1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    Om det är dimma du vill bli av med och den är vitatig så kan det nog vara infusorier. Det tog mig ett år av inkörning i mitt 936 liters innan det blev klart

    Är det partiklar som i större bitar som far omkring så är det nog bara att ha mindre storlek på filtermattan, men räkna då med tätare rengörningar av densamme.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

      Ursprungligen postat av Kajjjan
      Vilken kapacitet har ditt filter? Hur är ditt filter uppbyggt? Vad har du för filtermaterial? Du har väl haft igång det några veckor vid det här laget, eller hur? Klart att det kan vara skit från sanden, men samtidigt förmodar jag att du rengjorde den något så när innan du la i den i karet?

      //Kaj
      Jag har 2 filter. Ett Ehiem 2080 med deras filterkitt och sedan ett Aquael Unimax 700 med deras filtermaterial utom i översta korgen där jag tog ut skumgummit de hade och ersatte med filterkuber.
      Båda filtren har 1700L/H i flöde om jag inte mins galet.

      Tror inte det är damm från sanden för den dammade inget när jag hällde ner den i karet och det kommer inte direkt nått moln av skit när jordätarna rör runt i den.

      Ursprungligen postat av DaRe
      Om det är dimma du vill bli av med och den är vitatig så kan det nog vara infusorier. Det tog mig ett år av inkörning i mitt 936 liters innan det blev klart

      Är det partiklar som i större bitar som far omkring så är det nog bara att ha mindre storlek på filtermattan, men räkna då med tätare rengörningar av densamme.
      Vad gör man åt infusioner, Funkar UV-C i så fall?
      Har vit filterbadd i Ehiem filtret och hoppas det ska duga men är ju som sagt lite vatten som ska filtreras och jag som kanske har för dåligt tålamod.

      Är både större partiklar och vit dimma, är väll egentligen dimman jag stör mig mest på.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        Infusorier: Mörkläggning tror jag ska funka. Ja, ... kanske UV-C är ett av tipsen. Jag hade inte råd då, men det kan nog stämma.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

          Ursprungligen postat av affealien
          Jag har 2 filter. Ett Ehiem 2080 med deras filterkitt och sedan ett Aquael Unimax 700 med deras filtermaterial utom i översta korgen där jag tog ut skumgummit de hade och ersatte med filterkuber.
          Båda filtren har 1700L/H i flöde om jag inte mins galet.

          Tror inte det är damm från sanden för den dammade inget när jag hällde ner den i karet och det kommer inte direkt nått moln av skit när jordätarna rör runt i den.
          Nej, då är det varken filtret eller sanden som ger dig dimman i vattnet. Infusorier och dess behandling kan jag inget om.

          //Kaj

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

            Så antagligen är jag bara för otålig egentligen, får fortsätta hålla koll på fiskarna och se till att de inte kliar sig eller har några andra dumheter för sig, byta vatten och vänta ett bra tag till tills filtren är inkörda och fulla med gegg ordentligt.

            Hjälper inte det får jag försöka behandla mot infusioner.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

              Fick lite hjälp som nog kan stämma lite varför fiskarna kliar sig i alla fall och delar med mig det här. Kanske någon annan som blir klokare av det eller kanske rent av tycker det är dumt och tycker jag inte ska lyssna?

              Kvävekedjan är ju lite speciell och den förhåller sig till viss del till Ph't. Om vi leker med tanken på att du har mycket Ammonium på grund av matningen så kan ju en omvandling ske som ser ut Ammonium-ammoniak om det byts för lite vatten.

              Ph't dippar lite på grund av inredning och lite andra faktorer. Slår du då i nytt vatten får du en höjning av Ph vilket då kan bli jättetråkigt på grund av det jag beskriver. Du har förmodligen inte fått igång nitrifikationen ännu så omvandlingen går lite långsammare. Kliar sig alla fiskarna så är detta ett tydligt tecken på Ammoniak.

              Detta kommer man runt med vattenbyten på 50% vilket i ditt fall innebär en halv kubik

              Det är således inte Nitriten som är den mest skadliga delen, det kan skita sig tidigare än så. Symptomen hos Nitritförgiftning botas ju busenkelt, så är det inte här.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                Kliande fiskar är ju lite lurigt. Det kan ju vara fullständigt normalt med lite kliande någon gång då och då, precis som du och jag kliar oss. Om endast en fisk kliar sig väldigt mycket kan den vara påverkad av allt möjligt, men visst Ammoniak kan ju vara ett exempel. Eller egentligen vad som helst.

                Om alla fiskar kliar sig orimligt mycket är det definitivt något som hänt i vattnet skulle jag säga eller att du fått in någon jobbig parasit eller nåt knas. Men troligvis vattenvärden som spökar.

                För att röna ut det hela kan ju vara att försöka fundera på vad du gjort hur länge karet har gått, vilket inte är så länge. Hur länge har det varit igång nu igen?
                Kör du jämn matning med små mängder samt byter vatten som man ska borde du inet ha mycket ammoniak efter sisådär 5 dagar till en vecka.

                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

                  Nej det har varit igång 25 dagar i dag så nå väldigt jätte länge är det ju inte.
                  Var en av guianacarorna som kliade sig onormalt mycket i går och några tetror som åkte och kliade sig lite hit och dit så gjorde ett 30% vattenbyte och då verkade det lugna sig och nu i dag har jag inte sett något kliande så nog var det nått skumt med vattnet men eftersom jag inte hade nått ammoniaktest så kan jag inte bekräfta eller stryka den teorin. Men någon nitrit var det i alla fall inte.

                  Matar 2 gånger om dagen men det är väldigt små mängder. I går var dessutom första dagen alla guianacaror var framme och åt i stället för att bråka om gropar och gömma sig medans satanoperca alltid varit riktigt matsugna.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    Jag tror inte det är någon fara.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

                      Nej förmodligen är det bara jag som nojar i onödan angående fiskarna. Fortsätter hålla koll och byta vatten så går det bra hoppas jag.

                      Får ge grumligheten några veckor till så får vi se vad som händer där med, blir filtrena bättre kanske det löser sig själv. Tålamodet har jag alldeles för lite av, man vill allt ska vara perfekt direkt.
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        Du skulle kunna filma lite så är det lättare att bedöma...
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

                          Slänger upp en snabb liten mobilfilm som visar grumligheten lite bättre i alla fall, men fiskar verkar ju inte speciellt störda i dag inget kliande eller liknande vad jag kan se.

                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

                            Ursprungligen postat av affealien
                            Tålamodet har jag alldeles för lite av, man vill allt ska vara perfekt direkt.
                            Precis, så är det ju. Sen när allt är perfekt så börjar man med nästa burk för då är det långtråkigt

                            Edit: Du har ju förresten redan börjat med nästa burk, innan den första är perfekt Så ja, snart kommer det fler, även om du inte tror att plats finns så kommer du bli mer och mer kreativ i den frågan
                            Senast redigerad av Erik Österlund; 12 July 2012, 15:44.

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Precis, så är det ju. Sen när allt är perfekt så börjar man med nästa burk för då är det långtråkigt

                              Edit: Du har ju förresten redan börjat med nästa burk, innan den första är perfekt Så ja, snart kommer det fler, även om du inte tror att plats finns så kommer du bli mer och mer kreativ i den frågan
                              Jaa som sagt väntar och ser lite vad som händer. Får försöka vara lite tålmodig.

                              Har bara börjat planera något nytt jag vill göra men hur det blir med det får vi se till hösten. Vill ha lite ordning i detta innan något nytt drar igång.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • January 2012
                                • 1157

                                Då har flaggcikliderna lekt för 4-5 gången men denna gången vaktar även hanen äggen intensivt, än så länge, han har tidigare bara åka till honan och kollat läget lite då och då tidigare sedan ätit upp äggen efter 2-3 dagar.

                                Får se om det blir något nu, vet inte hur stora/gamla de måste vara för att vara könsmogna men hanen är väll runt 8cm och honan ca 6cm.

                                Tyvärr har ju tjejen stulit kameran igen nu när de dessutom lagt äggen perfekt för fotografering
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...