigaste parametern är mycket hög syresättning. jag tror att hålla sig ifrån panuaqerna är av godo. De förvandlar dina moduler till skräp och så sätter de igen ytterfilter med allt träflis från rötterna. Sedan har träätarna ett extremt känsligt tarmsystem som inte tål proteinrik mat vilket får dem att tyna bort och dö när de blir större.

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
                  Senast redigerad av Ciklid_Martin; 30 April 2012, 08:06.
                  sigpic

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1825

Mina L200 high fin äter alger skitbra, mycket bättre än nån ancistrus någonsin gjort för mig. Jag har ju flertalet bilder på mina L200 i tefärgat vatten, så du kan ju se hur det ser ut om du vill, men jag tycker de är skitfina och aktiva, de syns hela tiden. De äter heller inte på inredningen, klart de sitter på rötterna, men de gör ingen skada och de har låtit mina växter vara ifred.
                    Senast redigerad av johho; 30 April 2012, 08:33.

Kommentar

• wenger
                      Användare
                      • February 2003
                      • 233

Annars så är grenmalar grymma på att äta alger.

Kommentar

• diskus
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 276

Hej,

Jag kör med Ancistrus och lite "lyxigare" L-malar i min diskusburk och det fungerar utmärkt. Dvs Ansictrusarna bryr sig inte om de större L malarna eller de betydligt skyggare L046rna!

Lycka till

Björn H
                        Lite diskus, mal & malawi bilder
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

Det är vad jag vet bara Panaque och Panaquolus som verkligen gnager trä, resten äter bara bakteriehinnan på ytan av träet. Särskilt Panaquolus är dessutom extremt hemliga av sig; mina LDA-01'or visar sig inte ens på natten eller vid matdags (de behöver ju inte, de bor i en hög drivved, dvs i sitt foder).

Sen är det tyvärr så att de flesta algätande malar är kamoflagefärgade, det är nästan bara köttätarna som har kontrastrik färgteckning - och medan de kamoflerade algätarna ofta är ute och rör på sig så är de kontrastrikt färgade köttätarna hemliga av sig och visar sig oftast bara vid matdags.

Sen är förstås frågan vad du tänker ha mer. T.ex. Chaetostoma är fina, men går inte ihop med aggressiva ciklider.

Vad gäller algätandet så äter alla malar bara vissa sorters alger, t.ex. äter ingen långa trådalger, tofsalger eller cyano, så mitt råd är att köpa mal efter utseende/intresse istället och se eventuellt algätande som en bonus.

Kommentar

• William
                            Användare
                            • December 2006
                            • 93

Hej Kaj,

Ser ut som att det har varit mycket förslag på pecoltior i tråden tidigare...

Det finns ju faktiskt lite "snyggare" varianter av ancistrussläktet också, och om du har tyckt om den vanliga ancistrusen tidigare kan det vara en idé!
                            Själv har jag L-183, som jag tycker är grymt snygga!

/W

Kommentar

• Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • June 2008
                              • 1882

Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
                              L-128 och L200 är otroligt fina och är utmärkta algätare. Bilderna gör inte kusarna rättvisa. L-200 lyser grönt i svartvatten och L-128 är lysande blå i samma miljö.
                              Ursprungligen postat av johho
                              Mina L200 high fin äter alger skitbra, mycket bättre än nån ancistrus någonsin gjort för mig. Jag har ju flertalet bilder på mina L200 i tefärgat vatten, så du kan ju se hur det ser ut om du vill, men jag tycker de är skitfina och aktiva, de syns hela tiden. De äter heller inte på inredningen, klart de sitter på rötterna, men de gör ingen skada och de har låtit mina växter vara ifred.
                              L128 och L200 ligger nu högt på listan över tänkbara inköp! De är verkligen tjusiga!

Ursprungligen postat av wenger
                              Annars så är grenmalar grymma på att äta alger.
                              Ja, grenmalar är också intressanta...

Ursprungligen postat av diskus
                              Hej,

Jag kör med Ancistrus och lite "lyxigare" L-malar i min diskusburk och det fungerar utmärkt. Dvs Ansictrusarna bryr sig inte om de större L malarna eller de betydligt skyggare L046rna!

Lycka till

Björn H
                              Tack Björn! Ja L046 var ju riktigt snygg den också!

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Det är vad jag vet bara Panaque och Panaquolus som verkligen gnager trä, resten äter bara bakteriehinnan på ytan av träet. Särskilt Panaquolus är dessutom extremt hemliga av sig; mina LDA-01'or visar sig inte ens på natten eller vid matdags (de behöver ju inte, de bor i en hög drivved, dvs i sitt foder).

Sen är det tyvärr så att de flesta algätande malar är kamoflagefärgade, det är nästan bara köttätarna som har kontrastrik färgteckning - och medan de kamoflerade algätarna ofta är ute och rör på sig så är de kontrastrikt färgade köttätarna hemliga av sig och visar sig oftast bara vid matdags.

Sen är förstås frågan vad du tänker ha mer. T.ex. Chaetostoma är fina, men går inte ihop med aggressiva ciklider.

Vad gäller algätandet så äter alla malar bara vissa sorters alger, t.ex. äter ingen långa trådalger, tofsalger eller cyano, så mitt råd är att köpa mal efter utseende/intresse istället och se eventuellt algätande som en bonus.
                              Värdefulla tips! Tack Mike! (vad skulle man göra utan det här forumet?) Jag har två bilder här - Före och Efter. Det är mitt Malawikar där jag körde ett halvår utan malar och allsköns alger växte över inredningen. När jag sedan tömde SA-karet för en helrenovering flyttade jag över 4 Ancistrusar till Malawikaret. Redan efter några timmar såg man tydliga spår. De liknade de här olika tv-reklamerna för rengöringsmedel ni vet. Man bara drar med en liten trasa i ugnen t ex så är den skinande ren just där medan skiten sitter ingrodd överallt runtomkring. Efter att par, tre dagar var det skinande rent i karet!

Före. Obs: stenarna i mitten är nyligen ditlagda och har därför inga alger, men allt annat runtomkring är täckt med bruna och gröna alger.

Efter. Totalt rent!

Ursprungligen postat av William
                              Hej Kaj,

Ser ut som att det har varit mycket förslag på pecoltior i tråden tidigare...

Det finns ju faktiskt lite "snyggare" varianter av ancistrussläktet också, och om du har tyckt om den vanliga ancistrusen tidigare kan det vara en idé!
                              Själv har jag L-183, som jag tycker är grymt snygga!

/W
                              Just den här har de på Akvarietjänst i Malmö. Den är definitivt snygg. Det är ju lite så med malar att det många gånger är svårt att se hur de ser ut när de gömmer sig i akvariebutiken och man får åka hem och kolla på datorn hur de egentligen ser ut. Så var det med just den här.

Någon som vet var man finner ett bra utbud av L-malar i Skåneland, eller dess närhet? Det finns en kille i Landskrona som odlar vet jag. Jag var där för ett år sedan eller så, men då var det inte aktuellt för min del. Tyvärr har jag inte sparat hans namn, men jag vet att han då brukade vara ganska flitig här på forumet. Han var väl också med i höstas på Tysklandsturen om jag inte har helt fel för mig. Någon som vet om han håller på fortfarande?

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...