Det lär ju finnas olika känsliga arter för detta, jag har bra fart i alla mina kar så inget jag oroar mig för. Men jag kan ju känna att står de som "lättskötta" i BtN guiden så borde det inte vara så kinkigt, utan rent och syrerikt vatten är viktigare.
1078 Liter SA/jordätare
Kollaps
X
-
-
Om du har golden nuggets så älskar de strömt vatten. Jag har en i mitt 936 liters och ett kraftigt utblås längs en BTN modul. Vid släckning (några lampor släkta) så simmar han/hon fram och tillbaka vid utblåset. Det ser ut som att den leker i strömmen. Barnen diggar den uppvisningen stenhårtKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
L-malar gillar strömt men är inget krav. Håller med föregående talare angående L-260, otroligt fint mönster, men den är ganska dyr. L-411 liknar 260 lite och är billigare (dock inte lika snygg)
Ska du ha golden nugget så tycker jag L-177an är snyggast av dem (finns ett par olika).
Där har du mina tankar. Bifogar några bilder med så får du ta bort dem om du tycker att de stör din tråd.
L-66
L-200
L-128
L-177Kommentar
-
L128 längst ned där är jäkligt snygg, gillar din High Fin också, påminner om mina egna, jag söker fler honor, har för många hanarKommentar
-
Skönt att de inte är nått krav då, kommer köra med 2 ytterfilter så jag hoppas reningen kommer duga i alla fall.
irwin_fletch nej det är bara härligt med lite insperations bilder.
Finns väldigt många fina varianter!
Stått i den lokala akvariebutiken och tittat lite på en golden nugget det har där, men känns som att alla fiskar jag vill ha snart är svarta och gula så man kanske skulle välja en annan färg på malarna i alla fall
Är BTN guiden om L-malar en bra bok?
Jag har den om discus men måste tyvärr säga att den boken var ett riktigt skämt, fina bilder men värdelös info.Mvh
//AlfKommentar
-
Jag köpte BtN guiden om L-malar för några veckor sedan, tycker den är perfekt som uppslagsbok och den ger en god information om vad som kan passa i ditt akvarium. Och den ger bra struktur i en DJUNGEL av L-nummer.Kommentar
-
Då blir det absolut att handla den innan jag bestämmer mig helt vilka malar jag vill ha så jag kan sätta mig in i det hela lite bättreMvh
//AlfKommentar
-
Vi reviderar listan igen!
efter att fått upp ögononen för Guianacara geayi (tack DaRe) och även fått höra att orange head ska vara en stökig variant av geophagus och att satanoperca blir lite undantryck av dennas framfusighet plust att det bara blir en storts tetra för att göra det mindre stökigt för ögonen så ser nu mer listan ut såhär. Får se hur många gånger till jag hinner ändra nått innan jag fått igång karet
4-6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)
4-6 x Guianacara geayi
50-60 x Vinkel tetror
10-15 corydoras Sterbai
6 x Satanoperca leucosticta
15 x otocinclus
4-6 x L-malar
som bonus skulle jag vilja ha ett par Hypselecara temporalis (Chokladciklid) som kunde glida runt och se stora ut.
Annars vet jag inte var det skulle finnas några. Det finns ju en annan variant som är väldigt läcker, den ska finnas i Holland.
Guianacara sphenozona , Rio Sipaliwini
Guianacara sp. "red spotted" går de som, kanske vi borde ha dem så i vårt artregister också?!
Annars, hittar du Guianacara owroewefi eller någon av de andra så är de väldigt läckra också, mina har bra färg delvis för att de trivs och det är mest när de leker som de visar upp sig ordentligt. Samt att jag matar med tetra discus 1-2 ggr per vecka som hjälper till med färgerna en del tror jag:
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Denna är ju bara för grym
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jaa detta är ju trots allt bara en hobby så väntar mig inte svara direkt.
Synd dina yngel fortfarande är så små. Men Täby är ju ingen resa för mig från Uppsala om man är ute efter någon speciell fisk.
Har tittat igenom både artregistret och youtube. Har även läst din artikel du skrivit i ciklidbladet. Det jag kommit fram till är att det spelar inte så stor roll vilken av dem jag får tag i, tycker de är fina och har roligt beteende, färgen och ränder spelar liten roll.Mvh
//AlfKommentar
-
Har inte akvarielagret kvar sin ageayi? Vet ej om det är samma ursprung, men jag tro de färgar ut perfekt med lite bättre miljö. De är också större.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Var ett tag sedan jag var ner dit men då fanns de inte vad jag vill minnas. Nu finns de ingen Guianacara varken på lagerlistan eller på fisksöken.
Ska höra med Akvariehobby här i stan om de kanske kan snoka fram någon någonstans också.
Någon gång borde de ju dyka upp hoppas jag.Mvh
//AlfKommentar
-
I dag var jag och tjejen på lite ledighets shopping på stan, gå runt och titta på lite allt möjligt.
Tjejen hittade lite allt möjligt krafs, ljusstakar och lite sånt.
Själv var det stora fyndet inne på en av stadens djuraffärer, de hade fått in några bamsiga rötter så blev bara tvungen att slå till på en av dem.
måtten är ungefär 88x45x35cm så borde gå utmärkt att få ner i karet sen.Mvh
//AlfKommentar
-
Var ett tag sedan jag var ner dit men då fanns de inte vad jag vill minnas. Nu finns de ingen Guianacara varken på lagerlistan eller på fisksöken.
Ska höra med Akvariehobby här i stan om de kanske kan snoka fram någon någonstans också.
Någon gång borde de ju dyka upp hoppas jag.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Riktig snygg rot. Flöt den eller sjönk den direkt? Blir aldrig klok på rötterna, ibland tar det flera veckor ( varit med om månader) och ibland sjunker de första gången de går i blöt. Har en stor rot hemma nu som ska i mitt 720 men har inte möjlighet att blötlägga den innan.Kommentar
Kommentar