1078 Liter SA/jordätare
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Jag funderar på varför man skär upp filtermattan i kuber egentligen. Jag har gjort likadant och den effekt jag kan observera är att:
Partiklar fastnar i kuberna som med tiden sätts igen och vattnet går runt kuberna. Om man då har en pump i det övre skiktet i en BTN modul och insug i botten slipper man att pumpen suger ut allt vattnet på grund av att det tar stopp av igensatta filter, vilket det snabbt gör om man lägger lager av mattor istället.
Å andra sidan kanske man egentligen borde ha mattor i lager i alla fallo och rengöra eftersom? Vilken nytta gör en filterkub som är igensatt och vattnet rinner runt? Bakterier kan ju ansamlas på sidorna av kuben men knappast inne i själva filtret. Då borde det vara bättre med riktigt grova mattor istället.
Är jag ute och cyklar?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Problemet, som står tidigare i denna tråd, är att jag fick först ett filter som antagligen returnerats och packats om utan nya prylar. När jag gick in med det fick jag ett nytt och det snabbkollade jag lite och det var rent och fint och såg nytt ut. Men nu när jag höll på pilla med det visade det sig att det saknades delar även här och de hade inte fler likadana filter inne.Mvh
//AlfKommentar
-
Jag funderar på varför man skär upp filtermattan i kuber egentligen. Jag har gjort likadant och den effekt jag kan observera är att:
Partiklar fastnar i kuberna som med tiden sätts igen och vattnet går runt kuberna. Om man då har en pump i det övre skiktet i en BTN modul och insug i botten slipper man att pumpen suger ut allt vattnet på grund av att det tar stopp av igensatta filter, vilket det snabbt gör om man lägger lager av mattor istället.
Å andra sidan kanske man egentligen borde ha mattor i lager i alla fallo och rengöra eftersom? Vilken nytta gör en filterkub som är igensatt och vattnet rinner runt? Bakterier kan ju ansamlas på sidorna av kuben men knappast inne i själva filtret. Då borde det vara bättre med riktigt grova mattor istället.
Är jag ute och cyklar?
Om vattnet bara åker runt kuberna när det blir täta blir det ju ganska värdelös funktion. Kommer har keramiska ringar och eheims substrat pro i de andra 2 korgarna i alla fall så får väll återkomma sen när det rullat en stund och visa hur det gått och om jag varit nöjd.Mvh
//AlfKommentar
-
Jag har kuber eller rättare sagt bitar och jag är nöjd, men kanske vattenkvaliteten hade varit ännu bättre med en annan lösning. Det braiga nu är att jag aldrig behöver göra annat än byta vatten.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Mer tråkiga nyheter, fick ett samtal från de som tillverkar mitt kar i dag och de visar sig att det varit svårt att få hem glas från Polen nu ett tag men tydligen ska de få hem det den 15:e sedan ska karet byggas, så jag hoppas på kunna få det i slutet på den veckan.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.......
Var med Uppsala akvarieförening på akvarielagret och tröst tittade på lite fiskar och köpte BTN boken om L-malar. Efter det åkte vi till södermalms akvarieaffär och tittade på killi utställningen där några köpte lite fiskar på auktionen efteråt men själv tittade jag bara.
Var kul att få göra en liten utflykt i alla fall.Mvh
//AlfKommentar
-
Tålamod är en dygt heter det juKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Får skylla mig själv lite, hade jag valt att ha det 200cm hade jag nog redan haft karet hemma men eftersom jag skulle vara besvärlig och ha det 220cm långt så hade han inget glas utan fick beställa.
Tålamod borde finnas på postorderMvh
//AlfKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Liten mini uppdatering.
Väntan fortsätter, finns inte mycket annat att säga.
Har varit och tittat lite på blästersanden på jula och jämför med Rådasand, tycker att rådasanden hade lite roligare färg på nått vis inte så tokljus, handlade hem 125kg får hoppas det räcker. Kan hända att jag får köpa mig en säck till.
Det blev 2 säckar 0,8-1,2mm och 3 säckar 0,4-0,8mm hoppas på att det ska bli lite naturligare när man blandade storlekarna lite.
En bild på säckarna kommer här.Mvh
//AlfKommentar
-
-
Jag får bygga ett skyttevärn nu så jag har nått att göra.
Han skulle skynda sig att bygga mitt kar när glaset kom, sa han i alla fall, så hoppas på få det fredag nästa vecka.Mvh
//AlfKommentar
-
Liten mini uppdatering.
Väntan fortsätter, finns inte mycket annat att säga.
Har varit och tittat lite på blästersanden på jula och jämför med Rådasand, tycker att rådasanden hade lite roligare färg på nått vis inte så tokljus, handlade hem 125kg får hoppas det räcker. Kan hända att jag får köpa mig en säck till.
Det blev 2 säckar 0,8-1,2mm och 3 säckar 0,4-0,8mm hoppas på att det ska bli lite naturligare när man blandade storlekarna lite.
En bild på säckarna kommer här.Kommentar
-
Ja är de stora så funkar det absolut med jordätarna. De är ju knappast så dumma att de försöker sila dem mellan hjälarna.
Du har ingen bild på nått kar ned sånt substrat?Mvh
//AlfKommentar
Kommentar