Hej undrar om det är möjligt med malawi ciklider i ett så pass kort akvarium är helt ny på malawi men känner att det är dags för nått annat än SA som jag har nu .
malawi i 60cm kub
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej chricka,
och välkommen till detta formidabla forum! Du kommer säkerligen få många svar på din fråga. Jag tycker att det är för kort! Visst är det möjligt om du har små malawis (Yngel) och en stor stenhög i mitten upp till ytan med en massa gömslen, men inga fullvuxna malawis!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Då det handlar om en kub finns det några mått som är viktigare än längden. Bottendiagonalen är 85 cm och rymddiagonalen är 104 cm. Det är trots allt ganska lite och en fisk simmar kanske inte så ofta från akvariets främre hörn till det bakre, men inredningan kan kanske göra detta mer lockande - t.ex. valisneria upp mot ytan. Förutom ungfisk som Wilhelm föreslår kan du möjligen kan du ha golden. Jag har ingen erfarenhet av malawi i sådana akvarier.
Ett annat alternativ är tanganyika. I detta akvarium på drygt 200 liter kan du ha småväxta arter av Cyprichromis eller Paracyprichromis, snäcklekare och kanske jullar.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ja jag förstod nästan att det skulle bli för litet men tänkte jag iaf skulle kolla läget med några som vet och det är jag övertygad om att ni gör.Kommentar
-
Stort välkommen hit!!
Jag har ett akvarium på 65x65x70
Och ägaren innan mig hade malawi med stor framgång i det akvariet har jag för mig.
Det sitter dessutom en 7cm tjock hemmagjord bakgrund i det.
Själv har jag inte provat.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Så länge du håller dig till aulonocarer eller små mbunas så tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt med en genomtänkt sammansättning.Kommentar
Kommentar