1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Tyvärr kan jag fortfarande inte skynda på tiden... de närmsta 7 dagarna kommer vara de längsta i mitt liv!

Tänkte tråka ut er med lite mer av min tröst shopping jag gjort.
    Har lyckats bestämma mig för vilken Slim-line bakgrund jag vill ha, har debatterat hårt med flickvännen.
    Det har stått mellan Basalt/Gnejs och Röd Gnejs men valet föll tillslut på den röda efter att studerat olika kar med Basalt/Gnejs både i verkligheten och på internet. Det som gjorde att vi valde bort den är att mönstret upprepar sig i det långa karet så ser det dumt ut. De lilla mönstret som är på den röda kommer man nog inte lägga märke till att det upprepar sig hoppas jag.

Sedan har jag bara köpt filtermedia kitt till eheim pumpen, lite rötter och silikon för att få fast bakgrunderna.
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Hehe kul. Uppenbarligen abstinens, du inreder akvariet utan akvarium . Fiskar i glasburkar och miljön är komplett.
      Senast redigerad av DaRe; 11 May 2012, 15:28.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Helt klart börjar jag bli lite smått uttråkad av att titta på bänken i flera veckor.

Men har en ganska klar bild på ungefär hur jag vill att karet ska se ut därför jag kunnat shoppa massa rötter i förväg.
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Trevligt projekt

Det finns inget roligare än att planera och genomföra ett projekt. Oftast brukar det vara det enda som finns i skallen medans man är inne i det. Visst är målet trevligt men resan dit är nog ändå det som är det roligaste. Det är väl därför det poppar upp nya burkar hemma med jämna mellanrum

Roten till höger (den spretiga) ser mycket trevlig ut!

Kommentar

• affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Trevligt projekt

Det finns inget roligare än att planera och genomföra ett projekt. Oftast brukar det vara det enda som finns i skallen medans man är inne i det. Visst är målet trevligt men resan dit är nog ändå det som är det roligaste. Det är väl därför det poppar upp nya burkar hemma med jämna mellanrum

Roten till höger (den spretiga) ser mycket trevlig ut!
            Tackar!
            Känner exakt som du beskriver, sen när karet blev senare än jag hoppats blev det som det blev. :-)

Den spretiga roten, tillsammans men en till liknande, har jag faktiskt tänkt hänga i karet med grenar som bryter vattenytan. Tänkte försöka ha så i ungifär halva karet för att det ska efterlikna flaggciklidernas hemvist.
            Mvh
            //Alf

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Ursprungligen postat av affealien
              Tackar!
              Känner exakt som du beskriver, sen när karet blev senare än jag hoppats blev det som det blev. :-)

Den spretiga roten, tillsammans men en till liknande, har jag faktiskt tänkt hänga i karet med grenar som bryter vattenytan. Tänkte försöka ha så i ungifär halva karet för att det ska efterlikna flaggciklidernas hemvist.
              Jag har tänkt att föra något liknande med rötter fast i en mindre burk. Tänkte fästa rötterna i en formplywoodskiva. Tror det kan bli riktigt bra!

Kommentar

• affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

Tänkte uppdatera lite för att folk ska tro det hänt något spännande men nu blev ni allt lurade!

2-3 veckor skulle det ta att göra mitt kar, Ringde efter 3 veckor och då påstod det att de inte hade stort nog glas hemma så de skulle beställa det och det skulle komma hem på tisdagen veckan efter, detta var torsdag. Sedan sa det att de skulle bli prio ett på mitt kar så jag skulle få det så snabbt som det gick.

Nu är det Fredag, veckan efter de skulle fått glaset, har jagat dem sen i onsdags och i dag fick jag tag i lite folk som ursäktade sig med att glaset hade blivit försenat och att de hade jätte mycket att göra men lovade att karet skulle bli klart om 14 dagar. Skulle få lite "plåster på såren" för det tagit sådan tid.

Så jag får helt enkelt vänta 14 dagar till och sätta mig i solen med en öl i stället.
                Tur det inte är mörkaste vintern, blir i alla fall glad av vädret.
                Mvh
                //Alf

Kommentar

• affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

Glömde att det vara nån som krävde mycket bilder så får väll bjuda på det enda som hänt sedan sist.

Körin Eheim 2080 filtret i mitt 180L kar med tema Asien fiskar.
                  Mvh
                  //Alf

Kommentar

• Ducce
                    Användare
                    • November 2009
                    • 360

Så jag får helt enkelt vänta 14 dagar till och sätta mig i solen med en öl i stället.
                    Tur det inte är mörkaste vintern, blir i alla fall glad av vädret.
                    Dags att byta leverantör av akvarium!

Kommentar

• affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

Beställer inte där nästa gång jag ska ha ett specialbyggt i alla fall.
                      Mvh
                      //Alf

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Glömde att det vara nån som krävde mycket bilder så får väll bjuda på det enda som hänt sedan sist.

Körin Eheim 2080 filtret i mitt 180L kar med tema Asien fiskar.
                        Blev riktigt bra med det stora filtret trots att det är svårt att dölja.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Funderar faktiskt på skaffa ett riktigt ytterfilter till 180L burken som är lite mer anpassat så man kanske får in det i skåpet och kan stänga locket.

Men detta får stå och tuffa här i 2 veckor till, tills det stora karet kommer, så det är ordentligt inkört med bakterier och jag kan få fart på det stora karet lite snabbare.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

Precis som förra gången när jag fick veta att akvariet skulle bli försenat så tröst shoppade jag lite.

Denna gången blev det.

Aqueal Unimax 700 ytterfilter
                            Akvastabil lysramper 2st 2x39w
                            Akvastabil Sunriser
                            Lite lysrör.
                            Mvh
                            //Alf

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

I dag har jag faktiskt gjort lite saker och inte bara handlat prylar.

Efter att fått hem mina dimmbara ramper så insåg jag ganska snabbt att den inte skulle gå att montera som jag ville nu direkt utan jag var tvungen att göra något egen fäste för att få fast dem i mitt täcklock av trä.

Original på Akvastabil verkar det som att lysramperna sitter på styrd på någon slags skena och på så vis sitter fast i täcklocket. Jag hade inte det valet så fick helt enkelt bygga nått eget.

Bild 1. Isärskruvad på ena sidan för att ta en titt på donet och även kolla så jag inte skulle dra någon skruv genom don eller någon kabel. Här ser man även skenan som antagligen används i deras standard lock.

Bild 2. Här är en bit hålband i rostfritt som jag styrt in under skenan för extra stabilitet.

Bild 3. Monterat och klart på båda sidor, Svarta träbiten de ligger på ska bli en del av täcklocket.

Bild 4. Från "rätt" sida, bara dra dit skruvarna så är det klart sen.
                              Senast redigerad av affealien; 30 May 2012, 17:05.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

• Erik Österlund
                                Användare
                                • January 2005
                                • 3788

Nice

Kommer bli riktigt bra det här ser det ut som!

Kommentar

Arbetssätt...