1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

I dag har jag faktiskt hängt in lite redmoore rötter på en sidan i karet, flyter fortfarande så har inte riktigt sin slutgiltiga position.

Det slutade med att jag tog sugpropparna till Pumprören som jag inte använder och lindade rostfri tråd runt rörfästena och borrade hål i rötterna och trädde tråden igenom. Funkar alldeles utmärkt än så länge i alla fall och var mycket enkelt att få rötterna där jag ville.

Bjuder på en liten film på kar taget med mobilen så fokus och ljus är helt knasigt men ni får en liten överblick på det hela i alla fall.

Senast redigerad av affealien; 30 June 2012, 20:45.
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Snyggt!
      En trevlig och härlig burk med massor med potential.
      Men akta dig för nitriten nu första tiden.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Joo har nitrit dropp test som jag köra lite då och då sedan har jag bytt 20-30% vatten 2 gånger i veckan nu i början för att känna mig lite säkrare. Kommer gå ner till 1 gång i veckan senare men känns bättre med 2 nu i början eftersom jag startade med ganska mycket fisk.

Men Eheim filtret hade gått 1 månad i ett annat redan inkört kar för att just bygga lite bakteriekultur och snabba på allt lite. Men Aquael filtret är startat i detta karet.
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Lite tråkigt först är att det fortfarande åker runt massa partiklar i karet så det ser inte så jätte roligt ut, men hoppas det ska lösa sig senare när filtrena kommer igång ordentligt.

Sen till det roliga, En av Guianacara hanarna har lyckats imponera så på den ena honan att hon nu flyttat in och lagt ägg i hennes håla, Missade när det hände med såg det i dag med en ficklampa, gissar att det hände i går eller i dag för i går förmiddag fick hanen vara i grottan men i dag blir han utjagad direkt.

Sen har även en av flaggcikliderna lagt ägg, visste inte de var könsmogna så tidigt för det är ju fortfarande bara 6-7cm. Verkar inte som det är något riktigt par ännu utan bara en hona som övar sig, eller så övergav hanen henne att vakta äggen själv, såg att det var 2st där tidigare i dag och undrade varför de jagade bort Ancistrusen så frenetiskt men visade sig som sagt att det var ägg, men de ligger så dumt till att de inte går att fota

Har även fått hem min flickvän och med det även systemkameran så har nu fotat alla invånarna och bjuder på lite bilder.

Bilden på Guianacaran är hanen sedan ser man honan inne i grottan vaktandes. Han gör ett bra jobb ute med.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Grattis!! Ser riktigt fina ut allihop, lite gulstick i bilderna bara...

Ligger äggen i taket eller på sidan av hålan?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

Tack så mycket.

Bilderna är gula, mycket pga av att vattnet är tefärgat
              Har inte redigerat dem något i photoshop än utan bara laddat upp dem här.

Äggen sitter fast i taket på grottan. Ska bli spännande att se hur långt de kommer med de små, hoppas på frisimmande.
              Mvh
              //Alf

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Tror jag säkert de är mycket skickliga yngelvårdare vad jag uppfattat
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

Tyvärr så försvann äggen från flaggcikliderna redan första natten, men det var egentligen inte så oväntat med tanke på hur små det är och vad de har för rykte om yngelvård. Men i skrivande stund är de 2 små och putsar ett nytt ställe, skam den som ger sig.

Tyvärr så hade i dag även Guianacara äggen försvunnit och honan slutat vakta hålan, men hon åker fortfarande in i den och stannar där inne längre stunder så bara att hålla tummarna.
                  Mvh
                  //Alf

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Ajdå, vi får hoppas Guianacarorna helt enkelt blivit yngel.

///David

Kommentar

• affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

Ursprungligen postat av DaRe
                      Ajdå, vi får hoppas Guianacarorna helt enkelt blivit yngel.
                      Tyvärr har jag lite svårt att tro det. Men honan har tydligen inte gett upp utan nu i kväll har hon flyttat in hos en annan hane och det är ägg i taket där i stället. Får hoppas på bättre lycka denna gång.
                      Denna hanen vaktar betydligt hårdare utanför i alla fall.
                      Mvh
                      //Alf

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

aja, som du säger, det kommer fler tillfällen.

///David

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Har hela tiden hållit koll på nitrit värdena och alla fiskar har sett ut att må bara prima, till i dag när jag hade några vänner på besök. En av guianacarorna åkte runt och kliade sig mot allt. Testade för nitrit men där kammade jag noll och såg inget som såg konstigt ut på fisken, alla andra betedde sig normalt.

Bytte direkt 30% vatten så det blev lite kallare i karet också, värmen hade stigit till lite över 29 grader tack vare denna underbara sommar. Men efter vattenbytet var det tillbaka på runt 27,5+ som det brukar och nu ser jag inte heller något kliande från fisken. Blir att hålla noga kolla de närmaste dagarna i alla fall.

Sedan är jag lite irriterad på att det fortfarande är så pass grumligt och mycket skit som åker runt i karet, men antar det är mycket på grund av att filtren inte är riktigt inkörda eller är de infusioner jag fått?

Slänger upp en bild jag tog på karet, men tror det är svårt att bedöma av den ändå.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • June 2008
                            • 1882

Tjusigt!
                            Har du provat med något vattenberedningsmedel, typ Easy Life eller Happy Life? Blir väldigt klart vatten inom 24 timmar. Tar ju inte bort de större partiklarna med om vattnet är dimmigt så hanterar det vanligtvis detta inom 24 timmar. Rekommenderas alltså om du upplever vattnet som grumligt.

//Kaj

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Tackar!

Har provat Happy-life men tycker nästan bara det blev mer partiklar i vattnet när själva grumligheten av det försvann. Men att jordätarna är och gräver överallt kan ju ha lite med det att göra eftersom inget får lägga sig runt rötter och stenar som det annars gör. Men det är bara en gissning.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

• Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • June 2008
                                • 1882

Vilken kapacitet har ditt filter? Hur är ditt filter uppbyggt? Vad har du för filtermaterial? Du har väl haft igång det några veckor vid det här laget, eller hur? Klart att det kan vara skit från sanden, men samtidigt förmodar jag att du rengjorde den något så när innan du la i den i karet?

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...