1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carliz
    Användare
    • May 2012
    • 233

    tjusig

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

      Ursprungligen postat av DaRe
      Riktigt fin mal. Håller den dessa ränder som äldre eller mattas de ut?
      Ja jag gillar den skarpt!
      Enligt BTN boken om L-malar så, vad man kan se på bilderna, kommer det vita bli lite mer åt det gulbruna hållet när de blir äldre men ränderna stannar. De har både en bild på en ung och vuxen mal i den boken.
      Senast redigerad av affealien; 03 August 2012, 19:09.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Jaxen
        Användare
        • July 2012
        • 28

        Hupp, där har vi en mal som skulle passa mina apistogrammabaljor. Tack för inspirationen

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

          Kul att man kan bidra med inspiration.
          Den passar nog utmärkt eftersom den inte blir nått jättemonster och har bara svårighet 1 så den ska inte vara så krävande, sen att det var en billig mal får knappast dig att grina heller. Finns inne på akvarielagret fortfarande.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

            Nu är min fisklista fullbordad och i kryssad. Listan ser ut på detta vis

            6 x Satanoperca jurupari
            28 x colombia tetror
            5 x Guianacara geayi
            6 x Mesonauta insignis
            3 x Hypselecara temporalis
            3 x Ancistrus sp. L144
            1 x Golden nugget L081
            1 x L-015

            Det senaste och slutgiltiga tillskottet är 3st chokladciklider. 2st på ca 10-12cm och en större på runt 15cm. Hoppas på att den större är en hane och de 2 andra är honor, Huvudet ser tjockare ut på den större. För hoppningsvis kommer 2 av dem att bilda ett par och då ska jag försöka donera den kvarvarande honan till någon.

            Har samma plan för flaggcikliderna där det finns ett klart par. Hoppas på kunna få ett till där för att sedan gör mig av med de 2 kvarvarande så jag bara har 4st till slut.

            Funderar även på att göra mig av med 10st tetror för det känns som de "kladdar ner" när man sitter och tittar i karet på något vis men där har jag inte alls bestämt mig ännu. Måste klura på det några veckor först.

            Sedan kan det tillkomma någon fler mal men inga andra fiskar utan att någon art byts ut.

            Bjuder på lite bilder på en av de mindre chokladarna som ville vara med på bild. Även en nytagen bild på karet.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av affealien; 03 August 2012, 22:33.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              Riktigt lyckat. Snyggt och inspirerande.

              Hur känns det nu när allt är klart? Vad kommer sen?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Cronan
                Användare
                • July 2008
                • 907

                jäkligt fint kar måste jag säga. Har aldrig haft chokladciklider men tycker dom är väldigt fina.

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Riktigt lyckat. Snyggt och inspirerande.

                  Hur känns det nu när allt är klart? Vad kommer sen?
                  Det känns riktigt roligt att kunnat ro i land detta och sedan har jag haft grym tur med folk som läst tråden och hjälpt mig med att sälja sina fiskar som jag ville ha, De har sett chansen att förnya sig själva och sedan sett att deras fiskar fått ett bra, eller i alla fall stort hem.

                  Själva karet så är jag lite missnöjd med rampen, blev lite för tung och orkar inte bära sig själva så säckar lite i mitten så den kommer byggas om. Troligtvis blir det lite mer belysning också som kommer gå dagtid för att få mer fart på växterna och även 2st dator fläktar ska byggas in för att hålla nere värmen lite mer.

                  Sedan vill tjejen redan nu prova och dra upp en kull Guianacara geayi men jag satte stopp denna gången. Tar ju en del tid och jobb om man ska få upp yngel, speciellt i början och nu under semestern känns inte det alls så aktuellt. Men blir det fler lyckade lekar i vinter eller i höst så är ju det en ny utmaning att prova på. Har ett 54L kar som står tomt och bara väntar.

                  Men som det känns nu är det skönt att inte behöva jaga så mycket fiskar och försöka ordna transporter när man hittar det man vill ha.

                  Ska försöka spara ihop till ett macro objektiv till kameran också så jag kan ta riktiga bilder sen. Tycker det är riktigt roligt att fota fiskarna och dela med mig av deras beteende och tillväxt.

                  Men ska försöka bara njuta, flytta lite växter och mata fiskarna nu ett tag och inte ha för mycket projekt igång. Kommer självklart fortsätta bjuda på bilder och filmer på uppväxten av fiskar, eventuella yngel och annat roligt som händer i karet.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    Låter som en bra plan. Ibland kan man liksom tappa farten när man är "klar".

                    Om du ska spara till nåt skulle jag säga extern blixt så du kan ha en liggandes på akvarieglaset, ännu bättre än ett objektiv!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

                      Får passa på och tacka Anders (aejohansson) som tog med chokladcikliderna på bussen från Umeå förresten. Som synes på bilderna har de anpassat sig bra.
                      Synd vi inte han snacka lite mer.
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • January 2012
                        • 1157

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Låter som en bra plan. Ibland kan man liksom tappa farten när man är "klar".

                        Om du ska spara till nåt skulle jag säga extern blixt så du kan ha en liggandes på akvarieglaset, ännu bättre än ett objektiv!
                        Ja lite att göra finns det alltid. Går ju som sagt och funderar lite på att prova salt och har blivit erbjuden ett perfekt kar till ett bra pris, också tack vare denna tråden, så det kommer jag förmodligen att slå till på men sen måste jag, enligt regeringen hemma, lägga pengar på lite annat först innan jag får dra igång nästa projekt så det kan nog dröja lite innan det börjar hända något.

                        Har funderat på det med blixt också faktiskt. Hittade nånstans någon som visat hur de gjort och fotat samma sak med och utan blixten och blev grym skillnad.

                        jobbarkompisen som jag köpte kameran av är riktig fotonörd så han brukar jag fråga om vilken jag ska köpa eller om det är bra den jag tittat på eftersom jag själv är ganska grön fortfarande.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

                          Nu när jag vaknade fanns inga ägg från flaggorna kvar, men det sett en ancistrus där och fanns mycket malbajs på roten så jag gissar att den var ganska mätt. Får helt enkelt lämna belysningen tänd men fullt nerdimmad i fortsättningen när jag vill ha kvar äggen.

                          Fördelen med det är att chokladcikliderna nu får utforska hela karet i stället för att vara upptryckta i ett hörn.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            En led spotlight kan vara ett tips.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

                              Har legat framför karet hela morgonen och bara njutit och nu för några minuter sedan har paret återvänt och börjat putsa samma plats igen så de verkar inte ge upp i alla fall.

                              Får kanske köpa en sån där liten som finns på ikea med "orm hals" och testa med det.
                              Senast redigerad av affealien; 04 August 2012, 11:45.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

                                Precis sådan som jag har. Väldigt smidig och håller en smal ljuskägla.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...