1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    Kul att du fått dem att trivas så bra.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

      Ja det är riktigt kul!

      Tyvärr blev det inget av någon av de 2 guianacara lekarna, äggen försvann efter 2-3 dagar. Men de håller på som vanligt i sina grottor och försöker imponera på varandra så det är bara hålla tummarna för mer lek.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        Hur går det börjar de finna sig till rätta och hitta sina revir? Några grupperingar som du kan skönja?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

          Ursprungligen postat av DaRe
          Hur går det börjar de finna sig till rätta och hitta sina revir? Några grupperingar som du kan skönja?
          Hos Guanacarorna så är det 2st som ganska säkert är hanar som har byggt varsin grotta och sedan bråkar om att få en av honorna, de har fått henne att lägga ägg i båda grottorna men mer än så har de inte blivit tyvärr. Sedan har jag en liten som också är en hane som försöker gräva grottor lite överallt men ingen blir speciellt djup och han lyckas inte imponera på den honan som är "över" och hon driver bara runt lite överallt i karet för det mesta.

          Hos flaggcikliderna ser man ett tydligt par. De har lagt ägg 3-4 gånger men inte heller blivit mer än så, men de är så pass små så de behöver övning fortfarande skulle jag tro. Men de hänger gärna tillsammans alla 6 så länge de inte är och putsar för att lägga ägg.

          Satanoperca gruppen är ofta uppdelad på 2 en grupp med 3 individer i varje grupp och de smågnabbas gärna med varandra, speciellt de som är lite mindre. Men några direkta par har jag inte kunnat urskilja men de behöver ju några år för att bli könsmogna så har ingen panik.

          Har nu även varit en vecka i Umeå hos mina föräldrar och då lämnat fiskarna utan mat, vilket har gått alldeles utmärkt, men mina flytväxter har fått sätta livet till när gissningsvis flaggcikliderna varit hungriga. Hoppades på att de skulle förökat sig nu när jag varit borta men ett 20-tal plantor har blivit 5st som dessutom är helt sönderbitna.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

            Nu visar det sig när jag började rengöra rutorna i dag att jag får ta tillbaka mitt uttalande om Guanacarorna. En lite svärm med yngel kom fram ur en av grottorna och vaktas intensivt.

            Försökte filma lite även om det är mycket blänk i rutan och det inte blev nå vidare så får man se ynglen i alla fall. De är väldigt bra kamouflerade mot sanden.

            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Carliz
              Användare
              • May 2012
              • 233

              grattis
              vaktar både honan och hanen?

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

                Ursprungligen postat av Carliz
                grattis
                vaktar både honan och hanen?
                Tackar!

                ja båda vaktar just nu i alla fall, honan vaktar ynglen nere i grottan och hanen vaktar längre upp, de som är i filmen är hanen som vaktar några yngel som åkt lite långt ifrån sin mor som är längre ner till höger bakom roten där det är väldigt svårt att filma.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

                  När jag ändå var igång och filmade försökte jag mig på att visa en vanlig dag i mitt kar.
                  Tyvärr är det inte autofokus när man filmar och jag har inget stativ så försöker jag fokusera manuellt skakar bilden för mycket så ni får nöja er med dålig fokus på vissa delar.

                  Låter nog bli att filma innan jag skaffar mig ett stativ så man kan få lite kvalitet på sakerna. Bjuder på en liten, på vissa delar suddig, rundtur i karet.

                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

                    I början av filmen ser man Hanen till ynglen jaga en Corydoras, sedan kommer honan ut ur grottan och är förbannad och bråkar lite på hanen också innan hon ger sig tillbaka in till ynglen. Riktigt kul att se hur de håller på.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

                      Har varit lite kamerakåt i dag så bjuder på 2 bilder också.

                      Var tyvärr nästan helt omöjligt att ta någon bild på flaggcikliderna, försökte fota en för att visa hur mycket de vuxit men varje gång jag fick ett bra läge vände och vred de på sig..

                      En Satanoperca fick jag en riktigt bra bild på där man ser hur de blivit rödare över huvudet och hur fenan på ryggen skimrar i blått och rött med svart längst ut.
                      Senast redigerad av affealien; 31 July 2012, 20:57.
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • Carliz
                        Användare
                        • May 2012
                        • 233

                        härlig film och bilder, speciellt den sista !

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          Sköna bilder
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • R_fused
                            Användare
                            • July 2011
                            • 10

                            Riktigt trevligt akvarium du har!

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

                              Tackar och bugar för alla trevliga kommentarer.

                              I dag fortsatte jakten på den perfekta flaggciklids bilden och i dag gick det lite bättre. Fick 2 bilder på hanen i paret och en på honan i lekdräkt.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • Trilska
                                Användare
                                • September 2011
                                • 170

                                Så söta!

                                Honan på mitten-bilden? Väldigt fin!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...