Köpte torv i våras men det blev inte av att använda den av någon outgrundlig anledning...
Färgar det vattnet mycket?
Finns det någon nackdel med att sänka ph nu? Något man ska tänka på i samband med det?
//Kaj
840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus
Kollaps
X
-
Jag är inte heller någon big fan av medicinering - har bara medicinerat ett fåtal gånger under 40 år... så jag skall inte rekommendera dig några mediciner.
Levande foder - själv har jag en liten damm i trädgården där det finns massor av smågodis att håva upp - är ju alltid bra, och sedan en varierad god kost, typ egna fina räkmixar som är lätta att göra. Jag köpte en "sea-mix" i frysdisken i matvaruaffären - bläckfisk, krabba, musslor m.m. och gjorde en egen mix av detta - kolla hur galna VF-gruppen blev när de fick smaka på lite "seafood"!
Ska titta på din video sen. Surfar från tapatalk just nu.
KajLämna en kommentar:
-
Hej.
Bra vatten är enligt mig filtrering över torv och ett Ph mellen 5,0-6.0 i ( ju surare desto bättre) vilket dom flesta parasiter ej och liknande inte trivs i.
mvh MatsLämna en kommentar:
-
Jag är inte heller någon big fan av medicinering - har bara medicinerat ett fåtal gånger under 40 år... så jag skall inte rekommendera dig några mediciner.
Levande foder - själv har jag en liten damm i trädgården där det finns massor av smågodis att håva upp - är ju alltid bra, och sedan en varierad god kost, typ egna fina räkmixar som är lätta att göra. Jag köpte en "sea-mix" i frysdisken i matvaruaffären - bläckfisk, krabba, musslor m.m. och gjorde en egen mix av detta - kolla hur galna VF-gruppen blev när de fick smaka på lite "seafood"!
Lämna en kommentar:
-
Tremazol innehåller praziqatel.
Parasiterna får ju grepp på individer som är försvagade av något själ, stress, tex.
Man medicinerar om man tycker det är nödvändigt ... Sen om man sköter sina fiskar med bra mat och bra vatten så blir dom starka djur som själv kan hantera parasiterna,
Tycker ju att jag sköter dem bra men räcker inte det jag gör för att hålla diskus så ska jag inte heller ha diskus. Så enkelt är det ju.
Men om det är så att jag fått in en parasit som går att medicinera bort utan att man slår ut hela systemet för den sakens skull så är jag beredd att medicinera. Men då vill jag ju vara säker på vad jag gör och veta att det finns väldigt hög sannolikhet för att lyckas. Annars får det vara och så får jag se vad som händer och under tiden ge dem så bra förhållanden som möjligt.
//KajLämna en kommentar:
-
Det är bra att vi får detaljerna!
Jag har inte en aning om vad "superkiller" botar, motar eller tar bort - det skulle hjälpa mot - "gälparasiter", och det gick bra den gången jag hade det (utstående gällock, tungt "tuggande" o.s.v.) på en Discus. Jag har annars inga problem med Discus - som tur är. God skötsel är det bästa knepet!
Men, som sagt, bra att begreppen reds ut!
Lämna en kommentar:
-
Tremazol innehåller praziqatel.
Parasiterna får ju grepp på individer som är försvagade av något själ, stress, tex.
Man medicinerar om man tycker det är nödvändigt ... Sen om man sköter sina fiskar med bra mat och bra vatten så blir dom starka djur som själv kan hantera parasiterna,Lämna en kommentar:
-
Gälparasiter blir man inte av med. Man kan möjligen hålla tillbaka dom och få en stark och frisk fisk att leva och trivas ändå .
Superkiller är antibakteriellt medel och funkar inte mot parasiter.
19 av 20 som tror att dom har gälparasiter har inte det som huvudproblem till deras symtom.
Tremazol är en bra medicin mot gälparasiter.
Men oftast beror problemen på vattnet.
Vilken typ av problem i vattnet kan tänkas orsaka detta? Och vilka åtgärder bör man vidta?
Funkar UVC på gälparasiter eller de är inte fritt svävande vid något tillfälle?
//KajLämna en kommentar:
-
Gälparasiter blir man inte av med. Man kan möjligen hålla tillbaka dom och få en stark och frisk fisk att leva och trivas ändå .
Superkiller är antibakteriellt medel och funkar inte mot parasiter.
19 av 20 som tror att dom har gälparasiter har inte det som huvudproblem till deras symtom.
Tremazol är en bra medicin mot gälparasiter.
Men oftast beror problemen på vattnet.Lämna en kommentar:
-
Jag har haft någon Discus med gälparasiter, och lyckats få väck detta fort och snabbt. Det verkar inte vara en alltför "jobbig" grej att bli av med. Jag har för mig att jag använde något som heter "Superkiller" för att råda bot på gälparasiterna. Men, jag tror att även Kaj.p. (och andra) kan ge dig några riktigt bra tips på hur du lätt får bort det - det finns säkert väldigt bra alternativ.
Lämna en kommentar:
-
Tack igen!
Riktigt härligt kar du har där Kaj, sköna mått! Måste vara hur gôtt som helst att sitta framför den baljan och njuta.
Nu ser man inte så jättetydligt på filmen, men har du suderat gälarna på Discusarna? Jag tycker mig skönja en aning gälirritation på den discus som syns mest - att han tuggar till ibland, och att gällocket står ut en aning. Det skulle ju kunna vara någon gälparasit som kanske fått några individer att duka under.
Bara en liten tanke - kan ju vara värt att kolla upp!
Ja, jag har också noterat detta och har börjat leta efter mer info och bästa motmedel.
//KajLämna en kommentar:
-
Riktigt härligt kar du har där Kaj, sköna mått! Måste vara hur gôtt som helst att sitta framför den baljan och njuta.
Nu ser man inte så jättetydligt på filmen, men har du suderat gälarna på Discusarna? Jag tycker mig skönja en aning gälirritation på den discus som syns mest - att han tuggar till ibland, och att gällocket står ut en aning. Det skulle ju kunna vara någon gälparasit som kanske fått några individer att duka under.
Bara en liten tanke - kan ju vara värt att kolla upp!Lämna en kommentar:
-
Sen smälter jag förstås, när jag får tittta in i diskusögon så här på morronkulan...så finaLämna en kommentar:
-
Tack! Ja, nu ser det lite mer levande och äkta ut, tycker jag. Lianerna och växterna blev riktigt bra om jag får säga det själv. Tyckte det såg lite sterilt ut innan men det blev mycket bättre nu. Ska komplettera med några växter till.
//KajLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: