1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ja cool bild, firren ser ut at sväva med en ofokuserade bakgrunden och de tre tetrorna kommer som jagare underifrån.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Bra jobbat! Grym burk och grymma firrar! Syns att du börjar få koll på kameran, många fina bilder.

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Då har det börjat smyga sig på lite brun/kiselalger i karet så i dag var jag in på en av akvarieaffärerna här i stan och handlade mig 4st Ancistrus malar i "original" färgen, brun med prickar. Hoppas på att dessa krabater ska klara av att hålla den största algblomningen nere med hjälp av de 22 äppelsnäckor som åker runt i karet.

Funderar på köpa ett stim på 10-15 ottosar också men är inte så jätte sugen på att ha sådana egentligen så ska ge ancistrusarna och snäckorna en chans först.

Har även fått tag i lite vettiga redmoore rötter som ligger i blöt nu så att de inte flyter så ska jag försöka hänga dem på ena sidan i karet och försöka simulera något träd som växer ner i vattnet och göra flaggcikliderna lite gladare, även om de redan är enormt nyfikna och matglada.

Har också fått tag i han som säljer de vildfångade Satanoperca jurupari och det låter som att jag kommer kunna åka på fredag och befria honom från dem och ta en titt på hans Altum scalarer.

Tyvärr har tjejn åkt på en liten semester resa utan mig men tagit med sig system kameran så detta inlägget blir ett utan bilder, försökte ta någon vettig bild på malarna med mobilen men det vara bara att glömma. Ni får hålla er tills nästa vecka så ska jag nog kunna bjuda på lite bilder på några Satanoperca jurupari och Ancistrus malar.
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• Carliz
          Användare
          • May 2012
          • 233

Satanoperca jurupari är fina, likaså ditt kar, väldigt imponerande

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Det blir en läcker kombo av fiskar tycker jag. Coolt!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Cichlid-Power
              Användare
              • November 2006
              • 253

Ursprungligen postat av affealien
              Tackar!
              Börjar få lite koll på hur jag ska använda kameran faktiskt och sedan att få tuffa miljöer med fiskar på bild är det tålamod och mängder med bilder som gäller.

Vad jag förstått är skillnaden inte jätte stor på leucosticta och Jurupari, Det ska vara prickar på gällock och nosen på leucosticta men inte på jurupari och sedan leker de lite olika och kan ha olika grundfärger.

Men nu har jag alla fall fått tag på honom så hoppas på ett gäng fiskar till i slutet på veckan sedan är karet fullbefolkat utom några Malar.

Hei affealien, jeg fanget Satanoperca leucosticta i Surinam, men jeg fant ut at det enkleste for å være sikker på hvilke fisk du har er når de leker. S. jurupari er en direkt munnruger, mens leucosticta leker på substrat.

Cichlid-Power

Kommentar

• affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

Ursprungligen postat av DaRe
                Det blir en läcker kombo av fiskar tycker jag. Coolt!
                ja jag hoppas det kommer ge mig många timmar i soffan framför akvariet, redan fått några så tror inte det kommer bli något problem egentligen.

Lite kul om man tittar på vad jag tänkte ha från början och hur det förändrades under tiden och vad jag har nu.

Här är gamla listan

6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)
                6 x Geophagus sp. "orange head tapajós"
                40 x Vinkel tetror
                40 x Rio Tetror
                10-15 corydoras Sterbai
                6 x Satanoperca leucosticta
                15 x otocinclus
                4 x Cichlasoma amazonarum
                4-6 x L-malar
                Här är de nuvarande fiskarna + de satanoperca jag ska köpa.

6 x Satanoperca jurupari
                28 x colombia tetror
                4 x Ancistrus sp. L144
                5 x Guianacara geayi
                6 x Mesonauta insignis
                5 x Corydoras som kommer från mitt andra kar.
                22 x Äppelsnäckor

Ursprungligen postat av Cichlid-Power

Hei affealien, jeg fanget Satanoperca leucosticta i Surinam, men jeg fant ut at det enkleste for å være sikker på hvilke fisk du har er når de leker. S. jurupari er en direkt munnruger, mens leucosticta leker på substrat.

Cichlid-Power
                Ja det har jag läst nånstans att de ruvade äggen lite olika, men de jag ska köpa är bara 10cm så de räknas väl nästan till ungfiskar och de tar väll upp till 2-3år innan det blir könsmogna så väntar mig inte lek första dagen i alla fall.

Sen kanske du vet om Mesonauta insignis och festivum är samma art bara festivum är ett annat namn, De i affären hade ingen aning vad jag pratade om och kunde bara läsa på lappen och konstaterade att det stod festivum där.
                Senast redigerad av affealien; 27 June 2012, 18:26.
                Mvh
                //Alf

Kommentar

• affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

I går hade en av Guianacara honorna tagit ett av hanars hål i besittning och låg där inne och tryckte medan hanen stod utför och vaktade från alla som kom nära. YES! tänkte jag, kul med lite lek, men i dag när jag vaknade hade hon ratat hans grotta och nu gräver han på ett nytt ställe medan honan bara glider runt i karet.

Sitter och försöker skriva något som kanske går att använda som artikel till Ciklidbladet och därför tittade jag igenom tråden. Då insåg hur kul det var med före och efter bilder så tänkte att jag bjuder på några på samma ställe i tråden.

tyvärr är det dåliga mobil bilder, reflektioner och en cirkpump som samlar små "bös", men jag ville bara visa skillnaden på rummet.
                  Mvh
                  //Alf

Kommentar

• affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

Jobbar natt denna veckan, slutar 07 på morgonen, så oftast brukar jag sova ganska länge in på eftermiddagen men i dag var väckaren ställd på 13.00 för ännu en bil utflykt. Denna gången bara 5mil för att köpa fisk och vädret var som tur var molnigt denna gång. Hade inte heller med någon flickvän som ville övningsköra så det gick lite fortare. Men man märker att semestern har börjat för vägen är full med sega husvagnar

Efter jag vaknat och kastat i mig lite frukost ringde jag till Andries i enköping, som hade fiskarna som jag ville köpa, och kollade så han skulle vara hemma sedan hoppade jag in i bilen och drog iväg.

Väl framme hos honom hade han redan plockat ut fiskarna ur de stora karet och det simmade i en liten back på golvet så det var väldigt enkla att fånga och stoppa ner i påsarna som jag hade med mig.

Han själv hade ett specialbeställt 500 liters akvarium som var väldigt högt som det gick riktigt fina altum scalarer i. Där hade Satanopercerna bott tillsammans med scalarerna med de båda har börjat blir lite större så började bli trång i karet därför han sålde av jordätarna.

Tittat lite på de fina scalarerna och pratade lite med honom sedan ut i bilen och packa in de nya fiskarna sedan bara åka hem.

Nu ligger de för inkoppning och jag dricker kaffe. Bjuder på en bild på de nya köpet som ska vara VF Satanoperca jurupari men tyvärr visste han inte fångst plats.

Kommer riktiga bilder sen när de bott in sig och tjejen kommer hem med kameran från semestern.
                    Mvh
                    //Alf

Kommentar

• stavhem
                      Användare
                      • January 2011
                      • 119

Najs.

Kommentar

• Uffe Lindström
                        Användare
                        • May 2005
                        • 285

Rolig tråd att följa Affe! Det här blir ju riktigt bra och inspiration för många. Heja SA
                        www.youtube.com/user/Uffelimpan

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                          Rolig tråd att följa Affe! Det här blir ju riktigt bra och inspiration för många. Heja SA
                          Tack tack!

Efter att jag släppt ner alla Satanoperca jurupari i dag så insåg jag att karet är alldeles perfekt fyllt på botten nu så har bestämt mig för att det inte kommer flytta in några corydoras i det, tror alla jordätarna kommer hålla botten ren och fin ändå, säkert för ren för att corysarna ska kunna hitta mat lätt.

Men övre delen bebos bara av 6 små flaggciklider och en hög med tetror så där uppe skulle jag vilja ha en större fisk eller två. Har ju gått länge i tankarna på Chokladciklid ( Hypselecara temporalis ) för den verkar vara lugn och snäll jätte som jag tror skulle passa bra. Men jag vill inte ha mer än 2 så ett par hade varit perfekt eller åt minstonde 1 hona och 1 hane så kanske de kan hitta varandra tillslut kanske med lite tur.

Skulle jag få tag i ett par skulle det verkligen göra karet för mig!

Jag vet att folk här har hållit dessa fiskar så vad tycker ni, kommer de rymmas och trivas med de andra fiskarna jag har som också är lugna hela bunten?
                          Håller de sig mer i mitten och övre delen av karet så det faktiskt får plats eller måste jag titta efter någon annan gentel gigant?
                          Senast redigerad av affealien; 30 June 2012, 03:42.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

olof har väl ett par choklader i Skåne som ska bort om de inte redan är på g någonstans.

///David

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Nu är ju Skåne inte runt hörnet precis, men låter som en kille i Umeå kan ha ett par på 15-20cm som jag skulle kunna få köpa, efter som jag är uppvuxen där och har föräldrar och syskon kvar så blir det en resa dit under semestern.

Men hur det är med placering i karet är jag fortfarande intresserad av, har fått för mig att de håller sig mest i mitten av karet men kan inte hitta vad jag läst det nånstans så skulle gärna få det bekräftat av någon.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

• aejohansson
                                Användare
                                • May 2011
                                • 432

Ursprungligen postat av affealien
                                Nu är ju Skåne inte runt hörnet precis, men låter som en kille i Umeå kan ha ett par på 15-20cm som jag skulle kunna få köpa, efter som jag är uppvuxen där och har föräldrar och syskon kvar så blir det en resa dit under semestern.

Men hur det är med placering i karet är jag fortfarande intresserad av, har fått för mig att de håller sig mest i mitten av karet men kan inte hitta vad jag läst det nånstans så skulle gärna få det bekräftat av någon.
                                Dom där mystiska människorna i Umeå..

Kommentar

Arbetssätt...