Enklast att sköta - Afrika eller Sydamerika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HELS
    Användare
    • April 2011
    • 6

    Enklast att sköta - Afrika eller Sydamerika?

    Hej

    Jag har håll på att testa lite olika mindre akvarium (200l) under några år men funderar på att starta ett 500l. Jag har testat både afrikanska och sydamerikanska ciklider men inte varit allt för serös med det hela. Men jag har inte bara struntat i allt heller utan bytt vatten, slamsugit, kört med växtnäring när det varit växter i, bytt lampor o.s.v. Det största problemet jag har haft har varit att hålla ordning på karet och har fått diverse alger och annat. Jag har försökt lite olika enkla strategier men får inte riktigt till det och det stör mig att det inte verkar bli riktig ordning i karet. Jag funderar därför lite på vad som enklast inför en ev start av det större.

    /Henrik
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Visst finns det fiskar som har lägre krav på skötsel för att överleva i båda alternativen men mitt tips är, oavsett vad du väljer, att mata mindre eller byta mer vatten. Om det nu var alger som var det stora problemet?

    Sen vilka firrar man har beror ju på storleken på akvariumet, vattenvärden i kranvattnet, vilken typ av inredning man gillar och sist men inte minst vilka firrar man gillar.

    De första faktorerna är enklare att ändra på än vilka firrar man gillar

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Jättejobbigt att få en massa alger.

      Lite generellt om att missgynna alger.
      Bra belysning som lyser c:a 9 timmar per dag. Massor (jag menar massor) av snabbväxande växter är bra. Kör med flytande CO2.
      Mata försiktigt i c:a 5 veckor och öka sedan gradvis matnngen. Byt vatten som vanligt hela tiden.
      Skaffa malar samt siamesisk algätare lite beroende på vilka alger du har.

      Lycka till.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • johho
        NCS Medlem

        • March 2007
        • 1825

        #4
        När jag körde tanganyika hade jag mycket alger, förutom perioden jag körde troffar, men de åt inte alger på rutorna. Nu har jag kört SA i 4 veckor och slängde i 5 stycken L200, kan säga att de tömde HELA karet på alger på 4 dagar Har inte behövt göra rent rutan utan den är skinande ren, och akvariet står i solljus, så det är inte illa kan jag säga.

        Men SA utan för mycket och avancerade växter är väl rätt lättskött kan jag säga då

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • September 2006
          • 796

          #5
          Ursprungligen postat av HELS
          Jag har försökt lite olika enkla strategier men får inte riktigt till det och det stör mig att det inte verkar bli riktig ordning i karet. /Henrik
          1. Fundera lite till på vad du egentligen vill uppnå. Det är bara du, och möjligen dina närstående som bestämmer vad som är ordning.

          2. Fiskar lever mycket mycket trängre i akvarium än de någonsin gör i naturen. Det handlar oftast om tiopotenser. Detta gäller i ännu högre grad cichlider som är territoriella. Många arter försöker se till så att det åtminstone är några meter till närmaste exemplar av samma art. Tänk dig hur du själv reagerar om du står ute i en öppen ödemark och en främling kommer fram, ställer sig på 10 cm avstånd och är oförskämd. Genom att minska antalet fiskar i akvariet går allting enklare. Mycket växter, få fiskar!

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Tänk dig hur du själv reagerar om du står ute i en öppen ödemark och en främling kommer fram, ställer sig på 10 cm avstånd och är oförskämd.
            :have a nice day_mid
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • HELS
              Användare
              • April 2011
              • 6

              #7
              Tack för svaren

              "1. Fundera lite till på vad du egentligen vill uppnå."

              Det är precis det jag har gjort



              Jag tycker både kala afrikanska eller "lummiga" SA kar har sin charm men samtidigt har jag svårt att njuta av den finaste fisken i en sunkig burk så därför vill jag få ordning på den lilla innan jag startar den stora. Det som jag upplever som störst problem just nu är att växterna ser så tråkigt ut med massa alger... rötter kan man ju alltid plocka ur och göra rent.

              Tycker att algerna nästan har regnbågens alla färger men störst problem har varit med blå-gröna, har kört med lite flytande koldioxid men jag kanske ska öka dosen och minska belysningen...

              Det är framförallt problemen med växterna som gör att jag funderar på om ett afrika-kar är enklare att hålla snyggt.

              Har haft siamesiska algätare tidigare men tyckte inte de gjorde till eller från så jag tog ur dem... ska nog köpa ett gäng malar i eftermiddag för att se om det gör någon skillnad.

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

                #8
                Afrikakaren utan växter är enklare att hålla, åtminstone om du har hårt vatten som buffrar pH. Alger kommer du alltid att ha på stenar o bakgrund, att nafsa på dem är ju afrikanernas favvo-sysselsättning! Blågröna alger är dock ett tecken på att ngt är osunt. Filter, foder ?

                Kommentar

                • HELS
                  Användare
                  • April 2011
                  • 6

                  #9
                  Jag tror inte att de är filtret som är problemet, har ett eheim p2 2026 (har jag för mig). Fodret har jag minskat på gradvis men min största miss tror jag har varit för mycket foder, ljus och att jag inte slamsugit ordentligt. Håller på att köra en kur för att bli av med det blå-gröna: Medel, ljus tänt 9 h, har ett lakan över akvarit övrig tid så det inte får något annat ljus, matar förhoppningsvis sparsamt, byter +30% vatten en gång i veckan och försöker slamsuga och rengöra så gott det går då, satt isär växterna så det skall få mycket ljus och kör med flytande co2… får se hur det går. Ska fixa ett gäng malar också men de tar väll inte det blå-gröna för det är väll inte alger egentligen?

                  Kanske skulle inrikta sig med mot ett afrikanskt kar i såna fall… Det är buffringsförmågan man kan förbättra med bikarbonat om den inte är tillräkligt bra eller? Är det enklare att hålla det riktigt fint i och med den större vattencirkulationen?
                  Senast redigerad av HELS; 02 May 2012, 10:12.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...