840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus
Kollaps
X
-
Torven brukar jag köpa i Lomma på giganten. Kör med en sån Philips ozonisator o ozonet får jag i med hjälp ett pumphuvud och en sån luftblandare på (minns ej vad dom heter, brukar följa med eheims innerfilter) inte snyggt men får jobbet gjort, spånar lite på andra lösningar som inte syns men det kommer senare -
Den jag använder färgar inte nämnvärt, klart att vattnet får lite färg om man missar ett vattenbyte. Byter 1ggn i veckan. Använder mig av ozonisator också, vet ej om det spelar in på om det färgar eller inte. Torven jag använder heter aqua vital sorttörv (med danskt ö) men det klarar ju vi skåningar o läsa ;-)
Vad tycker du om att använda ozonisator? Märker du stor skillnad? Hur tillförs ozonen? Jag använde ozon förr till mitt saltkar och då körde man in det i skummaren via luftpumpen.
//KajLämna en kommentar:
-
Karet är 150 långt, 80 djupt och 75 högt. Ja jag gillar verkligen proportionerna. Nästa kar jag låter göra ska ha samma höjd och djup men dubbelt så långt...ja, alla storverk börjar ju med att man har en dröm...
//KajLämna en kommentar:
-
Den jag använder färgar inte nämnvärt, klart att vattnet får lite färg om man missar ett vattenbyte. Byter 1ggn i veckan. Använder mig av ozonisator också, vet ej om det spelar in på om det färgar eller inte. Torven jag använder heter aqua vital sorttörv (med danskt ö) men det klarar ju vi skåningar o läsa ;-)Lämna en kommentar:
-
Wow, vilket kar!
Helt klart något åt det här hållet jag eftersträvar med mina kommande planer!
Vad är det för mått på den här bingen?!Lämna en kommentar:
-
Kör också med torv i ytterfiltret + en strumpa med torv i ena filterfacket. Kör på med vanligt kranvatten o har knappt ngn skillnad på ph:t. Har däremot grunnat på tanken att man tar ut aktivtkol från ett sånt löst kolfilter man kopplar på kranen o sen fyller det med torv ist o på så sätt har man lite vunnet på det nya vattnet. Inget jag har hunnit testa än dock.
//KajLämna en kommentar:
-
Man har helt klart olika förutsättning var man bor och får vattnet ifrån.
Det är oxå lite olika värden man får beronde vad man har för inredning i karet, ett kar med grus, rötter oxå vidare eller ett kar utan något alls mer en lekkruka.
Men ett kar med inredning och bara vanligt kranvatten, ligger jag på 6,7 i ph går upp till ph 6,9 när jag gör vattenbyte men sjunker på 3 timmar till 6,7 igen. Tror inte det påverkar fisken så mycket med en så liten svängning med ph.
När jag kör torv i ytterfiltret, så har jag bara en strumpa som ligger i ytterfiltret. Jag bytar den var 3 månad. Då får jag runt 6,3 i ph och höjs till 6,5 efter vattenbyte med vanligt kran vatten, men går ner igen på cirka 6 timmar. Samma sak där tror inte det påverrkar fisken så mycket.
Osmosvatten kör jag rakt ner i karet med Heckel, jag köpte ett merlin osmos filter som producerar osmos vatten i högfart. Så ett vattenbyte med osmos vatten tar 20 minter, ställer larmet på mobilen bara.
Så jag använder vanligt kranvatten rakt ner i baljan till brun och grön.
Heckel kör jag genom osmos apparaten rakt ner i baljan, ibland tillsätter jag lite minaraler till Hecklen, kanske en gång i månaden.
Annars tycker jag det är fullt tillräkligt med mineraler och vitaminer till mina Heckel i maten.
Byter vatten på yngelkaren varje dag, men annars kör var tredje dag 20%vatten i övriga kar, lägger max en halv timme till en timme i akvarium rummet varje dag i arbete, frugan anser fler timmar Men det är för jag sitter där och tittar
Torv köper jag på vanlig trädgårds handel, men tänk på ogödslad torv.
//KajLämna en kommentar:
-
Kör också med torv i ytterfiltret + en strumpa med torv i ena filterfacket. Kör på med vanligt kranvatten o har knappt ngn skillnad på ph:t. Har däremot grunnat på tanken att man tar ut aktivtkol från ett sånt löst kolfilter man kopplar på kranen o sen fyller det med torv ist o på så sätt har man lite vunnet på det nya vattnet. Inget jag har hunnit testa än dock.Lämna en kommentar:
-
Man har helt klart olika förutsättning var man bor och får vattnet ifrån.
Det är oxå lite olika värden man får beronde vad man har för inredning i karet, ett kar med grus, rötter oxå vidare eller ett kar utan något alls mer en lekkruka.
Men ett kar med inredning och bara vanligt kranvatten, ligger jag på 6,7 i ph går upp till ph 6,9 när jag gör vattenbyte men sjunker på 3 timmar till 6,7 igen. Tror inte det påverkar fisken så mycket med en så liten svängning med ph.
När jag kör torv i ytterfiltret, så har jag bara en strumpa som ligger i ytterfiltret. Jag bytar den var 3 månad. Då får jag runt 6,3 i ph och höjs till 6,5 efter vattenbyte med vanligt kran vatten, men går ner igen på cirka 6 timmar. Samma sak där tror inte det påverrkar fisken så mycket.
Osmosvatten kör jag rakt ner i karet med Heckel, jag köpte ett merlin osmos filter som producerar osmos vatten i högfart. Så ett vattenbyte med osmos vatten tar 20 minter, ställer larmet på mobilen bara.
Så jag använder vanligt kranvatten rakt ner i baljan till brun och grön.
Heckel kör jag genom osmos apparaten rakt ner i baljan, ibland tillsätter jag lite minaraler till Hecklen, kanske en gång i månaden.
Annars tycker jag det är fullt tillräkligt med mineraler och vitaminer till mina Heckel i maten.
Byter vatten på yngelkaren varje dag, men annars kör var tredje dag 20%vatten i övriga kar, lägger max en halv timme till en timme i akvarium rummet varje dag i arbete, frugan anser fler timmar Men det är för jag sitter där och tittar
Torv köper jag på vanlig trädgårds handel, men tänk på ogödslad torv.Lämna en kommentar:
-
När du kör med torv, då torvfiltrerar du ner ph't i det nya vattnet innan du fyller på det i karet, eller hur? Vattenbyten måste ta en himla tid då känns det som. Eller har du utrymmen för vattenreservoarer?
Samma sak med osmos? Måste ta en himla tid att byta vatten skulle jag tycka. Eller tänker jag helt fel?
Men jag har ju förstått att du mer eller mindre bor i akvarierummet för att ta hand om dina fina diskuskullar kanske vattenbytena inte spelar någon roll.
//KajLämna en kommentar:
-
Kanon fint kar Kaj!
Har både brun, grön och Heckel vf.
Brun kör jag med vanligt kran vatten.
Grön har har jag torv i ytterfiltret.
Heckel kör jag rent osmos vatten.Lämna en kommentar:
-
Nej, du har rätt - det är inte aktuellt för min del att torvfiltrera ner ph't på det nya vattnet innan byte. Att inte gör det skulle innebära våldsamma svängningar i ph-värdet vid varje vattenbyte.
//KajLämna en kommentar:
-
Har inget emot låga pH värden, men då måste man hålla på och bereda vatten i förväg. Filtrera och preparera...
Har du 6,0 i burken och sen byter 2 ggr i veckan 50% med pH7,8...???
Jag har oxå lekt vildfångad diskus.... I kranvatten...8-))Lämna en kommentar:
-
Det jag har hemma är jbl torvpellets som man lägger i en nätpåse i något filterfack. Någon som vet något om dessa?
//KajLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: