Lowtech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • March 2011
    • 119

    Lowtech

    Någon som praktiserar eller har erfarenhet av "lowtech"?
    Jag var på Södermalms Zoo och blev inspirerad av deras sätt att hålla akvarie.
    De har ett bottensubstrat av keramik som heter Seramis. Det är poröst och skrovligt vilket gynnar en nedbrytande bakteriekultur. Vattnet filtreras på inget annat sätt än det som sker genom bottensubstratet. Alltså ingen cirkulation men heller inga vattenbyten, förutom påfyllning när det dunstat. Växterna växer som ogräs och fiskarna ser ut att må bra.
    Varför hålla på med filtrering och vattenbyten om man kan göra så här?
    Eller har jag missat något?
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

    #2
    Hur tar sig vattnet genom bottensubstratet?

    //Kaj

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Går att köra med Coops kattsand också som är en lera tagen från Danmark. Googla på kattsand i akvarium så har du lite att läsa om. Jag vet inte om den fungerar exakt likadant men jag vet att folk använder den i växtakvarium/lowtechakvarium.

      Kattsand är billigt...det brukar inte såna där "mirakelprodukter" i akvariebutiken vara.

      Ett växtakvarium är ju knappast snyggt utan att man lägger mycket tid på det och en förutsätting för att slippa vattenbyten är mycket växter. Så det är nog att lura sig själv att det ska bli "a walk in the park" bara för att man inte behöver byta vatten.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Rogli
        Någon som praktiserar eller har erfarenhet av "lowtech"?
        Jag var på Södermalms Zoo och blev inspirerad av deras sätt att hålla akvarie.
        De har ett bottensubstrat av keramik som heter Seramis. Det är poröst och skrovligt vilket gynnar en nedbrytande bakteriekultur. Vattnet filtreras på inget annat sätt än det som sker genom bottensubstratet. Alltså ingen cirkulation men heller inga vattenbyten, förutom påfyllning när det dunstat. Växterna växer som ogräs och fiskarna ser ut att må bra.
        Varför hålla på med filtrering och vattenbyten om man kan göra så här?
        Eller har jag missat något?
        Det beror nog på vad man håller för fiskar och vilken stil man vill ha på burken. Jag har dragit upp malawiciklider i hinkar (vattenbyte varje dag) lutade mot elementet för värmen, det finns många sätt att köra på.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • May 2002
          • 374

          #5
          Jan Wester är en trollkarl! (Södermalms akvarieaffär), vi ciklidmänniskor har mycket att lära av honom. Däremot om man håller ciklider från malawi eller Tanganyika måste man ju ha cirkulation för syresättningen, men långt ifrån alla andra fiskar eller ciklider behöver det, jag har själv dragit ner på min cirkulation i mina stora burkar och det funkar bara bättre.(men jag har stor filtervolym dock, fullt med grejer i alla moduler)
          jag har småburjar med Killis (som Jan W) och där går det bra helt utan teknik, men om jag matar lite i överkant så behöver jag lite cirkulation bara för syresättning då dom flämtar lite pga lite för högt BOD. Men matar man lagom och inte överbefolkar burkarna så funkar det ju prima som hos Jan.
          Och till kajjans fråga om cirkulation genom bottenmaterialet, jag tror inte det är så viktigt, Diffusionen kommer ända jämna ut alla ämnen i burken som skall brytas ned så bakterierna i botten kommer nog få tillräckligt ändå (inom rimliga gränser som sagt, lite mat, få fiskar) t.ex tror jag att man kan lägge en filtermatta på botten i en burk och den kommer funbkar prima varesig med eller utan pump i. I mina pytteburkar med yngel lägger jag lite poröst substrat (typ ehfi eller vad det heter) det ökar bakteriernarna yta och verkar funka bra.
          Tjingeling
          /carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • Rogli
            Användare
            • March 2011
            • 119

            #6
            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Hur tar sig vattnet genom bottensubstratet?

            //Kaj
            Om jag har fattat det hela rätt så alstrar bakteriernas aktivitet i bottensubstratet värme, precis som i en kompost. Det varmare vattnet stiger och ersätts med kallare vatten ovanifrån och cirkulation och filtrering är igång.

            Kommentar

            • Rogli
              Användare
              • March 2011
              • 119

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Går att köra med Coops kattsand också som är en lera tagen från Danmark. Googla på kattsand i akvarium så har du lite att läsa om. Jag vet inte om den fungerar exakt likadant men jag vet att folk använder den i växtakvarium/lowtechakvarium.

              Kattsand är billigt...det brukar inte såna där "mirakelprodukter" i akvariebutiken vara.

              Ett växtakvarium är ju knappast snyggt utan att man lägger mycket tid på det och en förutsätting för att slippa vattenbyten är mycket växter. Så det är nog att lura sig själv att det ska bli "a walk in the park" bara för att man inte behöver byta vatten.
              Jag har hört talas om just den kattsanden. Tänkte prova men Seramisens rostfärg är snyggare.
              Helt klart måste man ha massor med växter och det kanske är en del meck med det också. Men jag gillar att bli tvungen att tänka om och i helt nya tankebanor.

              Kommentar

              • Ducce
                Användare
                • November 2009
                • 360

                #8
                På plantswap.se är det en del som kör med kattasand och liknande.

                /Robert

                Kommentar

                • Ciklid_Martin
                  Användare
                  • May 2011
                  • 136

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Hur tar sig vattnet genom bottensubstratet?

                  //Kaj
                  cirkulationen uppstår när bakteriefloran arbetar som i sin tur värmer upp vattnet som får vattnet att cirkulera.
                  sigpic

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rogli
                    Jag har hört talas om just den kattsanden. Tänkte prova men Seramisens rostfärg är snyggare.
                    Helt klart måste man ha massor med växter och det kanske är en del meck med det också. Men jag gillar att bli tvungen att tänka om och i helt nya tankebanor.
                    Den kattsanden jag menar är typ röd/brun.

                    Kommentar

                    • h0llowman
                      Användare
                      • April 2010
                      • 106

                      #11
                      kattsand kör man som en bottengödning pga av att den innehåller hög % med lera(istort sett 100% vissa sorter ) !!! som man läggger under gruset eller sanden inte enbart kattsand kör man inte ..
                      kan inte tänka mig att den fungerar som det ni skriver om dvs att kattsanden skulle användas som filtering ..

                      Kommentar

                      • Rogli
                        Användare
                        • March 2011
                        • 119

                        #12
                        Om kattsanden ser ok ut, dvs röd/brun och inte mangnecylvit, varför inte bara köra den?

                        Kommentar

                        • h0llowman
                          Användare
                          • April 2010
                          • 106

                          #13
                          tänk på att den kan se bra ut när den är torr men sen när du blöter den så sjunker den ut blir som en lerbotten då ... att bara köra den så kommer du garanterat att få problem med alger pga av för mycket direkt absorbering på järn som leran innehåller ,,

                          Kommentar

                          • Rogli
                            Användare
                            • March 2011
                            • 119

                            #14
                            Där kanske vi har skillnaden mellan materielen. Seramis såg ut att behålla sin gruskaraktär.
                            Hur tjockt lager med kattsand respektive grus bör man ha.

                            Kommentar

                            • h0llowman
                              Användare
                              • April 2010
                              • 106

                              #15
                              det behövs bara ett tunt lager så att du inte ser glasskivan i botten .. sen kan du ha hur tjockt med grus du vill

                              Kommentar

                              Arbetssätt...