Ciklid.org
Efter en extremt lång startsträcka är äntligen den första troffegruppen på plats! :P Det är 36 ikolayngel från Johan F:s fina VF-grupp. Som sällskap har de ett litet gäng multisar.

Akvariet är ett 325 liters Akvastabil (130x50x50) inrett med BTN-moduler, sten, snäckskal och vit sand. Filtreringen, i de två modulerna i hörnen, drivs av ett Eheim 2252 (1200 liter/h) och ett Aquaclear powerhead 70 (1500 liter/h), i teorin kommer vattenvolymen alltså cirkulera ca åtta gånger i timmen.

Håller noga koll på fisk och vatten nu i början eftersom jag hade lite bråttom att stoppa i fisken. Men med gammalt väl inkört filtermaterial som komplement och snålmatning i början tror jag att det ska funka ändå.

Ska bli kul att följa uppväxten av den här troffegruppen, blir de i närheten av lika fina som föräldrarna så blir jag kanonnöjd! :D
Damn! Ser riktigt trevligt ut! Tummen Upp! Du kommer få fina djur eftersom johans är så fina
Riktigt grym look!
Kanon snyggt!!!
Snyggt, ikolorna blir hur fina som helst nä de blir stora.
Helt klart en favorit bland troffar.

Micke / 32 stora ikolor + 40 yngel i ett 720 kar...
Tack!

Damn! Ser riktigt trevligt ut! Tummen Upp! Du kommer få fina djur eftersom johans är så fina

[/quote

]Riktigt grym look!

Hå[/quote

]Kanon snyggt!!!

[/quote

]Snyggt, ikolorna blir hur fina som helst nä de blir stora.
Helt klart en favorit bland troffar.

Micke / 32 stora ikolor + 40 yngel i ett 720 kar...

Tack för alla positiva ord, kul! :D Är själv väldigt nöjd hittills. Ska försöka uppdatera tråden om utvecklingen. Och om jag får kläm på hur man använder en kamera kan det bli fler bilder också...

Henrik Efter en extremt lång startsträcka är äntligen den första troffegruppen på plats! :P Det är 36 ikolayngel från Johan F:s fina VF-grupp. Som sällskap har de ett litet gäng multisar.

Akvariet är ett 325 liters Akvastabil (130x50x50) inrett med BTN-moduler, sten, snäckskal och vit sand. Filtreringen, i de två modulerna i hörnen, drivs av ett Eheim 2252 (1200 liter/h) och ett Aquaclear powerhead 70 (1500 liter/h), i teorin kommer vattenvolymen alltså cirkulera ca åtta gånger i timmen.

Håller noga koll på fisk och vatten nu i början eftersom jag hade lite bråttom att stoppa i fisken. Men med gammalt väl inkört filtermaterial som komplement och snålmatning i början tror jag att det ska funka ändå.

Ska bli kul att följa uppväxten av den här troffegruppen, blir de i närheten av lika fina som föräldrarna så blir jag kanonnöjd! :D

Kul Henrik och få se akvariet och de små fina Ikolerna.:D
Karet är riktigt snyggt!

Ikolerna kommer säkert bli lika fina som föräldrarna. Jag la in en bild på dessa i troffetråden 2012 #287.

Johan Kul Henrik och få se akvariet och de små fina Ikolerna.:D
Karet är riktigt snyggt!

Ikolerna kommer säkert bli lika fina som föräldrarna. Jag la in en bild på dessa i troffetråden 2012 #287.

Tack Johan! :) Ja, de ska få den tid de behöver och pysslas om med bra vatten och mat så får vi se vad det blir så småningom. Förutsättningarna finns ju!

Henrik Efter en extremt lång startsträcka är äntligen den första troffegruppen på plats! :P Det är 36 ikolayngel från Johan F:s fina VF-grupp. Som sällskap har de ett litet gäng multisar.

Du har gjort helt rätt som har tagit tid på dig med uppstarten och planerandet. Det är då det brukar bli bra i slutändan.

Stress är inte bra för fiskar eller akvaristen då det brukar sluta med en katastrof.

Ditt akvarium ser helskönt ut med ett oändligt djup i mitten. När det blir lite alger på moduler och stenar så kommer det att bli perfekt.

Ditt val av fiskar från fina föräldrar är exelent.

Återkom med lite bilder när de har växt till sig lite.

Mvh Göran

Erik ÖSnygg burk!

Tack Erik! :D

Göran Å;870226Du har gjort helt rätt som har tagit tid på dig med uppstarten och planerandet. Det är då det brukar bli bra i slutändan.

Stress är inte bra för fiskar eller akvaristen då det brukar sluta med en katastrof.

Ditt akvarium ser helskönt ut med ett oändligt djup i mitten. När det blir lite alger på moduler och stenar så kommer det att bli perfekt.

Mvh Göran

Tack Göran! :D

Har haft stor glädje och inspiration av vad du har publicerat här ang. akvarieinredning. Jag ska försöka få till lite bilder så småningom, även om man får lite prestationsångest av fotografnivån här på forumet... ;)

Ser ju helt fantastiskt ut

Ser ju helt fantastiskt ut

Tack maltandis! :D

Ja den blir bara snyggare och snyggare ju mer jag tittar på den. Den här burken kommer du vara nöjd med länge. Som Göran skrev, lite alger på modulerna och det kommer bli klockrent!
Göran Å;870226Du har gjort helt rätt som har tagit tid på dig med uppstarten och planerandet. Det är då det brukar bli bra i slutändan.

Mvh Göran

Good preperations are rarely wasted.
Kul med all respons! :D Här kommer en liten nattlig uppdatering. Tillväxten i baljan är mycket god. När det gäller bruna nystartsalger alltså… Men det är helt ok för mig, jag tycker de tillför lite natur till en annars ganska steril "nykänsla". Och tydligen helt ok för troffeynglingarna också eftersom algerna verkar vara aptitliga. Det sistnämnda kan iofs bero på den snåla NLS-tilldelningen jag ger dem av rädsla för nitritchock.

Häftigt också att en liten rackare redan tycks göra anspråk på titeln som ”topdog” i akvariet. Han ställer t o m upp sig för fotografering någon tiondels sekund då och då!

Slänger upp några bilder. Som uppenbart framgår av bilderna bör de betraktas som illustrationer snarare än konstverk! ;)
Nu du, börajr man bli riktigt avundsjuk!!!
Super snyggt.

Jag vill dra igång mitt nya kar nu nu nu!!
Men jag får inte tillgång till huset för än 1/7.... surt.
18 dagar senare
Tänkte uppdatera med någon liten bild, men eftersom kameran tycks ha gömt sig (ja, det är en liten en) så blir det uppdatering utan bild.

Har varit igång med burken ganska precis en månad och måste säga att det är jäkligt trevligt att ha ett gäng små troffar. Det enda som stör lite är att vattnet har blivit en aning disigt. Vet inte om det är mat/skit eller något algmässigt och det är egentligen ingen fara, men inte riktigt så klart som jag vill ha det. Filtren är ju ännu ganska unga så det kan ju hända att det ger sig när allt är mer inkört också.

Har iallafall inte haft några tendenser till nitrit och har hållit mig till två st tredjedelsbyten per vecka och ett kryddmått NLS/dag till troffarna som är 4-5 cm och 36 till antalet. Vad säger ni trofferävar, verkar det rimligt eller matar jag vattnet disigt?
Det kan vara infusorier som ger diset och de brukar ge med sig efter några månaders inkörning. Ett sätt som ska fungera enligt uppgift är totalmörker under några dagar till en vecka ungefär på samma sätt som vid cyanobakterieangrepp.
Tack för svaret. Ja, det verkar inte osannolikt. Jag låter det gå ett tag och ser hur det utvecklas. Blir det för jävligt kan man ju testa mörkläggning då.