AKUT SJUKDOM

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

    AKUT SJUKDOM

    Behöver omedelbar hjälp att identifiera sjukdom på en av mina jaguarciklider.

    Karet är ett 375 liters med fluval4+ innerfilter och fluval 304 innerfilter. Jag har fyra stycken jaguarciklider (10-12 cm) två sebraciklider (ca 13cm, troligen två hanar) och en ancistrus. Jag blev av med vita prick för ungefär en vecka sedan.

    Den största av mina jaguarer har fått någon sjukdom. Han har oregelbunden andning, väldigt korta snabba andetag motför dom långa djupa som tas under normalt tillstånd. Vidare är han väldigt orädd, jag kan ta i han med handen. Det jag misstänker är bukvattensot, och sjukdomskällan är troligen de 10 smålöjor som jag matade med igår, som kom direkt från sjön. Jag tror inte att den har någon uppsvälld buk ännu men sjukdomen är väl i ett tidigt stadie än, den kom ju idag. Färgen kan ha blivit lite mörkare men det kan vara inbillning eftersom jag läste att det kan bli mörkare vid bukvattensot.

    Han står nu i vertikal ställning mellan innerfiltret och ytterfiltrets utblås. Han har inte ätit något under hela dagen.

    Vad kan detta vara för sjukdom, alla svar välkomnas eftersom detta är en hane som snart är lekmogen och jag vill absolut inte mista honom efter 2,5 månaders uppmatning.

    Vad för medicin rekommenderas?


    MVH Martin

    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

    #2
    Vidare kanske ska nämnas att det har varit den dominerande hannen i karet, men så fort en jaguar (vilken som helst) spänner ut gälarna för att hota denna så flyr han för glatta livet utan att göra något motstånd. Så han är helt klart sjuk.

    Finns det något preparat man har hemma som jag kan behandla med tillfälligt, kommer ju inte åt något zoo förrän imorrn.

    Hur länge dröjer det innan en fisk dör av bukvattensot? (om det nu är det)

    Något annat förslag på vad det kan vara för sjukdom?


    MVH Martin

    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #3
      Martin:
      Jag har ingen koll på sånt där men jag tycker att det låter snabbt om han/hon har blivit sjuk sedan igår pga något han/hon har ätit. Brukar det inte ta längre än så innan en sjukdom bryter ut?

      Har du gjort någon annan förändring i karet den senaste tiden? ...typ gjort ett enormt vattenbyte, rengjort filtret, stoppat ned någon konstig sak i karet, eller liknande?
      Kan det vara en nitritchock eller vad man nu ska kalla det?... Det låter lite grann som syrebrist om han står lodrätt vid utblåset, prova vinkla utblåset upp mot ytan eller sänk vattenytan litegrann så att syrehalten ökar i vattnet.

      Jag sitter i alla fall och läser i Kjell Fohrmans Akvarieguide just nu. Bukvattensot låter väldigt misstänkt det du beskriver, gälmaskar låter också misstänkt.
      Så här står det om gälmaskar:
      "
      Gälmaskar (Haptoparasiter)
      Symptom: Små nästan genomskinliga maskar som placerar sig på fiskarnas gälar. Drabbade fiskar magrar och får svårt att ta upp syre.
      Åtgärd: Finns relativt effektiva akvariemediciner.
      "

      På åtgärden för bukvattensot står det så här:
      "
      Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet-metronidazol (5ml - 100L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol.
      Sedan står det att Nifurpirinol finns i Nitrofuradantin och Furazolidone som verkar vara två medicinsorter om jag förstod rätt.

      Det står även om bukvattensot att sjukdomen går igenom 4 stadier.
      1. matvägran
      2. fisken verkar "hosta"
      3. tunn sytrådsliknande avföring
      4. fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4)

      Hur som helst, se till att skaffa medecin så fort som möjligt och öka syretillförseln utifall att det är de där gälmaskarna. Sedan är det bara att hålla tummarna på att det löser sig.
      *håller tummarna*

      Mvh Fredrik Isaksson

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

        #4
        Öka ytcirkulationen gjorde jag direkt. En förändring har jag faktiskt gjort. Jag har gjort ett litet stenröse av några svarta väldigt lätta stenar. Detta borde väl vara stressreducerande snarare än stressande, eftersom dom får mer gömställen.

        Tur iaf att jag aldrig stoppade i någon av rötterna jag hittade ute, då hade jag benis misstänkt dom. Ska iaf inte stoppa i dom om ni undrar.

        Vågar jag vänta till torsdag med att köpa medicin?

        Det är så att jag ska till gävle då på en massa zoo:n. Ska jag åka imorrn så måste jag lösa en bussbiljett då plus ett dagkort på torsdagen. Blir ganska dyrt, men det är det värt om jag botar sjukdomen.

        Om fisken är bättre imorrn så kan man väl utesluta bukvattensot? Då vågar jag nog vänta till torsdag. Om inte så drar jag på zoo illa kvickt imorrn.

        Det är väl fan vilken extrem otur man kan ha. Har aldrig haft någon sjukdom i mina kar tidigare. Och nu inom loppet av 2 veckor så har jag 2 sjukdomar. Hoppas jag slipper sjukdomar några år nu.


        MVH Martin

        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

          #5
          Så här står det på seras hemsida:

          "Longer periods of stress weaken the immune system of the fish, thus enabiling bacteria to enter into the organism. It is often the case that only individual fish are affected."

          Det där stämmer ju, det är bara en fisk som har blivit smittad. Jag har kommit på vad som kan vara stressorsaken. Jag har en doppvärmare utan någon temp. skala, så man får ställa in lite på måfå. Efter vita prick-sjukan så skulle jag sänka temperaturen. Vilket resulterade i för lågt, då höjde jag, och sänkte, och höjde. Höll på så i en vecka innan jag fick det bra igen. Detta kan väl vara en anledning till att sjukdomen bröt ut. Vågar iaf inte riskera hans liv, så första jag gör imorrn är att åka till zoo och köpa sera bactopur direct.

          MVH Martin

          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          Arbetssätt...