Tusan också - "ruttet" silikon
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Hej.
Plåster,lever ni i stenåldern 08 eller har ni inte hört och sett att det finns hållare för rakblad.Har ni spishäll medföljer ett redskap med rakblad annars finns det för en billig peng på färgfirmor.
mvh MatsKommentar
-
Nejdå vi är garvada silikonborttagare och behöver inga rakbladshållare!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
-
Hej.
Men plåster då?Eller gäller det bara den andre?
mvh MatsKommentar
-
men eftersom jag lever på detta o är sk proffs
kan jag säga att din komentar är helt ogrundad utan minsta erfarenhet
man måste vinkla rakbladet hela tiden samt byta grepp
hemligheten är att man sätter på tygplåstren på dom två fingrar man använder innan
dvs man har skitbra grepp utan blodutgjutelsejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
hemligheten är att man sätter på tygplåstren på dom två fingrar man användermvh Wilhelm
-
så vida du inte monterar isär alla rutor så limmar jag om ett sånt på 40 minuter
om jag tar isär allt så tar det kanske 3 timmar men då är jag duktig
kostnad en tub silicon 75spänn på järnhandeln och 10 rakblad hållare har jag redan =10spänn på måleributiken
alternativt om du tar isär hela 1½ TUB SILICON totalkostnad ca 150 spänn
däremot kan jag hålla med om att om man inte har kunskapen eller är lite händig kanske det är bättre att investera i ett nytt eller begagnat
skicka ner karet så gör jag jobbet för 500 spänn eller lägg 5 flak öl i det så är det kvittSenast redigerad av cichlids4fun; 21 April 2012, 02:58.Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Kommentar
-
Investera i ett tiotal paket rakblad. Kökskniv är för slö för att få bort silikonet!
När allt silikon är borta så ska det rengöras med kemiskt ren aceton! Det får inte finnas nått fett kvar! Annars så blir silikonfogen precis likadan som när du köpte akvariet!
Alternativet är att köpa ett nytt kar, precis som Christer säger!
Minst besvär och du kan sova lugnt!
Är det väldigt viktigt att få bort precis alla små silikonresterKommentar
-
Hej.
Har byggt många kar och silikonat om en del plus detta med att nåta teakdäck så nog vet jag vad silikon är.Det underlätar med blad med hållare.Det är inget märkvärdigt att silikona om ett kar,bara man tar det lungt.När det gäller en som aldrig har gjort det för så underlätar det med något som håller bladet.
mvh MatsKommentar
-
Kommentar
-
Använd ett stämjärn för att ta bort den gamla fogen. Jag provade en sådan efter att använt rakblad och kniv på mitt gamla 250. Funkar hur bra som helst och det går mycket fortare.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
På nått ställe är det heller ingen rak kant efter där jag skurit bort det gamla, utan det är som lite grynigt av silikon längst in mot glasen. Jag hade ju en vass liten kniv som jag först skar bort det mesta med och nu håller jag på finputsar med rakblad. Har tvättat noga med fönsterputs en gång och går över igen och synar med rakblad, men just detta med att limmet mellan glasskivorna verkar iskurna oroar mig och jag börjar känna mig lite nervös över detta att jag gjort nått tokigt Det går väl inte heller att ta loss ramen och ta i sär glasen helt och limma om helt och hållet, så är det risk att jag "förstört" akvariet, eller vad?Kommentar
-
När jag bodde i England fanns det industrirakblad där ena änden med en "metallist". Dessa har jag saknat och köper istället blad till mattknivar och kör på silvertejp, men visst måste de finnas?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar