Nytt akvarium & grumligt vatten med Sera Nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

    Nytt akvarium & grumligt vatten med Sera Nitrivec

    Hej

    För några veckor sedan fick jag ett återfall och har nu syltat in mig i ciklidträsket igen

    För några dagar sedan startat upp ett nytt 375 liters Tanganyikakar och var förbi Herkules zoo för att skaffa mig lite tillbehör.

    Förutom karet som jag köpte begagnat på blocket så har fyllt på med ordentligt sköljd blandning av en liten del kalkgrus samt något skapligt finkornigt som liknar "vanligt" akvariegrus. Kopplade sedan in en Fluval 404 ytterfilter & doppvärmaren.

    Efter några dagar så slog jag i Sera Bionitrivec vilket jag aldrig förr har använt men som dom på Herkules zoo sa att man MÅSTE ha när man startar upp ett nytt akvarium. Hällde i lite mindre av detta preparat i vattnet än vad som stod på flaskan då jag anser att en del av vattenvolymen försvinner av bottensanden samt inredning. På förpackningen så stod det att det grumlar vattnet i 4-24h men nu har karet stått igång i över 2 dagar efter att jag hällde i Serapreparatet och ändå är inte vattnet riktigt klart.

    Jag satte idag i ett Eheim 2048 innerfilter med filtervadd i för att få lite extra fart på vattnet men nån direkt skillnad i klarheten på vattnet syns inte än iaf.

    Kan det vara så att Serapreparatet är det som fortfarande grumlar vattnet eller vad kan det vara?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Välkommen till familjen

    Bacterier är alldrig fel i nystartade akvarier
    visst kan det bli grumligt ett tag
    men gissar att det är kalksanden du har i akvariet
    byt vatten o mer bacterier så är akvariet klart för fiskar innom 1-2 veckor
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 4132

      #3
      Tålamod är viktigt ;-)
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Ja jag tror också du får räkna med längre tid. I nystartade kar kan det ta tid.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

          #5
          Tack, det var många år sedan jag pyssla med akvarium senast men var läsare av Ciklidbladet i början 90-talet så lite grundkunskaper har man väl kvar

          Detta med bakterier som bryter ner skadliga ämnen i akvariet kände jag inte till förr och använde väl mig bara av lite ektozonsalt vid vatten bytena. Köpte nu även ektozonsalt men killen jag ska köpa Tropheusarna av menar på att han aldrig använder det utan endast använder jodfrit salt från livsmedelsbutikerna.

          När jag läser på förpakningen för ektozonsaltet så står det att det är ett läkemedel mot svamp & parasiter, är det av samma anledning man använder jodfritt salt? Känns ju onödigt att medicinera om ingen fisk är sjuk.

          Vidare så rekommenderade dom på Hercules zoo att jag skulle slå i Sera Aquatan vilket är en vattenberedare som ska göra "vattnet fiskvänligt". Är denna nödvändig? Har aldrig använt detta förr och killen jag ska köpa Troffarna av använder inte det heller.

          Det som jag däremot avser att använda är bikarbonat för att få bättre vattenvärden. Finns det någon tumregel hur mkt man bör tillsätta? T ex en tesked till en hink vatten eller liknande..?

          Många frågor men mkt verkar ha förändrats på dessa år
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

          Kommentar

          • Doktor-T
            Användare
            • April 2012
            • 424

            #6
            När jag ändå är igång och frågar..

            På måndag kväll har karet varit igång en vecka och jag hade då tänkt mig sjösätta dom första invånarna. Detta då i form av 20 Tropheus runt 4-5 cm storlek. Jag har möjlighet att köpa dessa mkt fina exemplaren nu och jag är rädd att de försvinner så jag vill inte vänta för länge.

            Jag tänkte sen låta det gå en tid, kanske nån månad om allt går bra och sen släppa i ytterligare ett gäng på runt 12 individer av en annan Tropheusart.

            Om jag är återhållsam med utfodringen och fortsätter med Nitrivecbehandlingen enligt instruktionen borde det funka eller vad tror ni?
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #7
              Låter lite riskabelt i mina ögon, då troffar anses känsliga och de får utstå en del under den första månaden se mitt svar i annan tråd med länk till mer info.

              Kommer här också:
              Har 2 par fjärilsciklider och en ancistrus mal i ett 55L kar. Båda paren la rom förra vecka varav ena paret lyckades få dom frisimmande. Nu är dom dock uppätna. Men nu så ligger båda paren vid ytan och "andas", vad beror detta på ? PH ligger på 7-7,5 och värmen ligger på 28-29. Någon som vet varför dom gör såhär ?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...