840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus
Kollaps
X
-
-
-
Kommentar
-
Jag har sex stycken F1 Ptherophyllum altum, varav 4 kommer från J. Tan's lyckade odling och de andra 2 kommer från en tysk odlare som alltså också lyckats odla på vf Altum.
Sedan några månader har de fyra från Tan delat upp sig i två par och de har också mer och mer börjat putsa på olika ställen. Här är en video som visar det ena paret in action. Det andra paret har putsat lite på stenen i bakgrunden mitt i karet.
Det är för övrigt lite mycket fisk i det här karet nu, funderar på att göra av med det största Diskus-paret, de 50 kardinaltetrorna och de fyra "Peru-Altumen" (de små skalarerna).
//KajKommentar
-
Sv: 840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus
Fasen vad kul att höra. Hoppas det blir något av det hela, det förtjänar du.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus
KajKommentar
-
Sv: 840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus
Lite för många hungriga fiender kan jag tänkaKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
-
Kul att kunna inspirera!
Annars händer det inte så mycket i det här karet mer än vattenbyten och normala rutiner - vilket är precis så det ska vara! Jag har sedan några månader slutat med fryst foder eftersom de var helt tokiga i röda mygg och dissade allt annat. Samma sak med levande tubifex - det hände alltför ofta att fiskar matvägrade och drog sig undan i långa perioder efter utfodring av levande tubifex. Levand blackworms och levande vita mygg har inte alls haft den effekten vad jag kunnat se, så det får de ibland. Köpte foder från Feed My Fish på nätet för några veckor sedan och köpte då bl a en burk med torkade insekter, fluglarver, vattenloppor, dafnier etc och detta har blivit väldigt poppis både bland diskus och altumen. T o m de två senaste altumen som jag köpte i början på februari som aldrig tidigare hade gått att få till att ta torrfoder käkar både dessa insekter och Tropical D50.
//KajKommentar
-
Funderar på att ta in någon jordätare i det här karet, Geophagus orange head Tapajos. Vad tror ni om det?
Tetrorna kommer förmodligen att försvinna efterhand, men kan den funka bland mina altum och diskus (vilka alla är väldigt på och orädda, inte minst vid matningen).
KajKommentar
-
orange headsen är extremt snälla för att vara ciklider, men snabba på maten så kanske det blir konkurrens över maten trots deras snällhet. Möjligen finns lite långsammare jordisar som kan passa ännu bättre. Jag tror iofs det finns det som framgångsrikt hållit dessa med diskus så säg aldrig aldrig.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Tycker att orange head är väldigt dampiga, ger enligt mig ett rörigt intryck. Skulle satsa på någon satanoperca, tex en grupp S. deamon hade gjort sig utomordentligt bra i det karet tror jag.Kommentar
-
Dock ingen egen erfarenhet av dem.Mvh
//AlfKommentar
-
orange headsen är extremt snälla för att vara ciklider, men snabba på maten så kanske det blir konkurrens över maten trots deras snällhet. Möjligen finns lite långsammare jordisar som kan passa ännu bättre. Jag tror iofs det finns det som framgångsrikt hållit dessa med diskus så säg aldrig aldrig.
Finns ett gäng vf i Odense, 20 mil från Malmö....får fundera under veckan.
KajKommentar
Kommentar