1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Kan meddela att gångjärnen syns lite granna men jag har målat dem för att de ska synas så lite som möjligt. Men du ser dem inte om du inte letar efter dem.

45x95 reglar är säkert lite overkill. tänkte bygga min i 45x70 tidigare men när det var 2kr metern i pris skillnad så tog jag det grövre för att sova bättre.

jag har 12mm plyfa som topp. Den är där bara för att fördela vikten jämt, är ju reglarna som håller den egentliga tyngden av karet så där behöver du inte alls nån våldsam tjocklek. Samma som botten och rygg eftersom de inte syns heller.

Tänkt på att göra dörrarna med ca 2mm glipa i mitten annars kommer du inte kunna öppna dem. Det misstaget gjorde jag först.

Det svåraste var att hitta reglar som var raka när jag var och handlade. Man fick stå och gräva i höga och kolla en hel del. Ändå fick jag fixa lite med masonit och lägga under. Hade jag gjort det idag igen hade jag använt masoniten under toppskivan som karet står på innan jag skruvade dit den så får man det rak och man slipper se masoniten.
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• Ducce
      Användare
      • November 2009
      • 360

Ursprungligen postat av affealien
      Det svåraste var att hitta reglar som var raka när jag var och handlade. Man fick stå och gräva i höga och kolla en hel del. Ändå fick jag fixa lite med masonit och lägga under. Hade jag gjort det idag igen hade jag använt masoniten under toppskivan som karet står på innan jag skruvade dit den så får man det rak och man slipper se masoniten.
      Finns reglar som är hyvlade och "spik-raka" kostar lite mer men värt till ett sådant bygge.

Kommentar

• Nasso
        Användare
        • April 2011
        • 154

Ursprungligen postat av affealien
        Kan meddela att gångjärnen syns lite granna men jag har målat dem för att de ska synas så lite som möjligt. Men du ser dem inte om du inte letar efter dem.

45x95 reglar är säkert lite overkill. tänkte bygga min i 45x70 tidigare men när det var 2kr metern i pris skillnad så tog jag det grövre för att sova bättre.

jag har 12mm plyfa som topp. Den är där bara för att fördela vikten jämt, är ju reglarna som håller den egentliga tyngden av karet så där behöver du inte alls nån våldsam tjocklek. Samma som botten och rygg eftersom de inte syns heller.

Tänkt på att göra dörrarna med ca 2mm glipa i mitten annars kommer du inte kunna öppna dem. Det misstaget gjorde jag först.

Det är inte hela världen om gånggärnen syns lite. Det ska nog bli bra.

Tänkte också att prisskillnaden är minimal. Lika bra att ta rejäla reglar.

Jag har räknat om lite. Lutar nu mot att bänken blir 120 cm lång, 80cm hög och 42cm djup. Då blir det perfekt med en stor skiva 16mm mdf och två små skivor. 349kr totalt för skivorna och nån hundring eller två för reglarna.

Så 45x95-reglar och 16 mm MDF på alla 6 sidor borde resultera i en stabil bänk. Och billig! Runt 500-lappen för allt virke och 200 till ca vinklar och gångjärn.
        //Emil

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Det är bara du börjar snickra då.
          Tycker du ska starta en egen tråd, men behöver inte ha största akvariet här för att folk ska läsa. Kul med småprojekt och bara se vad folk sysslar med hemma i stugorna.

Här kommer en bild på gångjärnen i alla fall.
          Drog på ett lager färg, men den var avsedd för trä så fäste inte bra alls så hade nog varit snyggare såhär i efterhand att inte lagt på någon färg alls. Men du ser hur mycket de syns utifrån på bilden i alla fall.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• Nasso
            Användare
            • April 2011
            • 154

Ah. Kanonbild. Då vet jag precis hur jag ska montera dem. Var i bygghandeln och rekade in lite gångjärn, skivor mm idag. Ska nog bli bra det här!

Tar och startar en egen tråd!
            //Emil

Kommentar

• affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

Var ett tag sedan jag skrev här om själva karet nu.
              Kul med artikeln i Ciklidbladet, jag hoppas fler vill göra sådana om sina kar för jag tycker personligen det är intressant med folks akvarier och se hur folk faktiskt har det hemma.

I artikeln skrev jag att jag ville byta belysning och ni som följt tråden vet att det redan är gjort. Men dum som jag var så sänkte jag inte belysningstiden och sedan till råga på allt så tog mitt PMDD slut. Som ett brev på posten kom trådalgerna och invaderade karet. Därför har fotolusten inte precis varit på topp.

Nu har algerna dragit sig tillbaka, jag har fått hem mer PMDD, beställde MYCKET denna gången, och även dragit ner på belysnings tiden lite så algerna börjar dra sig tillbaka. Bjuder på en färsk bild från karet med lite smutsiga rutor och fortfarande lite alger kvar men det såg 100 resor värre ut tidigare så börjar kännas lite roligare att titta på det nu igen.
              Mvh
              //Alf

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Oh vilka fina chokladisar!!
                Anders L

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Asbra artikel i CB. Tack för den läsningen!

Och ja Chokladerna vill jag se mer av.
                  Senast redigerad av DaRe; 09 October 2012, 20:26.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

Tack tack!

Försökte fota lite fiskar i dag men rutorna är för smutsiga så all skit hamnar på bild därför det bara blev en helkarsbild på avstånd i dag.
                    Får ta tag i att rengöra rutorna lite sen får jag försöka ta några snygga bilder på dem. Har blivit lite fetare och finare sen de senaste bilderna
                    Mvh
                    //Alf

Kommentar

• jocke325
                      Användare
                      • January 2009
                      • 138

Hur många kort tog du innan du fick detta? Hur många ggr har du möblerat om i karet???

Ser ju helt pedantiskt fint ut!!

Kommentar

• affealien
                        Användare
                        • January 2012
                        • 1157

Ursprungligen postat av jocke325
                        Hur många kort tog du innan du fick detta? Hur många ggr har du möblerat om i karet???

Ser ju helt pedantiskt fint ut!!
                        Om du tittar i tillbaka i tråden så har jag inte möblerat om i karet sedan jag fyllde på med vatten.

Tog faktiskt bara den bilden. Men jag vet ungifär var jag ska stå för att lyckas få med hela karet vid det här laget.
                        Men när man fotar fiskar brukar det bli runt 2-300 bilder där kanske 5st blir bra. Men de kan ju aldrig stå still de rackarna
                        Mvh
                        //Alf

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Här kommer lite fjanteri bilder på när en chockladciklid hittar mat och äter

Även en bild på en satanoperca och en av falggciklidhanarna.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• faltaren
                            Användare
                            • September 2006
                            • 341

Gillar verkligen chokladcikliderna. Fint kar!

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Satanopercan var en skönhet!!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
                                Användare
                                • January 2012
                                • 1157

Tackar tackar!
                                Satanopercan är en av de större men jag tycker de växer dåligt hela gruppen. Färgerna har blivit grymt mycket bättre än när jag fick dem i alla fall.
                                Vet att dessa utvecklas långsamt men tycker de är lite väl segt, hoppas jag inte köpt några som haft dålig uppväxt bara så de blir förkrympta som diskusar blir. Någon som har koll på detta?
                                Mvh
                                //Alf

Kommentar

Arbetssätt...