1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Ursprungligen postat av DaRe
    Arninge zoo i Täby har som sagt mina men de matas sparsamt så de växer inte snabbt. Där har du rabatt också. Mina Guianacara har börjat leka nu så till Jul kan jag ha 5cm stora rackare (ja det tar så lång tid )
    Ja får se när karet gått 1 månad eller 2, så det är lite fart på karet, kanske det blir en tripp till Täby då om inget dykt upp här i stan.

Ursprungligen postat av irwin_fletch
    Riktig snygg rot. Flöt den eller sjönk den direkt? Blir aldrig klok på rötterna, ibland tar det flera veckor ( varit med om månader) och ibland sjunker de första gången de går i blöt. Har en stor rot hemma nu som ska i mitt 720 men har inte möjlighet att blötlägga den innan.
    Jag är faktiskt riktigt nöjd med den, bara komma på hur jag vill lägga den i karet men det är ju inte här ännu så mer väntan...

Den försvann nästan helt under vatten men lättade lite från botten, La på två stenar i knytnävsstorlek så åkte den ner så fint på botten igen. Fick inte ha den i badkaret längre för det var tydligen någon annan i hushållet som behövde duscha ibland.
    Men den får ha några stenar på sig i karet i början så blir det nog bra.
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Följer ditt projekt med intresse. Känns som du planerar grundligt och har bra styr på projektet. Hade det funnits en gilla-knapp som på facebook hade jag klickat på den många gånger i den här tråden!
      //Kaj

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Ursprungligen postat av Kajjjan
        Följer ditt projekt med intresse. Känns som du planerar grundligt och har bra styr på projektet. Hade det funnits en gilla-knapp som på facebook hade jag klickat på den många gånger i den här tråden!
        //Kaj
        Kul att man kan roa fler än sig själv med sitt projekt.

Har alltid haft så bråttom att få igång akvarierna så inredning och planering har liksom inte hunnit med och det har blivit lite, man tager vad han haver, när jag inrett. Denna gången med ett riktigt stort kar tänkte jag försöka vara lite seriös och ha planen med fiskar, och inredning passande dem, klar när karet kommer så man inte förhastar sig för mycket.

Tålamod är akvaristens bästa vän... synd jag har lite halvdåligt med det bara.
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

Alltid kul med stora akvarier och deras projekt. Så det är nog inte bara Kajjan som följer med intresse

Kommentar

• affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

Ja med 3000 visningar så gissar jag att de är fler än de 5-6 personer som faktiskt skrivit nått som tittar, eller så är ni väldigt hängivna läsare

Såg nu att det var någon som säljer 5st Guianacara geayi här på forumet och det är inte allt för långt borta heller, störande att jag inte har någon stans att ha dem, kollade med akvarieföreningen i stan om någon hade ett 100liter eller större att låna mig eller förvara dem åt mig tills mitt stora dyker upp men allt som kunde skakas fram var tyvärr ett 54L så får hoppas ingen köper dem nu innan mitt stora kar anländer.
            Mvh
            //Alf

Kommentar

• affealien
              Användare
              • January 2012
              • 1157

Lite nya funderingar i dag.

Tanken är som sagt att ha 2st 54w lysramper med plats för 2 lysrör i varje. Jag gillar växter så 1 rör i varje kommer bli något slags rör som främjar växterna. Men de andra röret.. ska man ha nått med lite blåaktigt ljus eller försöka hitta nått som simulerar solen?

vattnet kommer antagligen vara te färgat så mer gulaktigt ljus kommer nog inte behövas.
              Vilka rör rekommenderar ni?
              Mvh
              //Alf

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Ursprungligen postat av affealien
                Ja med 3000 visningar så gissar jag att de är fler än de 5-6 personer som faktiskt skrivit nått som tittar, eller så är ni väldigt hängivna läsare

Såg nu att det var någon som säljer 5st Guianacara geayi här på forumet och det är inte allt för långt borta heller, störande att jag inte har någon stans att ha dem, kollade med akvarieföreningen i stan om någon hade ett 100liter eller större att låna mig eller förvara dem åt mig tills mitt stora dyker upp men allt som kunde skakas fram var tyvärr ett 54L så får hoppas ingen köper dem nu innan mitt stora kar anländer.
                Tror det är från min första kull
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

Ursprungligen postat av DaRe
                  Tror det är från min första kull
                  Ja men då vet man att de har fina föräldrar att brås på i alla fall.
                  Verkar som det kommer att bli några från dina fiskar hur jag än gör, köper gärna dessa lite större fiskar om de finns kvar sen när mitt kar kommer annars blir det åka och köpa ynglen hos djuraffären.

Angående belysning så blir det nog 2st Aqua-Glo och 2st Flora/Life-Glo så man får en snygg färgåtergivning på fiskarna och växterna även får sin bit av kakan.
                  Mvh
                  //Alf

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Jag har kört med rätt vita lysen, så jag har inte så mycket åsikter om belysning. Jag gillar det lite vitare (6500 kelvin) Vissa vill ha mer rött för att förstärka färgerna.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Engelholm Audio
                      Användare
                      • August 2009
                      • 366

Lite nya funderingar i dag.

Tanken är som sagt att ha 2st 54w lysramper med plats för 2 lysrör i varje. Jag gillar växter så 1 rör i varje kommer bli något slags rör som främjar växterna. Men de andra röret.. ska man ha nått med lite blåaktigt ljus eller försöka hitta nått som simulerar solen?

vattnet kommer antagligen vara te färgat så mer gulaktigt ljus kommer nog inte behövas.
                      Vilka rör rekommenderar ni?
                      Om du är mån om växterna så räcker det inte med ett bra växt-rör över detta kar. Jag skulle säga 2-3 st rör med bra färger för växter.

Det behöver inte betyda att det är dåligt/fult ljus för ditt öga.

Själv uppskattar jag inte stilkrockar...tex te-färgat vatten och sen iskallt blått ljus. Onaturligt i mina ögon.
                      Vänliga hälsningar, Pär!
                      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• affealien
                        Användare
                        • January 2012
                        • 1157

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                        Om du är mån om växterna så räcker det inte med ett bra växt-rör över detta kar. Jag skulle säga 2-3 st rör med bra färger för växter.

Det behöver inte betyda att det är dåligt/fult ljus för ditt öga.

Själv uppskattar jag inte stilkrockar...tex te-färgat vatten och sen iskallt blått ljus. Onaturligt i mina ögon.
                        Troligtvis kommer det inte bli speciellt krävande växter eftersom i stort sett alla fiskarna gärna vill ha lite mörkare i karet.
                        Blir inga mattor på marken heller eftersom grävmaskinerna kommer röja upp det på en gång ändå.

Men har dålig koll på ljus över lag till sånt här, men som du säger vill man nog inte ha allt för blått för det kommer nog bara se dumt ut...
                        Mvh
                        //Alf

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Det är fredag och jag kan konstatera att det inte kom något kar denna veckan, var dock inte speciellt oväntat med tanke på valborg och så.

Däremot har jag fått hem lite blå filtermatta som jag använt för att fylla upp filterutrymmet helt och hållet på juwelkaret för de är ganska snålt i det från början.

Sedan har jag även klippt en massa kuber som jag tänkt ha i ett av facken till ytterfiltret till stora karet, många som tycker denna är super så tänkte lika bra att testa lite.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

Efter att fyllt upp den översta korgen i Ehiem 2080 filtret ser jag att det saknas en detalj, IGEN, denna gången är det låsringen till locket över impellern.... kommer nog aldrig köpa ett Eheim igen med tanke på att de är andra filtret jag får där alla prylar inte är med....
                            Men de skulle beställa låsringen åt mig i affären där jag köpt filtret i alla fall så snart kan jag använda det.
                            Mvh
                            //Alf

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ruttet!

///David

Kommentar

• aejohansson
                                Användare
                                • May 2011
                                • 432

Efter att fyllt upp den översta korgen i Ehiem 2080 filtret ser jag att det saknas en detalj, IGEN, denna gången är det låsringen till locket över impellern.... kommer nog aldrig köpa ett Eheim igen med tanke på att de är andra filtret jag får där alla prylar inte är med....
                                Men de skulle beställa låsringen åt mig i affären där jag köpt filtret i alla fall så snart kan jag använda det.
                                Du fick inte det direkt om de hade ett filter inne?

Kommentar

Arbetssätt...