Planerar för första gången på 17 (!) år att köpa nytt akvarium. Tänker satsa på 200 liter. Kommer att ha malawi/tanganyika i (dvs. steninredning) och fråga är-6 eller 8 mm glas?
6 eller 8 mm glas (200 liters kar)
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Standard e nog 6mm har jag för mig men jag gillar 8mm =) Speciellt om jag skulle ha det hemma. Man e ju en riktigt fegis. -
vid höjd 40cm går det med 6mm
vid höjd 50cm blir det 8mm
enligt migjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
Om du beställer via Krister ,eller någon annan butik med egen tillverkning, så brassa på med tjockleken! Jag tar aldrig mer en vattenskada. mina burkar skall palla att akv.bänken går av på mitten...-men inte burken ;-).
OK! 200L om standard mått omkr. 120*40*40. 8mm glas: lång och kortsida (minst)
bottnen 10mm ! -Självrisk omkr. 2000:- 2mån. utan Vardagsrum.. TA extra kostnaden för lite tjockare glas ;-)Kommentar
-
Finns ingen anledning överdriva, kör med 6mm i sidorna och en 8 i botten :-) Jag förutsätter då att det limmas förstärkningslister i karets överkant. Vill du köra "rimless", d.v.s. utan förstärkningslister (och därmed utan täckglas) 8mm i sidor och botten. Men det skulle jag inte rekommendera annat än till växtakvarium och möjligtvis saltvattensakvarium. Dina Malawi/Tanganyika-ciklider hamnar förr eller senare på golvet utan täckglas.Kommentar
-
Jag kommer att beställa ifrån Lagret så jag litar på att Christer och co. vet vad de gör. Höjden blir 40 och det kommer att stå på en köpt aluställning gjord för akvarier.Fiskar är vänner-inte mat!Kommentar
-
Hallå Anna! Vilken tjocklek blir det? Krister nämnde tidigare h: 40=6mm h:50=8mm ?
Du känner ju Krister sedan länge. Har Du frågat vad skillnaden i pris blir om Du tex. väljet lång och kortsidor i 8mm och en botten i 10mm. Prisskillnaden kanske inte är så stor...
mvh. PatrikKommentar
-
-
-Ett bästa försvar emot " stötar, typ :Jordbävning ! -Eller, att Grannen, e Taliban! -Han spränger Huset, ..men vad står kvar! Ett Akvarium! -Anna! Kör diemensionerna ,som din vän föreslagit- ! mvh PKommentar
-
Ok, varför jag värnar om era Vardagsrum..Jag har balanserat ett Akv 120*40*40 , unf. 200L på mitten . med måtten 40.40.120. 8mm kant, 10mm bottnen. -Därför vet jag att det e SÄKERT! hahahKommentar
Kommentar