Alger på växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Kohler
    Användare
    • August 2007
    • 128

    Alger på växter

    Någon som har något knep för att få bort alger från växter ?
    Jan
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

    #2
    1. Tålamod
    2. mata lagom så man får balans i karet
    3. fiskar som äter alger

    detta har behandlats mins 100 gånger på detta forum så bara söka lite så hittar du nog massor med olika svar på denna frågan.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

      #3
      Ursprungligen postat av Jan köhler
      Någon som har något knep för att få bort alger från växter ?
      Jan
      ALLTID rätt att fråga här på Forumet! Oavsett att denna fråga ställts 100 ggr. de senaste Deceniet! -Vi är ju liksom glada över att det finns Folk, som vågar ställa enkla frågor här! -Eller hur NCS!!!!
      1/ Tålamod...Jo, man kan inte förvänta sig att trägården skall blomstra efter en nyplantering.
      2/ MATA ALLT det käk, som dina fiskar behöver och äter! . Övernäringen beror på andra faktorer, som filtrering ,vattenbyten. Du kan pröva att öka CO2 halten gradvis; se att/om detta stimulerar växterna mer. MEN kolla så att fiskarna inte "skippar" . Alltså att syrehalten blivit för lågt i vattnet.
      3/ Fiskar , som äter Alger=BRA! Det betyder mindre arbete för dej att kunna beskåda invånarna i Akvariumet. Icke Canvi..alltså malar, som äter alger som basföda. Typ. Ancistrus, m.m. är att rekommendera.
      Jag är ingen expert på vattenväxter, men har alltid haft "lite grönt" i mina burkar. Jag tror att du måste öka/byta vattnet oftare. ALT! eller i kombination. Se över ljuset/rampen. Växter tar upp strålningen över det "synliga-spectrumet" och även på sidorna. Alltså det Vi ej kan se. Men. Den viktigast delen är rött till blått. Så Du byter lysrör till nåt "gro Lux" aktigt. Och tänk på att lysrår har begränsad -verkningsgrad- Alttså . Man måste byta rör då och då . Även om det "verkar lysa fint". ps. Du heter Khöler, inte alltför vanligt namn. släkting med en Johan Kölher? -F-

      Kommentar

      • Jonas_
        Användare
        • November 2011
        • 101

        #4
        Väldigt härligt svar Mr.fish, håller helt med dig om att folk ska våga fortsätta ställa enkla frågor... keep it up!

        Kommentar

        • Jan Kohler
          Användare
          • August 2007
          • 128

          #5
          Tack
          Jag har hållet på sen jag var 10 och är nu 58 år. Därför ställer jag de enkla frågorna utan problem. Jag har några växter som jag gärna skulle vilja skrubba på alger men vet inte om det går. Jag får köra en testranka.
          Är inte släkt med Johan
          Med vänlig hälsning, Jan

          Kommentar

          Arbetssätt...