Gammalt vatten / Nytt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Gammalt vatten / Nytt vatten

    Ibland kan man i vissa akvarieböcker läsa att en art ogillar nytt vatten och man bör då endast göra små vattenbyten. Men jag har läst att vissa discusodlare byter det mesta vattnet varje dag, Odlare av malawiciklider byter hälften var tredje dag.
    Själv byter jag oftast 60-70 % varje vecka, i vissa burkar hälften varannan vecka.
    Men i boken "Karpelaks" av Benny. B. Larsen och F ingemann Hansen
    Står det följande( fritt översatt från Danska) " Man bör aldrig sätta Hyphessobrycon arterna i helt friskt vatten, mycket hellre i en blandning av
    gammalt akvarievatten och mognat ledningsvatten. Om man har ett tillräckligt filter kan man nöja sig med att byta 10% akvarievatten en gång i månaden"
    Detta är i mina ögon en extremt litet vattenbyte men det är ju riktiga experter inom området som skrivit dessa rader.

    Min fråga är därför vad skiljer egentligen gammalt vatten från nytt ( med nytt avser jag vatten fritt från klor,kloramin osv,dvs filterat med kolfilter eller efter bruk av vattenberedningsmedel). En snabb tanke är att med mycket växter så kan man väl ta hand om både fosfor och kväve men bakteriehalten stiger väl ?
    Och varför "ogillar" vissa fiskat "nytt" vatten ? . Finns det någon vetenskaplig undersökning av detta.
  • Thommy
    Användare
    • February 2011
    • 84

    #2
    i mitt 375 kar byter jag vatten kanske 1 ggn månad,har röd juvel ciklider där.som får yngel hela tiden men får ingen att över leva,sen i mitt 500 liters byter jag 50 p varje vecka har en hel del växter som frodas,och jag tar alltid kallvatten rakt i inga firrar verkar lida av det.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Helt klart är att "gammalt" vatten skiljer sig från nytt men ibland beskrivs det som dåligt ( tex odling av discus) ibland som bra som i rådet om tetror.
      Så någon kemist/biolog borde väl ha analyserat skillnaden.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Jag hade hoppats att någon som kunde i detalj skulle svara - vi har fått svaret tidigare i forumet, men jag hittar det inte. Gammalt vatten är stabilt gissningsvis pga. höga kvävehalter mm. och förr var detta vatten viktigt. Jag spekulerar, men pH dipp under 5 kan säkert vara ett problem med egen brunn. Det finns en artikel i ett urgammalt nummer av akvariet tror jag om någon som ser till att spara allt vatten när akvariet läcker. Några enstaka firrar som Channa föredrar gammalt vatten har jag för mig. Gammalt vatten var helt enkelt det bästa sättet att hålla fisk förr när det inte inte fanns luftpumpar. Idag finns det bra mycket bättre sätt att hålla de flesta fiskar, särskilt ciklider. I gamla akvarieböcker benämns ett flertal väldigt enkla nybörjarciklider som något inte ens experter kan ha utan bara offentliga akvarier.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Kul fråga, jag tror att det handlar om "snabba omställningar".
          Man kan ganska lätt få en fisk att tåla urkasst vatten bara man tar lång tid på sig.
          Riktigt hög Nitrathalt på 100 tals ppm är fullt möjligt, dessutom så tål firrar riktigt hög salthalt.

          Går då fisken under lång tid i vatten med värde långt från kranvattnet,, så kan det finnas någon slag avig slutledning att problemet är det nya vattnet och inte sin (miss)skötsel av karet.

          Precis som Ola är inne på så kan den vanliga akvaristen idag sköta och hålla fiskar som det "förr" krävdes experter för.

          Sen tror jag att framtiden kommer att visa på några fördelar i gammalt vatten.
          Det finns ett "glidmedel" i saltvatten som rimligt vis även kan finnas i sötvatten. Ämne som som kommer ifrån fisken till vattnet talar för användandet av gammalt vatten.
          Senast redigerad av LN; 26 April 2012, 18:32.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Förr på min tid alltså stenåldern så gavs det tips till de yngre att de skull försöka tigga till sig lite gammalt vatten av de äldre farbröderna, som hade hållt på i flera år med akvarier!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Förr på min tid alltså stenåldern så gavs det tips till de yngre att de skull försöka tigga till sig lite gammalt vatten av de äldre farbröderna, som hade hållt på i flera år med akvarier!
              Har dessutom läst att man kunde även få ut pengar på vissa hemförsäkringar på "väl ingånget vatten" som skulle vara över ett år gammalt
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • November 2005
                • 1294

                #8
                Men det är ju fråga om två egentligen olika "gammalt"" vatten

                1. Gammalt gulfärgat skitigt vatten som blivit stabilt skitigt som akvarier för länge sen innehöll

                2. gammalt "rent" vatten som det F ingemann Hansen och Bennt B larsen rekommenderat till tetror ( antar att detta vatten inte är skitigt)

                Kommentar

                Arbetssätt...